فرهنگ و هنر

«به عطر سبز زیتون» وارد بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مجموعه داستان «به عطر سبز زیتون» اثری است داستانی شامل ۱۴ داستان کوتاه از نویسندگان جوان یه نام‌های فاطمه آراسته، سمانه انصاریون، سارا باروتیان، مهین پایمزد، فاطمه پهلوانی، ندا جعفری، زهرا حکیمی فر، شکیبا خسروی، علیرضا دشتی، الهه شهبازی، لیلی طهرانی، فریبا فیضی، سیدحمزه موسوی و زهرا یعقوبی که در یک سال اخیر به فعالیت و طبع‌آزمایی و آموزش در زمینه داستان مشغول هستند.

این کتاب در ۱۴۴ صفحه و قطع نیم وزیری توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

این داستان‌ها از منظر ایده‌پردازی دارای نقاط قوت قابل توجهی است. به روز بودن مضامین و نشات گرفتن آنها از بحران‌ها، دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های به روز اجتماعی؛ مهم‌ترین وجه تمایز این داستان‌ها به شمار می‌رود. نویسندگان این آثار به واسطه سن کم خود و البته هوش بالا و حساسیت قابل توجه در کسب ظرائف و نابهنجاری‌های اجتماعی توانسته‌اند دریچه‌ای تازه در مضمون‌پردازی برای خلق داستان کوتاه باز کنند که حاصل آن در این مجموعه داستان کوتاه با موضوعات خاص و قابل تامل اجتماعی گردآوری شده است.

این کتاب و داستان‌هایش همچنین از حیث شخصیت‌پردازی و ساختن موقعیت و تیپ‌های اجتماعی در داستان هر چند تجربی اما بسیار پخته عمل کرده است. تمامی داستان‌های این کتاب با توجه به همین مساله نمایش‌دهنده تلاشی در خور ستایش از خالقان آنها برای خلق موقعیتی است ناب و در عین حال قابل تامل و دارای وجه ممیزه نسبت به روزمرگی‌های رایج.

«به عطر سبز زیتون» زبانی ساده و صمیمی دارد. سعی نمی‌کند مخاطب خود را سر بدواند. مستقیم و بدون حاشیه‌پردازی‌های لفاظانه او را به سراغ اصل ماجرا می‌برد. به عبارت دیگر این تجربه جمعی تلاشی است برای خلق داستان‌هایی که دغدغه اصلی آنها نه زبان که دغدغه‌مندی موضوعی و انتقال محتوا در قالب داستان کوتاه است. با این همه باید به این مساله نیز توجه داشت که سادگی قابل توجه در زبان روایت و پاکیزه‌نویسی این داستان‌ها نیز در زمره هنرها و تخصص‌هایی است که صاحبان این آثار برای به دست آوردن آن بی‌شک مرارت و سختی قابل توجهی از سر گذرانده اند.

خوانش این اثر با عنایت به این موارد جدای از لذت‌بخش بودن، نوید دهنده تولد و رشد نسلی تازه در داستان‌ ایران است که از این هنر کلامی نیز ابزاری برای نمایش وجوه مختلف دیدگاه و اعتراضات خود در مواجهه با اجتماعی به شدت تند و برنده این روزهای ایران به کار می‌برند و در این راه به دور از هیجان‌زدگی سعی دارند بی پرده و سرراست راوی آسیب‌هایی باشند که گاه از شدت رو بودن و وضوح از دیدگان بسیاری پنهان مانده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا