فرهنگ و هنر

جواد انصافی: مردم گرفتارند و دست و بال‌شان بسته است

جواد انصافی: مردم گرفتارند و دست و بال‌شان بسته است

بسیاری از مردم جواد انصافی را به واسطه مجموعه تلویزیونی «اوسا و عبدلی» می‌شناسند در حالی که او تجربه‌های بسیار دیرپایی در تئاتر دارد. انصافی که بیش از ۵۰ سال است در حوزه نمایش‌های ایرانی فعالیت می‌کند، در چند وقت اخیر حضوری پررنگ در تئاتر داشته است.

او در شروع قرن تازه دو نمایش «خفتگان چشم‌باز» و «عمونوروز و ننه‌سرما در بهار نوروزخوانان» را روی صحنه دارد که اولی ویژه تماشاگران بزرگسال روی صحنه رفت و اجرای آن تازه به پایان رسیده است و دومی هم برای تماشاگران کودک اجرا می‌شود.

 این بازیگر و کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایش‌های روی صحنه می‌گوید: «هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم. این میزان استقبال در شروع مقطعی که کرونا فروکش کرده، خوب است ولی هنوز سالن‌های نمایشی خیلی پر تماشاگر نیستند.» 

انصافی، مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل موثر در این وضعیت می‌داند و توضیح می‌دهد: «مردم گرفتار هستند و دست و بال‌شان خیلی باز نیست. بنابراین فعلا نمی‌توانند برای تئاتر خیلی هزینه کنند اما باید میزان استقبال مردم را در بلندمدت ارزیابی کرد و هنوز باید فرصت بدهیم تا سالن‌های تئاتر با استقبال گرم تماشاگران روبه‌رو شوند.» 

    بیشتر بخوانید: 

    جواد انصافی و فرزندانش؛ امیرحسین و امیرمحمد در پارک لاله/ عکس 

    جواد انصافی: می‌خواهند جمع‌مان کنند اما روی‌شان نمی‌شود

او در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان کودکان امروز را که از انواع و اقسام سرگرمی‌ها برخوردارند، به تئاتر جذب کرد، می‌گوید: «باید برای کودکان نمایش‌هایی شاد و موزیکال اجرا کنیم. موضوعات روز را در دل کار بگنجانیم و فضای اجرای‌مان طوری باشد که خود بچه‌ها هم در کار مشارکت داشته باشند. ضمن این که می‌توان یک پیشینه آموزشی هم در نظر گرفت تا ذهن بچه‌ها نسبت به موضوع نمایش آمادگی داشته باشد.» 

انصافی درباره تازه‌ترین نمایش خود؛ «عمونوروز و ننه‌سرما در بهار نوروزخوانان» که اخیرا اجرایش را در کانون پروش فکری آغاز کرده است، توضیح می‌دهد: «این نمایش برگرفته از پژوهشی است درباره نوروز که پیش از این در قالب کتاب منتشر شده است. البته اجرای ما خیلی ساده‌تر از محتوای کتاب است تا کودکان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و موضوع نمایش را درک و دریافت کنند.» 

او اضافه می‌کند: «در این نمایش جدا از بحث‌های نوروزی، تمام نوروزخوانانی را که در سطح ایران هستند، معرفی می‌کنیم . به عنوان نمونه تمام نوروزخوانان منطقه آذربایجان، گیلان و مازندران، طالقان و استان مرکزی، کردستان و البرز تا جنوب کشور همراه با موسیقی‌های محلی‌شان در این نمایش دیده می‌شوند.» 

در نمایش «عمونوروز و ننه‌سرما در بهار نوروزخوانان»، جواد انصافی، حمید رئوف‌تبار، فروغ یزدان، رضا معراجی، امیرمحمد و امیرحسین انصافی، نیلوفر سیاری، تینا نوروزی، مرضیه محمدی، هانیه رهگذر، احسان محبیان به عنوان بازیگر و حامد نصرآبادیان (طراح حرکت)، علی یداللهی (طراح پوستر و بروشور)، دنیا یداللهی (نقاش پوستر)، علیرضا حسین‌پور (طراح و سازنده دکور)، فروغ یزدان (طراح لباس و سازنده عروسک)، محمدرضا شاملوفرد (طراح نور) و اختر تاجیک (عکاس) حضور دارند.

اجرای این نمایش تا پایان فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ در مرکز تولید تئاتر کانون واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، پارک لاله تهران میزبان کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

جواد انصافی: مردم گرفتارند و دست و بال‌شان بسته است

۲۵۹۲۵۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا