خوزستان

جولان ریزگردها در جلگه خوزستان امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته است

جولان ریزگردها در جلگه خوزستان امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته است

مجتبی یوسفی در مورد نابودی گونه‌های نایاب گیاهی و جانوری در استان پهناور خوزستان گفت: سخن تلخ مردم در استان‌های غربی همچون ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و … که بیش از یک دهه درگیر ریزگردها و گرد و غبار بودند این است” تا زمانی که ریزگردها به استان‌های مرکزی و پایتخت نرسد کسی در اندیشه حل معضلات گرد و غبار استان‌های مرزی همچون خوزستان نخواهد بود” و امروز در کنار مسئله گرد و غبار ۱۰۱ گونه گیاهی کمیاب شناسایی شده این استان در سایه خشکسالی در معرض خطر انقراض قرار دارد، امیدوارم قبل از بحرانی شدن شرایط اقدامی موثر صورت پذیرد.

٢٧٠٠ میلیارد تومان به نام ریزگردها به کام مدیران سیاسی باز

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: کسی در فکر تغییرات اکوسیستمی جلگه خوزستان نیست که امروز در سایه سوء مدیریت در حال از بین رفتن است؛ زمانی که حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان با سیاسی کاری مدیران وقت دولت قبل و سازمان محیط زیست از صندوق توسعه ملی برای مدیریت بحران ریزگردها اخذ شد و دقیقا ۱۷۰۰ میلیارد تومان آن به معضل ریزگردهای استان خوزستان اختصاص داده شد، متاسفانه کسی مطالبه‌گر و پاسخگوی آن نبود، امروز در کنار هجوم ریزگردها باید شاهد از بین رفتن گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری این استان باشیم که به نوعی سوار شدن بحران روی بحران است.

ضعف دیپلماسی در مدیریت کانون ریزگردها مشهود است

یوسفی با اشاره به ظرفیت خوزستان در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد: استانی همچون خوزستان با توانایی تولید سالانه حدود ۱۷/۵ میلیون تن محصولات باغی و زراعی و حدود ۱/۵ میلیون تن گندم، رتبه‌ نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور داشت که به نوبه خود امنیت غذایی کشور را تامین می‌کرد اما متاسفانه در سایه سیاست‌های ضعیف و غلط در بعد دیپلماسی منطقه‌ای در جهت مدیریت کانون ریزگردها و مشکلات محیط زیستی که بیرون از مرزها طغیان کرده و به داخل هجوم می‌آورند امروز قربانی مسائل سیاسی دولت‌های پیشین شد و شاهد شدت گیری خشکسالی‌ها به تبع سیاست‌های غلط آبی همچون سدسازی‌ها و انتقال آب‌ها هستیم.

سرنوست ارومیه در انتظار خوزستان

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از درگیری۱۱ استان با معضل ریزدگرها اظهار کرد: اگر از امروز فکری برای مسئله ریزگردها که ۱۱ استان را درگیر خود کرده‌اند، صورت نپذیرد بی شک باید شاهد بحرانی همچون دریاچه ارومیه در جنوب کشور باشیم که متاسفانه جبران آن غیرممکن خواهد بود.

استان‌های مرزی در آستانه خالی شدن/ سوءمدیریت بلای جان مرزنشینان

وی در ادامه تاکید کرد: تصمیمات نادرست در حوزه محیط زیست منجر به نابودی اکوسیستم و خالی شدن استان‌های مرزی از سکنه به ویژه استان‌های غربی خواهد شد؛ به عنوان نماینده مردم در مجلس، مطالبه‌گر جدی در بحران‌های زیست محیطی به ویژه در مسئله خشکسالی و تشنگی استان‌های غربی کشور هستیم.

آزمون و خطا به قیمت جان و مال مردم ممنوع

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: اگر خطایی به قیمت جان و مال مردم صورت بپذیرد، باید هزینه آن پرداخت شود. سیاست‌های کوتاه مدت همچون انتقال آب پاسخگوی تشنگی استان‌های کویری کشور نیست و استفاده از نظرات کارشناسان، اصلاح سیاست سدسازی بی رویه، فعالسازی دیپلماسی آب درمنطقه، پرداخت اعتبارات مناسب و…. باید به درستی مد نظر مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد.

بر اساس آخرین آمار به روزرسانی شده مطالعات تنوع زیستی خوزستان در سال ۹۸، در کشور حدودا ۵۲۱ گونه پرنده شناسایی شده که ۳۹۶ گونه معادل ۷۵ درصد از پرندگان کشور در خوزستان، از ۱۹۴ گونه پستاندار در کشور، ۷۶ گونه که معادل ۳۹ درصد تنوع گونه‌ای پستانداران، از ۲۹۱ گونه ماهی در کشور، ۱۰۳ گونه معادل ۳۴ درصد ماهیان کشور در خوزستان،از میان ۲۲۵ گونه خزنده در کشور نیز ۸۵ گونه شامل ۳۸ درصد خزندگان کشور در خوزستان زیست می‌کنند و همچنین سه گونه از پستانداران خوزستان شامل نهنگ گوژپشت، گوزن زرد و پلنگ در معرض خطر انقراض و ۹ گونه از جمله آهو، شنگ، قوچ، خفاش نعل اسبی و … جزو گونه‌های آسیب‌پذیر هستند. طبق این گزارش،۲ گونه از پرندگان خوزستان در رده بحرانی قرار دارند که شامل اردک بلوطی و یلوه حنایی هستند و پنج گونه پرنده در خطر انقراض هستند که کرکس، اردک سر سفید و سسک نیزار بصره از آن جمله‌اند؛ ۹ گونه از پرندگان خوزستان نیز از جمله اردک مرمری، پلیکان پاخاکستری و هوبره در رده آسیب‌پذیر معرفی شده‌اند که زیستگاه آنها در خوزستان است. در نظر داشته باشیم، لاک پشت فراتی (لاک نرم)، لاک پشت دریایی و ماهی کور غار نیز از دیگر گونه‌های در معرض خطر انقراض در خوزستان شناسایی شده‌اند که بی توجهی بیش از یک دهه به تشنگی استان خوزستان ، نه تنها کشاورزی این استان بلکه حیات گونه‌های نایاب گیاهی و جانوری را به مخاطره انداخته که همگی در رابطه تنگاتنگی با زندگی بشر هستند./

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا