اخبار ورزشی

حضور مشروط دو بازیکن جنجالی در استقلال

حضور مشروط دو بازیکن جنجالی در استقلال

امیررضا احمدی؛ این روزها ماجرای سربازی سیاوش یزدانی، و محمد حسین مرادمند دو بازیکن استقلال حسابی سروصدا کرده است؛ بر اساس قانون و استعلام های صورت گرفته، این دو بازیکن سرباز محسوب می شوند و می بایست از ابتدای اسفندماه، خود را به یگان محل خدمت معرفی می کردند اما مسئولان استقلال در تلاش اند تا با استفاده از قانون سرباز قهرمان، و استناد به حضور یزدانی در اردوی تیم ملی و شرایط مرادمند، سربازی این دو بازیکن را به تعویق بیندازند یا بنا بر قانون سرباز قهرمان، بتوانند مشکل سربازی آن ها را بدون خروج از تیم حل کنند. در همین راستا، رسول باختر وکیل ورزشی درباره قانون سرباز قهرمان و شرایط بازیکنان استقلال، به سوالات recive پاسخ داد.

ابتدا یک توضیح مختصر درباره قانون سرباز قهرمان بدهید که چه زمانی تصویب شده و شرایط و تبصره هایش چیست؟

قانون سرباز قهرمان سال ۷۶ تصویب شد و در آن امتیازهایی برای سربازهایی که در رده های ملی افتخار آفرین بوده اند، لحاظ شد. در این قانون چیزی که مهم بود این بود که ابتدا گفتند کسانی که قهرمانی المپیک و جهانی دارند به ـن ها امتیاز معافی داده شود. بعد از آن یک آیین نامه برای کسانی که ملی پوش هستند تصویب شد و امتیازاتی برای این افراد لحاظ کردند. چون بازیکنی که ملی پوش است، اگر دو سال به خدمت سربازی برود و برگردد، دیگر آن بازیکن همیشگی نیست و این تبصره برایشان لحاظ شد که بازیکنان ملی، در قالب باشگاه های نظامی یا در فدراسیون و وزارت ورزش فعالیت کنند. بعضی ورزش ها انفرادی اند که فرد می تواند همزمان شاغل باشد و به ورزش هم ادامه دهد، اما بعضی ورزش ها مثل فوتبال، گروهی هستند و فرد نمی تواند از تیم بیرون بیاید. برای همین تیم نظامی را تعریف کردند و گفتند به آن ها بازیکن سرباز می دهند. درباره فوتبال هم همین موضوع صدق می کند و چون در فوتبال نمی توانیم قهرمان جهان و المپیک شویم، پس موضوع معافی منتفی است. پس برای بازیکن و اعضای تیم ملی، شامل کادر، بازیکن، ماساژور و…. این تبصره را لحاظ می کنند.

موضوعی که در این مدت مطرح شده این است که آیا بازیکنی که از قانون سرباز قهرمان به عنوان بازیکن ملی پوش استفاده می کند، آیا حتما باید در زمین حاضر شده باشد یا صرفا حضور در لیست کافی است؟

در آیین نامه نوشته شده که فرد عضویت تیم های ملی را داشته باشد؛ یعنی چه کسی که بازی کرده، روی نیمکت نشسته یا حتی کسی که روی نیمکت نبود اما نامش در لیست هست هم شامل این موضوع می شود.

مدت زمان بهره مندی از این قانون تا چه مدت است؟ آیا بازیکنی با صرفا یکبار دعوت و حضور در تیم ملی می تواند از این قانون استفاده کند؟

خیر؛ تا وقتی فرد عضو تیم ملی باشد، شامل این قانون می شود. مثلا بازیکنی که نیمه اول سال ۹۹ عضو تیم ملی بوده، این باعث نمی شود که همیشه عضو تیم ملی باشد بلکه در این بازه ۶ ماه اول سال که عضو بوده، می تواند از این قانون استفاده کند اما بعد از آن اگر حذف شده یا خط بخورد، نمی تواند از امتیاز سرباز قهرمان استفاده کند.

الان شرایطی که برای مرادمند در نظر گرفته شده، این است که او بازیکن هم سطح ملی در نظر گرفته شده اما بعضی ها معتقدند که در زمان برانکو، شرایط امید عالیشاه هم همینطور بود اما او به سربازی رفت.

نکته اصلی در این بحث اینجاست که بازیکن ها وقتی سرباز می شوند، می توانند در تیم نظامی بازی کنند. آن زمان تراکتور می توانست سهمیه سرباز بگیرد اما الان نه. چون آن زمان ستاد کل برایش  سهمیه در نظر گرفته بود و باشگاه نظامی بود. نکته مهم تر این است که اگر بازیکن بخواهد در تیم غیرنظامی حاضر شود، باید از ستاد کل نیروهای مسلح مجوز داشته باشد، و هم زمان در فدراسیون یا وزارت ورزش یک شغل و پست داشته باشد و در کنار آن، عضو باشگاه غیر نظامی باشد اما اینکه به عنوان خدمت در باشگاهی که سهمیه سرباز ندارد باشد، جزو خدمتش محسوب نمی شود.

خیلی ها هم موضوع بازیکنان استقلال را با قضیه مهرداد پولادی مقایسه می کنند و البته گروهی هم می گویند چون نام او در لیست بازیکنانی بود که متهم به جعل کارت معافیت بودند، شرایطش متفاوت است.

درباره پولادی نمی دانم آن موضوع ثابت شد یا نه؛ اما بر فرض اینکه بازیکنی جعل کرده باشد، بجثش جداست و وقتی پای جعل در میان باشد، اگر برای فرد محکومیت کیفری نگذارند، او باید می آمد و پروسه را طی می کرد. در واقع باید به تیمی می رفت که سرباز می گرفت و سهمیه داشت اما او خودش انتخاب کرد از این فضیه استفاده نکند و در تیمی که سرباز می گیرد به میدان نرود. او به قطر رفت و به نظرم این صلاحدید شخصی خودش بود که این مسیر را انتخاب کرد اما آن موقع هم می توانست این کار را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

گیتاریست استقلال برای فیکس‌شدن ناامید نمی‌شود/عکس

از این استقلال باید ترسید

یزدانی و مرادمند همچنان در تمرین استقلال/عکس

۲۵۷ ۲۵۱

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا