اجتماعی

تاکید معاون اول قوه قضائیه بر ضرورت توجه به تکالیف مقرر در سند تحول قضایی

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین معارفه معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضائیه و برخی از مسئولان عالی قضایی برگزار شد.

در این آیین ضمن قدردانی از زحمات محمدحسین فروزان‌ مهر، ابراهیم شاهرخیان مدیرکل بازرسی استان تهران با حکم ریاست دستگاه قضا به‌عنوان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه معارفه شد.

ضرورت توجه به تکالیف مقرر در سند تحول قضایی در رابطه با موضوعات مرتبط با معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق در ابتدای این آیین با بیان اینکه زمان بسیار با سرعت در حال سپری شدن است، گفت: کسانی در این عرصه موفق هستند که بتوانند از عمر و لحظات خود استفاده کنند. 

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این توفیق نصیب شما‌ها و ما‌ که به عنوان کارگزار در نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم، شده است. خواسته‌های مردم از شما کارگزاران، از نعمت‌های خداوند است که نصیب شما شده است و نباید خسته شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه تصریح کرد: قاضی، مدیردفتر و منشی شعبه و همه ما باید محاسبه کوچکی با خود انجام دهیم که چه مشکلی از مردم را حل کرده ایم.

معاون اول قوه قضاییه عنوان کرد: افتخار ما آن است برخی از قضات تا پاسی از شب پرونده را به خانه می‌برند و رای می‌دهند. این وظیفه اصلی ماست که ارباب رجوع را به عنوان ارباب تلقی کنیم و فرقی نمی‌کند که متهم، شاکی و مطلع باشد.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ارباب رجوع یعنی صحبت با کسی که، ولی نعمت ماست. مردم، ولی نعمت کارگزاران هستند و اساسا کارگزاران آمده‌اند که برای مردم خدمت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این جلسه جمع شده‌ایم که از مدیری از مدیران قوه قضاییه تکریم کنیم که در طول این دو سال و اندی زحمات بسیار کشیدند. مهندس فروزان مهر با همکاران خود واقعا تلاش کردند که معاونت مالی پشتیبانی و عمرانی قوه را نظام‌مند کنند و این کار را انجام دادند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از معاونت‌های بسیار مهم و اثرگذار قوه قضاییه به ویژه در این مقطع، این معاونت است و آقای فروزان مهر زحمات زیادی کشیدند که از ایشان و همکاران وی تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت برای ایشان در سمت جدید در سازمان برنامه و بودجه دارم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق گفت: امروز به جای ایشان مدیری دیگر از مدیران قوه قضاییه معرفی می‌شوند و امیدواریم همچنان مثل سابق موفق باشند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برای انتخاب مدیران مجموعه با افراد مختلف مشورت می‌کنیم و شاید برای انتخاب معاون مالی و پشتیبانی بیش از ۲۰ گزینه مطرح و معرفی شده بود و پس از انجام بررسی‌ها در نهایت با مشورت ریاست قوه قضاییه، روز چهارشنبه به این نتیجه رسیدیم که آقای شاهرخیان سکان هدایت را بر عهده گیرند.

ضرورت توجه به تکالیف مقرر در سند تحول در رابطه با موضوعات مرتبط با این معاونت، ضرورت توجه به محور‌های شش گانه مندرج در حکم ریاست قوه، ضرورت برنامه ریزی در راستای اجرای تکالیف قانونی این معاونت به صورت روشن و هدفمند و ذکر زمان مشخص برای اجرای این برنامه ها، همکاری با سایر معاونت‌ها از مهم‌ترین انتظارات معاون اول قوه قضاییه از معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق همکاری میان معاونت‌ها را یک اصل در دوره تحول و تعالی دانست و گفت: نکته بسیار مهم که انتظار ما از معاون مالی پشتیبانی است توجه ویژه به رفاه کارکنان قضایی و اداری است. از معاون مالی انتظار داریم که این بنیان را ادامه دهند تا برنامه خوبی برای ۱۴۰۱ داشته باشیم.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: انتظار داریم هر رفاه مالی و هر موضوع رفاهی که در هر شهرستانی که در نظر گرفته می‌شود برای همه به صورت منصفانه و عادلانه در نظر گرفته شود.

وی گفت: یکی از مسائل اصلی ما آن است که باید توجه ویژه از نظر امکانات و معیشتی نسبت به صف و ستاد داشته باشیم.  

وی با تاکید بر لزوم تعامل ویژه با دولت و مجلس گفت: این موضوع، در دستور کار ما قرار دارد. ریاست قوه قضاییه دستور دادند که حتما باید کمیته‌های مشترک با مجلس و دولت داشته باشیم و امروز مجلس آمادگی کامل برای رفع تنگنا‌های قوه قضاییه دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: همه ما هم وظیفه داریم رئیس قوه قضاییه را برای انجام این تکالیف و ماموریت‌ها یاری کنیم.

ریل‌گذاری‌های لازم برای رفع مشکلات مالی و عمرانی دستگاه قضا صورت گرفته است

در ادامه این مراسم، فروزانمهر معاون پیشین مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول گفت: اقدامات خوبی که در این دو سال و اندی توسط همکاران من صورت گرفته است که بر کسی پوشیده نیست؛ اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

فروزان مهر در ادامه با آرزوی توفیق برای معاون مالی پشتیبانی و عمرانی جدید قوه قضاییه گفت: خوشحال هستم که بخشی از خدمتم را در قوه قضاییه بودم و فرصت بسیار خوبی بود. در این زمان از اندیشه‌های راهبردی و داهیانه رئیس قوه قضاییه بهره‌مند شدم و بعد از این نیز به عنوان یک سرباز کوچک در سازمان برنامه و بودجه در خدمت هستم.

وی در ادامه با اشاره به این که دولت سیزدهم دو مقوله عدالت سرزمینی و عدالت توزیعی را در دستور کار قرار داده و سازمان برنامه نیز در همین راستا گام خواهد برداشت گفت: بنده نیز تمام تلاشم را برای رسیدن به این اهداف به کار خواهم بست و در بودجه ۱۴۰۱ با استفاده از همین موضوع پیش خواهیم رفت.

معاون پیشین مالی و عمرانی و پشتیبانی قوه قضاییه افزود: تا زمانی که در قوه قضاییه نبودم از نزدیک سختی‌ها و مشکلات این مجموعه را درک نمی‌کردم، اما با حضور در این مجموعه مشکلات را دیدم و ریل‌گذاری‌های این کار را انجام داده‌ایم و موارد اصلاحی نیز ان‌شاالله توسط آقای شاهرخیان صورت خواهد گرفت.

اقدامات جدی برای جذب اعتبارات جهت تجهیز مراکز قضایی صورت گرفته است

در ادامه این مراسم، شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک ربیع‌الاول گفت: از ریاست محترم قوه قضاییه به خاطر اعتمادی که به من داشته است تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانم این مأموریت را به نحو درست و صحیح به انجام برسانم.

شاهرخیان اضافه کرد: موفقیت هر سازمان در انجام مأموریت‌های خودش به عوامل مختلفی بستگی دارد. داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و عوامل است؛ همچنین داشتن یک نظام برنامه‌ریزی دقیق و منسجم همراه با شناخت همه ظرفیت‌ها، چالش‌ها، نیازمندی‌های آن سازمان برای قرار گرفتن در مسیر صحیح و درست لازم است.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه اضافه کرد: همچنین سخت‌افزار‌های موردنیاز، فضای اداری مناسب، تجهیزات، ملزومات، همه و همه کمک می‌کنند تا یک سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریت کاری خودش موفق شود. البته در این زمینه نقش تأمین مالی و اعتبارات هم بسیار حائز اهمیت است. ما در حوزه نیروی انسانی هرچقدر که نیرو‌های متعهد، متخصص و متدینی جذب کنیم باید به سرعت زمینه تأمین معیشت و نیازمندی‌های مالی‌شان را تأمین بکنیم و اگر این کار صورت نگیرد بعد از مدتی آن‌ها ممکن است از سازمان خارج شوند یا اینکه حداقل بی‌انگیزه شوند یا به مشکلات دیگری دچار شوند.

شاهرخیان ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی هم هر چقدر که ما نظام برنامه‌ریزی قوی و منسجم داشته باشیم بدون پیوست منابع مالی نمی‌توان اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام داد و بدون پیوست منابع مالی طبیعی است که آن سند اصلاً قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ بنابراین این واقعیت است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های قوه قضاییه بحث وجود اعتبارات و نیازمندی‌های مالی است و فکر نمی‌کنم این موضوع بر کسی پوشیده باشد.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه تأکید کرد: هم اکنون قوه قضاییه و مشخصاً دادگستری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مالی و پشتیبانی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و چه در بخش قضایی و چه در بخش اداری از لحاظ حقوق و مزایا و مزایای غیر مستمر تفاوت‌هایی با سایر دستگاه‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها در حوزه خدمات رفاهی و مزایای غیر مستمر همچنین اضافه کار و بهره‌وری مشهود است.

شاهرخیان افزود: نکته دیگر در بحث تأمین فضا‌های اداری مورد نیاز در مورد پروژه‌ها است؛ همچنین برخی از تجهیزات یا فرسوده شدند یا وجود ندارند، همچنین در زمینه اعتبارات و سرمایه و تجهیزات باید اقدامات جدی انجام شود و این هم یکی از مشکلات جدی ما در مراجع قضایی است.

شاهرخیان در پایان از زحمات فروزان‌مهر معاون پیشین مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه و دیگر همکاران‌شان قدردانی کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا