کرمان

برگزاری همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم/ نجار: تصویب قانون بیمه اجباری حوادث ساختمان‌ها جای خرسندی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، اسماعیل نجار امروز در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم با اعلام خبر قانون بیمه اجباری حوادث ساختمان‌ها و اهمیت این موضوع در زمان حادثه اظهار داشت: قانون اجباری بیمه حوادث پس از ۵۰ ماه در مجلس شورای اسلامی نهایی شد، هرچند در این زمان قوانین دیگری که شاید به اندازه این قانون اهمیت و ضرورت برای تصویب نداشت، مصوب شده است اما تصویب آن باز هم جایی خرسندی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه تمام ساختمان‌هایی که فیش و کنتور برق دارند در زمان اجرای این قانون بیمه هستند، افزود: در سال اول ۱۰ میلیون تومان مردم و  ۹۰ میلیون تومان دولت، در سال دوم مردم ۱۵ میلیون تومان و دولت ۸۵ میلیون تومان و در نهایت سهم مالکان ۹۰ درصد و دولت ۱۰ درصد حق بیمه را در بحث پرداخت خسارت خارج و وارد بیمه خواهد شد.

نجار با تاکید بر اینکه در بودجه ۱۴۰۰ دولت اعتبارات این موضوع را پیش‌بینی کرده است تا بتواند اجرایی و عملیاتی کند، افزود: اجرای این قانون بر کیفیت ساختمان‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص آخرین آمار سازمان سرشماری مسکن گفت: 5 میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ساخته شده که بر اساس ابلاغ دولت از سال ۸۷ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بر اساس برنامه‌ریزی‌ها نوسازی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در مجموع 2 میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قبال خسارت‌های حادثه ساخته شده و هنوز 2.5 میلیون واحد مسکونی دیگر نوسازی نشده است، گفت: ما باید از حادثه بم عبرت بگیریم اما هیچ‌وقت حوادث درس عبرتی برای ما نشده است چرا که بحران را باور نداریم و تصورمان این است حادثه برای ما پیش نمی‌آید.

معاون وزیر کشور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به بم اظهار کرد: رهبر انقلاب به خاطر دیدار، دلجویی و نحوه رسیدگی به مردم و سرعت بخشیدن به امداد و نجات و در نهایت بازسازی به بم سفر داشتند که این سفرها منجر به سیاست‌های ابلاغی شد که نقطه عطفی در ارتباط با حوادث طبیعی در کشور است.

۲۵ سال است قانون مقررات ساختمان داریم اما آن را نمی‌توانیم اجرا کنیم

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز با بیان اینکه ۲۵ سال است که قانون مقررات ساختمان داریم اما آن را نمی‌توانیم اجرا کنیم و علت تخلفاتی در مسیر ساخت و سازها است که صورت می‌گیرد، افزود: متاسفانه ناظران به نحوه اجرای مقررات دقت لازم را ندارند و این مهم نشان از تخلف روشن و آشکارا دارد اما در این خصوص برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه زلزله بم به ما آموخت کاهش چشمگیر تلفات در این نوع حوادث نتیجه رعایت مقررات ملی و استاندارد مصالح است، ادامه داد: نباید طرح‌های جامع و تفصیلی بر روی پهنه‌های زلزله‌خیز طراحی و اجرایی شود این امر خود نشانه وقوع حوادث تلخ بیشماری است.

خرم در ادامه بیان کرد: در زمان وقوع زلزله من در بم حضور داشتم  و ما باید از این حادثه به بهترین شکل درس عبرت بگیرم، متاسفانه در ساعات اولیه زلزله کمترین دغدغه ما مشکل کفن و دفن و شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ آن بود و از تکرار آن باید بپرهیزیم .

وی با اشاره به شرایط سخت آن دوران گفت: برای انتقال زخمی‌های زلزله مجبور بودیم مسافران ۱۰ فروند هواپیمای مسافری را پیاده تا بتوانیم کار اعزام زخمی‌های زلزله به شهرهای دیگر را اجرایی کنیم  زیرا چیزی مهمتر از نجات جان مردم برای ما اولویت نداشت.

خرم تعداد جانباختگان این حادثه را بین ۴۶ تا ۵۸ هزار نفر تخمین زد و گفت: اگر قوانین مربوط به ساخت و ساز اصولی رعایت نشود شاید در آینده نزدیک تکرار این فاجعه‌ها در تاریخ ایران رقم بخورد.

هنوز نتوانسته‌ایم در حد حادثه عظیم زلزله بم به ابعاد موضوع بپردازیم

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله 5 دی ماه 1382 بم اظهار داشت: شهر نخل و نارنج  برای همه صاحب‌نظران ساختمان، زلزله و آسیب‌های اجتماعی، یک نماد است و از دل ویرانه‌های 18 سال قبل زلزله، امروز جوانه‌های زیبایی دمیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ما نتوانسته‌ایم در حد حادثه عظیم زلزله سال 82 بم به ابعاد موضوع بپردازیم، افزود: ضرورت دارد بم به یک کارگاه 12 ماهه حساسیت‌ افزایی در افکار عمومی، رسیدگی به تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حوادث سنگین تبدیل شود.

زینی‌وند عنوان کرد: شهر بم باید کارگاه دائمی در امر پژوهش و تحقیق در کارهای بنیادی و ساخت و سازهای جدید، آموزش عمومی برای مشارکت در حوزه شهرسازی، ساخت زندگی زیبا و سرپناه مطمئن و امن و ایجاد تعهد بیش از حد به نظام مهندسی تبدیل شود.

جاده مرگ کابوسی برای جنوب‌شرق کرمان

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان‌های شرقی کرمان نیز در حاشیه این جلسه با بیان اینکه محور ریگان – نرماشیر به کابوسی برای مردم تبدیل شده است، گفت: حوادث رانندگی در این محور ترانزیتی بسیار زیاد است به حدی که تبدیل به کابوسی برای مردمان این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه هر از چندگاهی حوادث تلخی در محور بم – نرماشیر – ریگان رخ می‌دهد زیرا تعداد زیادی از روستائیان ما باید از این محور تردد کنند، از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرساز گله‌مند شد.

غضنفرآبادی با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره بیش از ۳۵ هزار سبکبال حادثه زلزله بم و  سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: در این مراسم مهمترین بحث درس‌هایی است که از زلزله آموختیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان گفت: زلزله بم در بحث ساخت و ساز کشور باعث شده است استانداردها رعایت شود اما در بسیاری از موارد غفلت قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، در هجدهمین سالگرد زلزله دلخراش بم، همایش پیامدهای اجتماعی زلزله  امروز 5 دی 1400 در ارگ جدید بم با حضور رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

انتهای پیام/3388/ق/ز


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا