فرهنگ و هنر

بهروز شعیبی: گرایش سیاسی پگاه آهنگرانی، مانع کار کردن من با او نمی‌شود

بهروز شعیبی: گرایش سیاسی پگاه آهنگرانی، مانع کار کردن من با او نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری recive، نشست رسانه‌ای فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر (برج میلاد)، برگزار شد. 

محمود بابایی (تهیه‌کننده)، بهروز شعیبی (کارگردان)، مصطفی زمانی، الهام کردا، حامی ترابی، امین میری (بازیگران)، مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز)، کیوان مقدم (طراح لباس)، مهدی تراب‌بیگی (نویسنده)، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری) و صفا مهراد (تدوینگر) از حاضران در این نشست بودند.

بهروز شعیبی، کارگردان، در آغاز این نشست گفت: «هیچ‌کدام از حمایت‌ها برای من جوری نبود که سفارش از جانب ارگان‌ها باشد، بلکه این پیگیری من برای ساخت بود که به این پشتیبانی منجر شد و برای هر موضوع دیگری می‌توانست رخ دهد. من ۲۵ سال در سینما کار کردم و اگر کارمند جایی بودم، الان در آستانه بازنشستگی قرار می‌گرفتم. من کارهایی را می‌سازم که به آن‌ها باور دارم. سینما در ذات نیاز به سرمایه‌گذار دارد. یک بار زندگی می‌کنم و حاضر نیستم این یک بار زندگی را در خدمت چیزهایی قرار دهم که یا دوست‌شان ندارم و یا در خدمت بقیه باشد.»

او در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف دیدگاه‌های سیاسی‌اش با پگاه آهنگرانی و همکاری با این بازیگر در «بدون قرار قبلی» گفت: «من سینما را یک رسانه و صنعت می‌دانم و مواضع افراد نسبت به مسائل سیاسی، موضوعی شخصی است که من به آن کاری ندارم. زمانی که برای نقش یاسمین به دنبال بازیگر بودم، هدفم این بود، کسی که انتخاب می‌شود پیش‌تر چنین نقشی را بازی نکرده باشد. باید بگویم که پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیگرانی بود که در ده سال اخیر با او کار کرده بودم.»

بهروز شعیبی: گرایش سیاسی پگاه آهنگرانی، مانع کار کردن من با او نمی‌شود
پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی در نمایی از فیلم «بدون قرار قبلی»

این کارگردان افزود: «این سرزمین ما است و با این موضع که اگر ناراحت هستید از ایران بروید مشکل داریم. بچه‌های ما قطعا برای برداشت چیزهایی که ما در سرزمین خودمان می‌کاریم‌ به این کشور باز خواهند گشت.»

محمود بابایی، تهیه‌کننده این فیلم هم گفت: «ما تا شب پیش از رفتن به مشهد چالش‌هایی داشتیم که ممکن بود اصلا این اثر به مرحله ساخت نرسد. به‌لحاظ برآورد هزینه فیلم بسیار معقول و حتی به نسبت خودش کم‌هزینه است. آستان قدس رضوی قطعا در روند ساخت به ما کمک کرده است اما این کمک‌ها لزوما مالی نبودند.»

مهدی تراب‌بیگی، نویسنده، درخصوص پرداختن به بیماری اوتیسم در این اثر گفت: «به این فکر کردیم که مصداق بیرونی از یک فرد درون‌گرا چگونه خواهد بود. برای همین پرداخت به موضوع اوتیسم را برگزیدیم که نمادی برای ترسیم تشویش‌های درونی بود.»

بهروز شعیبی: گرایش سیاسی پگاه آهنگرانی، مانع کار کردن من با او نمی‌شود

در ادامه، مصطفی زمانی درباره دلیل بازی در این فیلم توضیح داد: «من در دوران کرونا بسیار کم‌کار شدم تا پیشنهاد آقای شعیبی به من رسید وچون بیشتر پلان‌ها خارجی بود و از حیث ابتلا به بیماری در امان بودم، کار را پذیرفتم. ایفای نقش‌های کوتاه بسیار سخت‌تر از نقش‌های بلند است و این می‌توانست برایم چالش‌پذیر باشد. این روزها سینمای ما بیشتر در محله‌هایی روایت می‌شود که چون من در آن محله‌ها بزرگ نشده بودم، توانایی ایفای نقش در آن‌ها را ندارم. ضمن این که من در خودم قابلیت این را می‌دیدم که جوری کار کنم که بازیم فرم محور نباشد و بتوانم شخصیت پدید آورم.»

او افزود: «این اولین تجربه من با بهروز شعیبی بود. قطعا اختلاف سلیقه‌هایی با هم داشتیم اما چون به هدایت او باور داشتم توانستم به راحتی با شعیبی همکاری کنم.»

حامی ترابی، بازیگر کودک این فیلم گفت: «اوتیسم بیماری بدی است که بعضی کودکان به آن دچار می‌شوند و باید در مواجهه با این کودکان با صبوری برخورد کرد.»

شعیبی درباره بازی گرفتن از حامی ترابی توضیح داد: «من با بازیگران کودک بسیاری کار کردم. در ابتدا می‌خواستیم از کودکان اوتیسم استفاده کنیم اما ممکن بود شرایط کار برای آن‌ها آسیب‌زا باشد. حامی ترابی قبلا تئاتر کار کرده و مثل یک بازیگر بزرگسال با ما همکاری کرد.»

امین میری، دیگر بازیگر این فیلم گفت: «همیشه دوست داشتم‌ با بهروز شعیبی کار کنم و همواره علاقه‌مند بودم که نقشی مشهدی را ایفا کنم. یکی از چالش‌ها برای من، ایفای نقش یک آدم معمولی، بدون هیچ شناخت و بحرانی بود.»

الهام کردا هم درباره بازی در «بدون قرار قبلی» گفت: «درباره لهجه مشهدی همچون همه بازیگرانی که تمرین لهجه می‌کنند، تمرین کردم. آقای شعیبی برای من معلم لهجه گرفتند و در طول فیلمبرداری نیز تمرین می‌کردم.»

۵۷۵۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا