فرهنگ و هنر

تاسیس دو اندیشکده «مطالعات آینده پژوهی» و «مطالعات انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر

تاسیس دو اندیشکده «مطالعات آینده پژوهی» و «مطالعات انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر

به گزارش recive، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در جلسه هم اندیشی اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر ضرورت تاسیس اندیشکده انقلاب اسلامی برای تبیین انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی را تبیین کرد.
اظهارات زیر متن سخنان وی در این نشست است که می خوانید:

انقلاب اسلامی یک واقعه تک رخداد است، بی‌بدیل و بی‌نظیر، بطوری که نمی توان تعریف جامعی از آن ارائه داد. «مَثَل ما و انقلاب»، «مَثَل آب و ماهی» است. ماهی تا در درون آب است اهمیت آب را نمی فهمد. همین امر باعث شده است بعد از چهار دهه، هنوز تبیین درستی از حقیقت و فلسفه انقلاب اسلامی ارائه نگردد. تبیین ها و تحلیل های موجود، عمدتاً بر پایه نظریات و پیش فرض های جامعه شناختی و علوم سیاسی متفکران مغرب زمین است. انقلاب اسلامی با ادعای مدیریت زیست جهان، انسان مدرن، با یک پیام انسانی و جهانی وارد عرصه دنیای جدید شد، اما به لحاظ نظری، مبانی تئوریک آن به هیچ وجه در تراز اندیشه بنیانگذار آن ارائه و بازسازی نشد.

فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز تدوین نشده است. اندیشکده انقلاب اسلامی که به همت دانشگاه طلوع مهر و جدیّت ریاست محترم آن جناب حجت الاسلام دکتر بنایی تشکیل شده است، بتواند با اندیشه ورزی دقیق و صحیح، ضرورت بازشناسی و بازسازی انقلاب را به دغدغه اولیه همه وفاداران به انقلاب، تبدیل کند. اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را به درستی تعریف کنیم، شاید بهترین تعریف این باشد که ابتدا به یک سؤال فرضی پاسخ بدهیم، اگر همه ملت های مسلمان و همه علمای دین را جمع کنند و فارغ از تعصبات فرقه ای از آنها نظرخواهی کنند که:

1. اصیل ترین و ناب ترین مذهب اسلامی به عنوان نامزد یک انقلاب اسلامی،
2. بهترین رهبر واجد شرایط،
3. با سابقه ترین ملت در خدمات فرهنگی به اسلام،
4. بهترین زمان و مناسب ترین مکان و معقول ترین و کارآمدترین نظریه سیاسی در احیا و بازسازی اسلام ناب محمدی(ص) در قالب یک تحول بزرگ و یک انقلاب چیست ؟

تردید نکنید همه علمای اسلام، همه سرآمدان علمی 57 کشور اسلامی، اذعان دارند که مکتب جعفری قوی‌تر، غنی‌تر و درون مایه‌های دینی آن از بقیه مذاهب اسلامی بیشتر است همین اعتراف را قبلاً امامان مذاهب اربعه اهل سنت در باره شخصیت استادشان حضرت امام جعفرصادق(ع) داشته اند. بر اساس شرایط و ویژگی هایی که در کتب فریقین آمده، بطور قطع ، همه علمای شیعه و اهل سنت از میان شاهان و کودتاچیان و حاکمان دست نشانده و مادام العمر، «امام خمینی» را به دلیلِ جامعیت در فقاهت، علم و حکمت، اجتهاد،عدالت، تقوا، شجاعت، دوری از هوا و نفس، بهترین گزینه برای رهبری احیای اسلام در دنیای جدید برخواهند گزید.

شک نکنید که نامزدی ملت ایران برای مسئولیت پرچم داری احیای اسلام در دنیای جدید، اجماع همه علمای دین را در پی خواهد داشت، زیرا سابقه 1400 ساله خدمتگزاری هیچ ملتی به اندازه ایرانی‌ها به اسلام و دین و خدا و پیغمبر نیست. هیچ ملتی به اندازه ایرانی‌ها، عالم و فقیه و محدث، فیلسوف، متکلم، عارف و متخلق، آثار علمی و روایی تحویل اسلام نداده است. کافی است بدانید، دو تن از امامان چهارگانه و همۀ شش تن نویسنده صحاح سته اهل سنت، ایرانی بودند و نیز هرسه نویسنده منابع اربعه شیعه هم ایرانی بودند.کافی است بدانید مؤسس فلسفه اسلامی جناب حکیم ابونصر فارابی و ادامه مکتبش حکمایی چون ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی ، ابوعلی مسکویه همه از ایرانیان بوده اند.

سابقه ایرانی‌ها در تبلیغ و گسترش اسلام، نظیر ندارد. تاریخ اسلام در دورترین نقاط شرق آسیا؛ اندونزی و مالزی، فیلیپین تا هند و چین و تمام آسیای مرکزی و آسیای میانه، نشان می دهد که ایرانی ها، اسلام را نه با شمشیر بلکه با تبلیغ فرهنگی به این مناطق برده اند. اسلام آفریقا و زنگبار هنوز مدیون ایرانی ها و شیعیان است. بنابراین ایرانی ها به صورت خودکار نامزد دریافت مسئولیت «احیای اسلام در دنیای مدرن» هستند. در دوره‌ای که پایان عصر دین و عصر ایدئولوژی در دنیا مدرن بود، انقلاب اسلامی ظهور پیدا کرد و جلوی انحراف تاریخی را گرفت .

واقعیت نظریه های سیاسی نشان می دهد که تنها اندیشه ای که توانسته است به خوبی مبانی، اصول و دستگاه فکر دینی را متناسب با دنیای امروز بازسازی کند و به دور از افراط و تفریط، اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) را در عرصه قطب بندی دنیای مدرن و در تراز ابرقدرت های مطرح کند، اندیشه امام خمینی (ره) بوده است. امام راحل (ره) توانست «ولایت فقیه» و «حکومت اسلامی» را در ظرف ساختارهای مدرن و در زیست جهان انسان معاصر، بازتولید، سازگار و پیاده کند. اسلامیت را به زیبایی با جمهوریت تطبیق داد و «نظام امت_ امامت »را در الگوی « دولت_ملت» در عرصه نظام بین المللی امروز به ثبت برساند.

حقیقت انقلاب اسلامی آن چیزی است که از عقلانیت بین الاذهانی و نظرخواهی همه ملت های مسلمان و همه علمای دین، فارغ از تعصبات قومی وفرقه ای می توان به دست آورد . یعنی «انقلاب اسلامی» بزرگ ترین رنسانس و تحول اصیل اسلامی است که به رهبری امام خمینی (ره ) و با قیام ملت ایران در بهترین زمان و مناسب ترین مکان و معقول ترین و کارآمدترین نظریه سیاسی، اسلام ناب محمدی(ص)را به مثابه یک فلسفه سیاسی برای هدایت بشریت و زیست جهان مدرن بازسازی کرد.

در خصوص موفقیت ها و دستاوردهای دانشگاه طلوع مهر از ریاست و مجموعه کارکنان دانشگاه باید تشکر کرد. الحمدالله کارهای خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته و با همت و دغدغه های ریاست دانشگاه در حوزه پژوهش نیز دستاوردهای ارزشمندی ارائه شده است. تشکیل دو اندیشکده«مطالعات آینده پژوهی» و «مطالعات انقلاب اسلامی» از نوآوری هایی است که در راستای تبیین انقلاب اسلامی و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری «حفظه الله» ایجاد شده است.

چشم اندازهای ترسیمی آموزشی و پژوهشی بیانگر آن است که دانشگاه به سمت توسعه در تراز بین المللی در حال برنامه ریزی وحرکت است. توجه و اهتمام مسئولان دانشگاه به آموزش وتقویت پژوهش های بنیادی واثرگذار و در عین حال توجه به مهارت افزایی و برگزاری گارگاه های آموزشی مورد نیاز برای عموم دانشجویان و سایر علاقمندان به کسب وکار واشتغال، مسئله اول و نقطه کانونی اهداف مسئولان دانشگاه می باشد .

/6262

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا