سمنان

بهار واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی سمنان /توسعه صنعت در سایه آب

بهار واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی سمنان /توسعه صنعت در سایه آب

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان،توسعه صنعتی در استان سمنان پیش نیازهای متعددی دارد اما مهمترین آن‌ها را می‌توان آب، جذب سرمایه یا و یا ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران و در نهایت برنامه‌ریزی مدون دانست.

جذب سرمایه‌گذار و ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران ضروریاتی‌ست که آمارهای واگذاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در سه ماهه نخست 1401 به خوبی از برنامه‌ریزی مسوولان استان سمنان، در راس آن شرکت شهرک‌های صنعتی این استان به عنوان نماینده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حکایت دارد.

رتبه نخست در واگذاری اراضی صنعتی/سهم 32 درصدی سمنان از واگذاری‌های در کل کشور

در حالی بیش از 232 هکتار از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بهار 1401 به متقاضیان سرمایه‌گذاری حوزه صنعت واگذار شد که، استان سمنان به تنهایی و با اختلاف 75 هکتار از این واگذاری‌ها را از آن خود کرد و این یعنی 32 درصد از کل واگذاری‌ها!

بهار واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی سمنان /توسعه صنعت در سایه آب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: 232 هکتار زمین بهار امسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به سرمایه‌گذاران واگذار شد که سهم سمنان به عنوان اول کشور از این میزان بیش از 75 هکتار و معادل بیش از 32 درصد کشور بود.

محمدرضا باقری ابراز داشت: استان با این میزان واگذاری زمین، رتبه نخست را در کشور کسب کرد و استان‌های قزوین و خراسان رضوی به ترتیب با بیش از 27 و 25 هکتار واگذاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده سرمایه‌گذارانی که در این مدت برای اجرای طرح‌های تولیدی و صنعتی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرارداد منعقد کردند، 14 هزار و 613 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی مربوط به این سرمایه‌گذاران برای بیش از یک هزار و 880 نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

باقری بیان کرد: مقایسه آمارها نشان‌دهنده افزایش بیش از 11 و 15 برابری ایجاد زمینه اشتغال و پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان است.

سرریز سرمایه گذاری به سمت استان سمنان

نگاهی به جدول بالا به وضوح رغبت سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان را مشخص می‌کند اما نیاز مبرم توسعه تولید و واحدهای صنعتی تامین آب است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در آیین تجلیل از کارآفرینان صنعت و معدن استان سمنان به بیان اینکه در بهار 1400 حدود ۱۹ قرارداد واگذاری زمین در استان سمنان منعقد شد، خاطرنشان کرد: در سطح کشور میزان تقاضا زیاد افزایش پیدا نکرده اما در این استان در بهار امسال این عدد دو برابر شده است.

علی رسولیان گفت: خوشبختانه حرکت صنعت به سمت استان سمنان است و در تهران و شهرهای دیگر با مشکلات زمین مواجه هستیم؛ اما زمینه برای سرمایه‌گذاری در استان سمنان در حال افزایش است و راه‌اندازی منطقه ویژه اتفاق مبارکی بود.

وی بیان کرد: سه هزار میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان برنامه‌ریزی شده، چرا که برآیند داده‌ها نشاندهنده استقبال سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در استان سمنان است.

اما معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به اقتضائات حوزه صنعت اشاره و بیان کرد: تأمین آب یکی از دغدغه‌های اصلی ماست و رفع کمبود منابع آبی استان سمنان در بخش صنعت با نگاه ویژه دنبال می‌شود.

توسعه در گرو تامین آب صنعت

تأمین آب، مهمترین موضوعی که به گفته کارشناسان امر برای حمایت از سرمایه گذاران در استان سمنان به آن پرداخته شود. میانگین بارش استان از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه در بلندمدت حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است که بیانگر تنش آبی در این استان است.

استاندار سمنان از کم‌آبی به‌عنوان چالش مهم بخش صنعت در استان سمنان یاد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی از واحدهای صنعتی در استان سمنان به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود.

سید محمدرضا هاشمی افزود: امروز بحث خشکسالی یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان، مردم، کشاورزان و صنعگتران است، بنابراین اولویت اصلی کار ما در استان تولید، توزیع و مصرف آب می باشد.

وی ادامه داد: مصرف بهینه و تامین آب از یک سو مورد تاکید نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده ولی فقیه در استان است و از سوی دیگر نیاز اصلی شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنایع استان می باشد.

هاشمی بر لزوم پیگیری جدی موضوع تامین آب با هدف توسعه و شکوفایی استان سمنان از طریق معاون اول ریاست جمهور ، وزیر نیرو ، وزیر کشاورزی و سایر مسیولین تاکید کرد.

استاندار سمنان با بیان اینکه «پساب» راهکار تامین آب صنایع استان سمنان است، گفت: تأمین آب ویژه واحدهای صنعتی باید از طریق راهکارهای مناسب از جمله استفاده از پساب در دستور کار باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز با ابراز تأثر از بحران کم آبی استان، بیان کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به ویژه شهرک‌های صنعتی گرمسار و ایوانکی به علت خشکسالی‌های پیاپی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند و این موضوع نیازمند توجه است.

باقری توسعه صنعت را در گروه تامین آب برشمرد و یادآور شد: یکی از راهکارهای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت استفاده از منابع آب نامتعارف است که باید برای این بخش برنامه‌ای اصولی تدوین شود.

وی تصریح کرد: با خرید چاه‌های کشاورزی بلااستفاده و تغییر کاربری آن‌ها می‌توان بخشی از مشکل صنعت غرب استان را حل و برای ایجاد اشتغال و توسعه این منطقه به آن تکیه کرد.

رفع مشکل کمبود آب برای بخش صنعت استان سمنان در برنامه قرار دارد

زیرساخت آبی صنعت این استان هم اکنون ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است. تامین آب به میزان 800 لیتر بر ثانیه از اهداف شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در یک برنامه پنج ساله است.

برنامه‌ای که مدیران حوزه صنعت استان به جد پیگیر آن هستند و با گذر 2 ماه ابتدایی امسال، ۳۰.۷ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان شامل چهار لیتر بر ثانیه در منطقه ویژه اقتصادی سمنان و میزان ۲۰.۷ لیتر بر ثانیه در شهرک صنعتی سمنان و شش لیتر بر ثانیه در شهرک صنعتی ایوانکی افزوده شد.

چشم‌انداز تا ۱۴۰۵ افزایش ۲ برابری تامین آبی، از طریق تخصیص از سد، تغییر کاربری چاه‌های کشاورزی و تصفیه پساب دنبال می‌شود و در این بین، تامین آب از بازیافت شبکه فاضلاب در بخش صنعت سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار در دستور کار مسوولان قرار دارد.

چندی پیش، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ابزار کرد که بنابر تصمیم شورای فنی استان، یک سوم از پساب نهایی سمنان به شهرک صنعتی این شهر اختصاص خواهد یافت.

»سارا خدادای

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا