سیاسی

توافقات چین برد بزرگ ایران در برابر آمریکا

توافقات چین برد بزرگ ایران در برابر آمریکا

بیانیه یک موضوع گیری رسمی متداول و در همه کشورها مرسوم است؛ روسای جمهور پس از دیدار های رسمی، در پایان مذاکرات برای تنویر افکار عمومی از مواضع دو کشور و ابعاد محتلف مذاکرات، بیانیه صادر می کنند، در واقع بیانیه محصول یا چکیده سفر است. بیاینه در بخش های مختلف سیاسی، بین المللی و اقتصادی تنظیم می شود،تا آنجایی که من اطلاع دارم، این بیانیه، بیانیه جامعی است.
این سفر در یک مقطع بسیار مهمی صورت گرفت؛ از یک طرف آمریکایی‌ها بازی را بر هم زدند و از برجام خارج شدند و تحریم های ظالمانه و غیر قانونی را علیه ما آغاز کردند و از طرف دیگر اروپایی ها که هیچ وقت استقلال سیاسی از آمریکا نداشته اند، بنا داشتند با تحریک مردم، بحران را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند. در چنین شرایطی که روسیه با آمریکا و غرب ماه هاست در اوکراین درگیر است و یک جنگ جدی بین طرفین برقرار است، انجام چنین سفری و توافقات مهم فی ما بین طرفین، بسیار حائز اهمیت و مهم است. این سفر پس‌لرزه های فراوانی داشت که کماکان در رسانه های آمریکایی وغربی ادامه دارد.
به طور قطع این تفاهم نامه برای ما بُرد بُرد است، آقای «شی جین پینگ»، شش سال پیش، قبل از سفر به عربستان به تهران آمد، ولی به دلیل دیدگاه حاکم بر دولت قبل، که بسیار امیدوار بودند برجام را با غرب پیش ببرند، که تصور بسیار واهی بود، چرا که آزموده را آزمودن خطاست. در مقطعی که برجام در مرحله اول مورد توافق قرار گرفت، دیدیم شل و توتال و بقیه با همین تفکر حاکم بر آن دولت، وارد عرصه شدند و ما حتی عذرچینی ها را که در برخی حوزه های نفتی مان شاغل بودند، خواستیم و غربی ها را آوردیم، ولی در نهایت ترامپ آمد و بازی را به هم زد.
به نظر می رسد چینی ها خیلی زود به اشتباه خود در سفر به عربستان و موضع گیری های سیاسی خود پی بردند و وزیر خارجه چین در سفری که به مصر داشت در آن‌جا با احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران ، به مقوله سه جزیره اشاره و به اشتباهی که در آن مقطع انجام داده بودند اذعان کرد. همچنین در مذاکره تلفنی با آقای امیر عبدالهیان هم بر این موضوع تاکید کردند. ما هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی برد کرده ایم و این یکی از دستاوردهای این سفر بود. در زمانی که در تحریم هستیم وبه دلیل فشار آمریکا حتی از پول خودمان که در کره است نمی توانیم استفاده کنیم منطق و حفظ منافع ملی حکم می کند که از ظرفیت موجود استفاده کنیم و اینکار در این سفر به میزان قابل توجهی محقق شده است. فراموش نکنیم به لحاظ فناوری چین امروز مساوی است با آمریکا و تمام برندهای دنیا در چین تولید می شود. باید تلاش کنیم آنچه را که روی کاغذ توافق کرده ایم ، به میزانی که توانمندی به خرج دهیم وارد عمل کنیم و این می تواند موجب حفظ منافع ملی ما شود.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس
۲۱۶۲۱۲

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا