اجتماعی

خبر بد دکتر گویا: مرگ و میر کرونا به شدت افزایش می‌یابد

خبر بد دکتر گویا: مرگ و میر کرونا به شدت افزایش می‌یابد

محمدمهدی گویا، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: در حال حاضر شاهد افزایش مراجعه به مراکز بهداشتی، مطب‌ها و بیمارستان‌ها به خصوص بیماران سرپایی هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند باید تا دو هفته بعد انتظار افزایش موارد بستری را داشته باشیم.

گویا گفت: الان موارد بستری نسبت به هفته گذشته افزایش چشمگیری دارد که امکان دارد تا دو هفته آینده آمار مرگ ناشی از این بیماری بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همراهی مردم این موج را با آسیب کمتر پشت سر بگذاریم.

گویا گفت: الاآن در همه کشورها توصیه به تزریق نوبت سوم واکسن دارند.

وی درباره زمان اثرگذاری واکسن‌ها هم خاطرنشان کرد: زمان اثرگذاری به نوع واکسن، سیستم دفاعی بدن فرد که عامل تعیین کننده است و همچنین زمانی که در معرض ابتلاء قرار می‌گیرد و فرد ناقل بستگی دارد.

گویا ادامه داد: میزان آنتی بادی تولید شده در بدن فرد بین ۳ تا ۶ ماه حتی تا ۱۰ ماه خواهد بود ولی اگر سویه جدید رخ بدهد ممکن است آنتی بادی تولید شده پاسخگو نباشد.

وی گفت: هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افرادی که نوبت سوم واکسن آنها رسیده ولی علائم دارند نباید واکسن بزنند، افزود: چون نمی‌دانیم در چه مرحله‌ای از بیماری قرار دارند بنابراین باید با پزشک برای دریافت نوبت سوم واکسن مشورت کنند.

استقبال گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال از واکسیناسیون

وی ادامه داد: ستاد مقابله با کرونا با برنامه ریزی در کنار مراکز سرپایی، مراکز دیگری برای افرادی که نیاز به استفاده از داروی خاص دارند در نظر گرفت که این افراد به بیمارستان مراجعه نکنند، همچنین مراکز بهداشتی با تمام توان مشغول به فعالیت هستند.

گویا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا از وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌ها تشدید برنامه واکسیناسیون در کشور را خواست و وزارت بهداشت از یک ماه پیش به افزایش مراکز واکسیناسیون اقدام کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کنار واکسیناسیون عمومی، واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال با استقبال خوبی مواجه شد، افزود: واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال را شروع کردیم و در یک هفته ابتدایی نزدیک به ۵۰۰ هزار مورد انجام شد.

گویا تصریح کرد: امیدواریم استقبال از واکسیناسیون ادامه پیدا کند تا از اوج بیماری بکاهد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون زیر ۱۸ سال با بالای ۱۸ سال و گروه سنی زیر ۱۲ سال با ۱۲ تا ۱۸ سال تفاوت‌هایی دارد، گفت: واکسن‌ها در سازمان غذا و دارو ارزیابی می‌شوند و در کمیته ملی واکسن، نوع واکسن انتخاب و در اختیار گروه‌های سنی قرار می‌گیرد.

گویا افزود: میزان پوشش واکسیناسیون نوبت اول ۶۱ میلیون نفر، نوبت دوم ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و برای نوبت سوم ۱۹ میلیون نفر است، البته تعداد زیادی از مردم هنوز به نوبت دُز سوم نرسیده اند و تا پایان اسفند آمار نوبت سوم واکسن به تعداد نوبت دوم می‌رسد.

وی ادامه داد: البته نباید این تصور را ایجاد کنیم که واکسن همه مشکلات را حل می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا اختیار تصمیم گیری در خصوص بازگشایی‌ها، تحصیل حضوری دانش آموزان، دانشگاه‌ها و موارد دیگر را به استان‌ها واگذار کرد.

گویا گفت: در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا که هفتگی تشکیل می‌شود جدیدترین روش‌های درمانی از جمله اینکه آیا این دارو از نظر علمی مناسب است، برای چه افرادی باید استفاده شود و آیا دارو در بضاعت مالی مردم و کشور قرار دارد یا خیر؟ بررسی می‌شود بنابراین تصمیم شتاب زده گرفته نمی‌شود و برای هر تصمیم ساعت‌ها بحث و گفتگو می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های آشکار امیکرون در کودکان را جدی بگیرید

حالا که حرفهای مسئولان در باره موج ششم کرونا تاسف آور است،پس خودمان به فکر سلامتی‌مان باشیم‌

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا