خوزستان

حق‌آبه تالاب‌ها را باید به زور بگیریم/ گردوخاک کیفیت زندگی در خوزستان را کم کرده است

حق‌آبه تالاب‌ها را باید به زور بگیریم/ گردوخاک کیفیت زندگی در خوزستان را کم کرده است

وی افزود: چنانچه به میزان کمی به اکوسیستم‌ها کمک شود این اکوسیستم‌ها قابلیت آن را دارند که به سرعت بازسازی شوند.

حق‌آبه تالاب‌ها را به زور بگیریم

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه منشاء گردوغباری که چند روز اخیر در خوزستان فعال شده خارجی است، گفت:کانون‌های داخلی را به دقت رصد کردیم تا ببینیم آیا پس از انجام برخی عملیات‌ها این کانون‌ها بار دیگر فعال شدند یا خیر؟ که تحقیقات ما نشان می‌دهد فعال شدن کانون‌ها داخلی علیرغم سرعت گردوغبار بسیار ناچیز بوده است.

عباسی با بیان اینکه تداخل دو منشاء عراق و خوزستان سبب غلظت گردوغبار شد، عنوان کرد: منشاء خارجی گردوغبار اخیر از کشورهای عربستان و مناطق خشک شده‌ای در عراق هستند که به دلیل احداث سد بزرگ در ترکیه، اکثر هورها در حال خشک شدن است و تولید ریزگرد می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به مصرف آب در بالا دست‌ها باید در یک برنامه بلندمدت حق‌آبه پایین دست را بدهیم و در یک برنامه کوتاه مدت باید کشاورزی حفاظتی صورت بگیرد.

عباسی افزود: و در بخش مراتع باید با اصلاح برنامه مدیریت چرا را انجام بدهیم و برخی مناطق را قرق کنیم تا اکوسیستم به شرایط عادی برگردد.

وی گفت: حق آبه تالاب‌ها را باید به زور از بخش کشاورزی و صنایع بگیریم و این یعنی نباید در مورد آن کوتاهی کنیم چرا که با این روند کیفیت زندگی در خوزستان و دیگر مناطق کم می‌شود و دیگر اصلاً جای زندگی نیست.

عباسی با اشاره به آمار 98 روزه گردو غبار در خوزستان به طور متوسط در یک دوره 17 ساله، بیان کرد: هم کاهش نزولات جوی و هم طرح‌های انتقال آب در خشکسالی استان در افزایش گردوغبار تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید طرح‌های انتقال آب اجر اشود، افزود: هر گونه ایجاد اشتغال در بالا دست حوضه‌های آبی منجر به از دست رفتن دو تا سه شغل در پایین دست شده است.

انواع ریزگردها

عباسی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد از نظر شکل شناسی به سه دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: نوعی که به کانون‌های نقطه‌ای یا لکه‌ای معروف هستند بیشتر در تالاب‌های خشک شده بیابانی هستند و به دلیل مدیریت رفتار با آب در بالا دست اتفاق می‌افتند.

وی افزود: این نوع ریزگردها با تامین حق‌آبه مورد نیاز تالاب‌ها و سپس مدیریت آب در تالاب می‌توان مدیریت کرد تا با توزیع آب به قسمت‌های حساس تالاب تا حدودی آن را تسکین کرد.

عباسی کانون‌های خطی را نوع دوم ریزگردها عنوان کرد و گفت: این نوع کانون‌ها بیشتر مربوط به خشک شدن رودخانه‌ها هستند و در خوزستان وجود ندارند.

وی افزود: دست سوم کانون‌ها به نام کانون‌های صفحه‌ای معروف هستند و در خوزستان و در دشت‌های سیلابی به وجود می‌آیند و تحت تاثیر مدیریت سرزمینی بوده است و عملکردها در سرزمین سبب تجدید آن‌ها می‌شو ند هر چند خشکسالی های فصلی هم در تشدید آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

عباسی با بیان اینکه 40 درصد شرایط سرزمینی در کشور مربوط به چراهای فرسوده است، عنوان کرد: بخشی از شرایط سرزمینی مربوط به اراضی کشاورزی رها شده است که باید اصول کشاورزی حفاظت شده را در در مورد آن‌ها به کار برد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های انسانی که سبب ایجاد گردوغبار شده است، بیان کرد: کاربری نامعقول لوله‌های نفت در هور العظیم ساختار هیدرولوژی هور را بهم زده و سبب شده آب به پایین دست تالاب نرسد.

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا