فرهنگ و هنر

جاماندگان اربعین زائر پیاده امام رئوف شدند/ خدمت‌رسانی به زوار، از جاده تا حرم+عکس

خبرگزاری فارس- گروه حج و زیارت و وقف- مهدی احمدی: عاشقان اهل بیت (ع) که در سال‌های اخیر از مراسم پیاده‌روی اربعین بازماندند، در روز‌های پایانی ماه صفر از شهر‌های مختلف خود را با پای پیاده به مشهد‌الرضا می‌رسانند و ضمن زیارت امام رئوف از این امام عزیز برات کربلا طلب می‌کنند.

زیارت با پای پیاده و چشمان اشک‌آلود

امسال همه مسیر‌های منتهی به مشهد خصوصاً جاده فریمان به مشهد مملو از زائران پیاده‌ای بود که از حضور در مسیر کربلا باز مانده بودند و با چشمانی پر از اشک و پاهای پینه بسته خود را به حرم امام رئوف می‌رساندند.

خدمت به زائران خسته با پرپایی موکب‌

اما این مسیر متفاوت از مسیر نجف به کربلا است و موکب‌های کمتری برای خدمت به زوار وجود دارد، با این‌ حال هستند عاشقان و خادمانی که در مسیر مستقر شده تا با رساندن آب گوارا، شربت، غذا و… به زوار پیاده آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) قدری از خستگی آنها بکاهند.

میقات‌الرضا (ع) عنوان موکبی است که جمعی از عاشقان و خادمان بارگاه امام هشتم در آن مشغول خدمت‌رسانی هستند و با ارائه غذای گرم، چای، آب خنک، شربت، نان، میوه و… در مسیرهای فریمان به مشهد و نیشابور به مشهد به زائران امام رضا (ع) خدمت می‌کنند.

خدمت به زوار پیاده امام رضا (ع) بزرگترین افتخار است

شاهی‌پور، یکی از خادمان حرم مطهر است که این روز‌ها به خدمت زوار پیاده آمده است، او می‌گوید: سعی کرده‌ایم همه امکانات پذیرایی را برای زائران پیاده فراهم کنیم. همه خادمانی که در این موکب هستند، افتخار می‌کنند بتوانند برای زائران امام که در سرما و گرما و با گذر از مسیر طولانی و بیابانی خودشان را به مشهد می‎رسانند، کاری انجام دهند. روزانه حدود هزار پرس غذای گرم دست زائران آقا می‌دهیم، وقتی زائر از گرد راه می‌رسد و از دست خادمان حرم ایشان غذا یا هر خدمت دیگری می‌گیرد، خوشحال می‌شود و احساس می‌کند که دیگر خیلی به مشهد و حرم امام رضا (ع) نزدیک شده است». زائران با حضور در میقات الرضا ضمن رفع خستگی قدردان و دعا گوی خادمان امام رئوف هستند.

برپایی موکب‌های جامانده از اربعین در مشهد

با نزدیک شدن به مشهد موکب‌های خدمت‌رسانی هم بیشتر می‌شود و در اطراف حرم تعداد زیادی موکب در حال خدمت به زوار هستند. با آنها که همکلام می‌شویم اغلب می‌گویند ما همه ساله در مسیر نجف به کربلا و یا در شهر کربلا خدمتگذار زوار اربعین سالار شهیدان بودیم اما دو سال است که از سفر عشق باز مانده‌ایم و امسال تصمیم گرفتیم موکب را برای خادمان امام مهربان برپا کنیم.

اختصاص رواق‌های حرم برای استراحت زائران

خدمت‌رسانی هنوز ادامه دارد و خادمان آستان قدس رضوی با اختصاص برخی رواق‌های حرم فضای مناسبی برای استراحت زائران فراهم کرده‌‌اند. در این راستا امکاناتی از جمله پتو برای زائران در نظر گرفته‌اند و غذا متبرک هم به آنها اختصاص می‌دهند.

چهار رواق‌ حضرت زهرا (س)، حر عاملی، کوثر و دارالمرحمه برای استراحت خواهران و پنج رواق شیخ طوسی، غدیر، دارالحجه، مقبره طبرسی و شبستان تبریزی نیز ویژه استراحت برادران در نظر گرفته شده است که از ساعت ۲۲ تا اذان صبح با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پذیرای زائران امام رئوف است.

حرکت دسته‌های عزا به سمت حرم

حرکت دسته‌های عزداری به سمت حرم از دیگر اتفاقات سالروز شهادت امام هشتم است که از نقاط مختلف مشهد و از برخی شهر‌ها خود را آستان مقدس آقا علی بن موسی الرضا (ع) رسانده و در سالروز شهادت امام رئوف به عزاداری می‌پردازند.

اجرای برنامه‌های مختلف در حرم

اجرای برنامه‌های مختلف از جمله محفل انس با قرآن، آیین خطبه‌خوانی، آیین چهارپایه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، تواشیح، برنامه‌های ویژه بانوان، برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و… به همت خادمان آستان قدس رضوی با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی در حال اجرا است.

برگزاری مراسم خطبه‌خوانی

مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) هم دیشب با حضور خادمان آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم حضور داشت.

اجرای موقوفه مرحوم کاظم غراب

موقوفه مرحوم کاظم غراب یکی از موقوفاتی است که واقف اعلام کرده بخشی از عواید موقوفات در شب شهادت امام رضا صرف اطعام شود، امسال هم مانند سال‌های قبل طبق نیت واقف تعداد هزار و ۹۰۰ پرس غذا از عواید این موقوفه طبخ و توزیع شد.

این واقف نیک‌اندیش پنج دانگ کارخانه کمپوت‌سازی ممتاز خراسان، نصف مشاع از اعیان یک قطعه زمین، نصف مشاع از کلیه موتورآلات منصوبه در کارخانه و مبلغی از سرمایه نقدی کارخانه را در ۲۹ اسفند ۱۳۴۳ و ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ بر این آستان ملکوتی وقف کرده است. یک دانگ دیگر از محل این کارخانه و ماشین آلات منصوب در آن نیز توسط «مجدالدین مدنی»، از شرکا و همکاران مرحوم غراب در ۸ بهمن ۱۳۶۶ بر آستان قدس رضوی وقف شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا