خراسان رضوی

حال‌وهوای حرم ثامن‌الائمه در شب شهادت صاحبخانه/ اینجا ملائک هفت آسمان عزادارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «مشهد» ازآن‌رو مشهد شد که در آن به کام امام مهربانی‌ها زهر کینه مأمون ریخته شد و از آن‌ روز حرم حضرت شمس‌الشموس شد مأمن دلدادگان از شرق و غرب عالم، و چه دلدادگانی که از راه دور و نزدیک نفس گرم و معجز عیسای رضای آل محمد(ص) را با چشم سر و دل دیده‌اند و شهادت می‌دهند که این خفته در توس از تمام زندگان عالم، زنده‌تر است.

امشب بعد از ۱۲۴۰ سال از آن‌ روزی که مأمون ملعون امام مهربان ما را به شهادت رساند، می‌گذرد اما پرچم این فرزند رسول‌الله هنوز در این گوشه دنیا بلند است و به‌رسم هرساله حرم امن ملک پاسبان حضرتش مملو از جمعیت عزادار و سیاه‌پوشی است که آمده‌اند به خدمت امام حاضر و غایب ازنظرشان تسلیت بگویند.

خادمان حرم رضوی با شمعدانی در دست در صحن انقلاب ایستاده‌اند و مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در سال یک هزار و ۱۶۰ هجری قمری است، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی آغاز می‌شود.

نتیجه محبت و مودت اهل بیت عصمت و طهارت بندگی و اطاعت خدا است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی با عرض تسلیت ایام سوگ پایان صفر خدمت خادمان و زائران رضوی می‌گوید: در قرآن کریم خداوند متعال به پیامبر اکرم دستور می‌دهد که مزد رسالت خودش را مودت و محبت اهل‌بیت(ع) قرار دهد.

وی می‌افزاید: پاداش هر عملی باید مناسب عظمت آن عمل باشد و عظمت رسالت و عمل پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در طول تاریخ و تا قیام قیامت با هیچ سنجه‌ای قابل‌اندازه‌گیری نیست، زیرا قابل‌درک و فهم هم نیست چراکه بسیار عظیم است، به همین خاطر خداوند متعال مزد پیامبر اسلام را مودت و محبت اهل‌بیت ایشان قرار داده است و البته مزد حقیقی و واقعی قابل‌بیان و فهم و درک ما نیست.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه نعمت ولایت و محبت به اهل‌بیت پیغمبر اکرم(ص) نعمت بزرگی است، اظهار می‌کند: در زیارت امین‌الله می‌خوانیم «اَللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ راضِیَةً بِقَضآئِکَ، مُولَعَةً بِذِکْرِکَ وَدُعآئِکَ، مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِیآئِکَ»، در این زیارت مستند و معتبر و بسیار پرمعنا یکی از چیزهایی که از خداوند می‌خواهیم، محبت اولیاءالله است و اهل‌بیت عصمت و طهارت مصداق حقیقی اولیاءالله هستند، اینکه محبت اولیاءالله در دل انسان قرار بگیرد مقام و منزلتی است چراکه آثار تربیتی و برکات فراوانی در رشد و کمال انسان به ارمغان می‌آورد.

حجت‌الاسلام مروی، این حکمت توصیه و سفارش به محبت اهل‌بیت را پاداش رسالت پیغمبر(ص) عنوان می‌کند و می‌افزاید: این توصیه تا آن اندازه مهم است که این محبت و مودت اهل‌بیت(ع) وسیله قرب انسان به خداوند قرار می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: توصیه به این معنا عوامل مختلفی دارد، بنای اسلام رسالت درگرو محبت به اهل‌بیت است چراکه اگر علاقه‌مندی به این خاندان بزرگوار و پاک نبود مسلمان جریان اسلام در طول تاریخ با این دشمنی‌ها از بین رفته بود، این عواطف و شور و محبت را نباید دست‌کم گرفت، البته جای تردید نیست که منطق و عقلانیت در تحقق جریان حق تأثیر شگرفی دارد و بدون پشتوانه منطق و استدلال هیچ جریان حقی پایدار نمی‌ماند اما شور و احساسات و مودت را نمی‌توان نادیده گرفت، چراکه این دو به‌منزله دو بال هستند که باید در کنار هم باشند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان می‌کند: رهبر انقلاب تعبیری بسیار عالمانه دارند که «اگر عنصر محبت در تشیع نبود باید بااین‌همه دشمنی‌های عجیبی که نسبت به اسلام و شیعه در طول تاریخ انجام داده‌اند اثری از شیعه باقی نمانده بود»، همین عشق و محبت شما به اهل‌بیت(ع) ضامن حیات و بقای اسلام شده است.

حجت‌الاسلام مروی با اشاره به آثار ارزشمند تربیتی و تهذیب نفس محبت به اهل‌بیت(ع) ادامه می‌دهد: هر محب صادقی تلاش می‌کند خودش را با محبوبش تطبیق دهد، عاشق حقیقی در ظاهر و باطن به معشوق و محبوبش شبیه می‌شود و اگر این عشق نسبت به برگزیدگان خدا قرار بگیرد آثار تربیتی عمیق و گسترده‌ای به وجود می‌آورد.

وی محبت به اهل‌بیت را مقدمه اطاعت و عمل اجتماعی می‌داند و می‌افزاید: محبت، مسئولیت می‌آورد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ پیامبر به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید، پس پیامبر را اطاعت کنید تا خدا هم شمارا دوست بدارد، محبت نباید بهانه‌ای برای عمل نکردن تکالیف الهی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی متذکر می‌شود: انحرافی عجیب از زمان اهل‌بیت عصمت و طهارت تا امروز وجود دارد که می‌گویند باوجود محبت علی(ع) و اولادش نیازی به عمل نداریم و محبت علی(ع) گناهان را می‌بخشد و غضب و خشم خدا را نسبت به نافرمانی‌های ما خاموش می‌کند، این نقض غرض است و محبتی که خداوند در قرآن فرمانده محبتی است که مسئولیت می‌آورد و نتیجه آن بندگی و اطاعت خدا است.

حجت‌الاسلام مروی با اشاره به شعار «ما همه خادم الرضاییم؛ رسم مسلمانی نجات انسان» یادآور می‌شود: دوستان ما در آستان قدس رضوی شعار بسیار پرمعنایی برای این ایام انتخاب کرده‌اند، همه می‌توانند خادم الرضا باشند، دایره مقام امامت و خادم حضرت بودن فقط به این صحن و سرا محدود نیست و وسیع‌تر از اینجاست و هرکجای عالم که باشیم با عمل صالح می‌توانیم خادم الرضا(ع) باشیم، خادم الرضا یعنی کسی که در هرکجا و هر لباسی فرهنگ، ادب و اخلاق رضوی در او تجلی داشته باشد.

بعد از اتمام سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی به همراه قائم‌مقام تولیت و مدیر عالی آستان قدس رضوی در صحن انقلاب دور تسلیت می‌زنند و به‌عنوان صاحب‌عزا به خادمان و مسئولان کشوری و استانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند، عرض تسلیت می‌گویند.

در ادامه مراسم جمعی از خادمان بارگاه مقدس رضوی با شمعدانی در دست رسم شمع گردانی را اجرا می‌کنند و در بین این خادمان حاج علی ملائکه با خواندن ابیاتی در رثای این شب عزا به مرثیه‌خوانی می‌پردازد.

«پاره پیکر رسول اکرم
جگرش پاره شد ای اهل عالم
حجره بسته، دل‌شکسته، دیده گریان
یا رضا جان، یا رضا جان، یا رضا جان

چشم اهل عزا گریان به یادت
جای معصومه و جای جوادت
شیعه بسته با ولایت‌عهد و پیمان
یا رضا جان، یا رضا جان، یا رضا جان

یا رضا، جان ما بادا فدایت
تو امام رئوف و ما گدایت
از چه بر خاک سر نهادی چون غریبان
یا رضا جان، یا رضا جان، یا رضا جان»

با نوای یا رضا جان حاج علی ملائکه همه خادمان این صحن و سرای قدسی هم‌صدایی می‌کنند و شاید تمام ملائکه‌ای که امشب در این صحن و سرا برای اقامه عزای عالم آل محمد(ص) آمده‌اند.

ولی‌الله کلامی، شاعر آئینی کشورمان نیز در ادامه با خواندن ابیاتی در رثای امام الرئوف حال و هوای خاصی را به مراسم خطبه‌خوانی می‌دهد و چشم خادمان این بارگاه ملکوتی را در عزای ولی‌نعمتشان بارانی می‌کند.

حجت‌الاسلام غفاری نیز در ادامه این مراسم خطبه‌خوانی می‌کند.

در انتهای مراسم نیز حاج مهدی رسولی، مداح اهل‌بیت(ع) در عزای آل الله مرثیه‌خوانی و حال و هوای صحن امام مهربانی‌ها را بارانی می‌کند وقتی‌که گریز می‌زند از خراسان به کربلا و روضه علی‌اکبر(ع) صدای ناله خادمان رضوی بلند می‌شود.

=================
گزارش از: فریده خسروی
=================

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا