اصفهان

برگزاری نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی به میزبانی اصفهان

برگزاری نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی به میزبانی اصفهان

به گزارش recive از اصفهان، نخستین جشنواره ملی «قالی فاخر ایران» با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده فرش دستبافت کشور برای نخستین بار در کشور به میزبانی اصفهان برگزار می شود.

مسئول برگزاری جشنواره قالی فاخر ایرانی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان در این ارتباط اظهار کرد: این جشنواره با همکاری استانداری اصفهان، سازمان صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی اصفهان و کاشان و مدیران تشکلهای صنفی فرش دستبافت برگزار می شود.

علی میرجهانی با اشاره به انتخاب داوران ملی که در طول جشنواره وظیفه داوری را برعهده دارند، افزود: تجلیل از مشاهیر صنعت فرش، تشکیل اتاق فکر جشنواره، برگزاری جلسات مختلف با مسئولان و فعالان صنعت پیش از برگزاری جشنواره انجام شده است و برای پوستر جشنواره نیز از طرح استاد «شیر سپهر» استفاده شده است.

وی تاکید کرد شاخص اصلی به کار رفته در این پوستر، گل شاه عباسی به عنوان نماد اصلی فرش اصفهان از دوران صفوی تاکنون است و در وسط این طرح نیز یک انار طراحی شده که نماد فرشهای بخش روستایی است، در طراحی این پوستر از رنگهای به کارگفته در فرش اصفهان کشور استفاده شده و پس زمینه نیز شامل رنگهای اصلی فرش یعنی سرمه ای، لاکی، فیروزه ای و طلایی است.

مسئول برگزاری جشنواره قالی فاخرایران با بیان اینکه برای لوگوی جشنواره نیزاز همین نماد استفاده شده و تندیس جشنواره نیز بر همین قالب طراحی شده است، ادامه داد: با برگزاری این این جشنواره ملی، اتحاد و همدلی میان خانواده فرش دستبافت کشور را مدنظر داریم.

در ادامه رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: مرکز ملی فرش ایران مدت زمان زیادی به دنبال ثبت روز ملی به نام این صنعت باستانی ایران بود و در نهایت ۲۰ خردادماه در تقویم به نام فرش ثبت شد.

رشد ناخالص ملی در گرو پیشرفت صنعت فرش

فرحنار رافع افزود: فرش دستبافت به عنوان یک برند ملی، مانند نگینی در میان سایر کالاها در جهان می‌درخشد و بخش عظیمی از رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در سرتاسرجهان، کشور ما را با نام فرش دستبافت می شناسند، تاکید کرد: در این میان فرش اصفهان از نظر کیفیت، زیباییو نقش و نگار خاص و بی همتاست.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه رخ داده که ۲۷۰ هزار بافنده فرش در حال کاهش هستند و حمایتهای لازم از این صنعت انجام شود مبادا که این صنعت مهم ایران به رکود بیافتد و به نام و کام دیگر کشورها رقم بخورد.

ایجاد رقابت در عرصه داخلی و جهانی

رافع با اشاره به اینکه با این نوع دغدغه ها بود که برگزاری نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی در اصفهان برنامه ریزی شد، گفت: برگزاری این جشنواره ها بهانه ای برای تثبیت اکوسیستم فرش دستبافت و توسعه این هنر و صنعت در جای جای ایران اسلامی و همچنین ایجاد رقابت در داخل و عرصه جهانی است.

وی با اعلام بین المللی شدن جشنواره از سال آینده گفت: در جشنواره امسال نیز برخی سفرای دیگر کشورها حضور خواهند داشت تا با کمک آنها برای بین اللملی شدن جشنوار در سال آینده گامهای موثری را برداریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه در این جشنواره به دنیال معرفی و کشف طرح های جدید هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با رویکرد کارآفرینی و استقبال از طرح ها و ایده های نوآورانه در سطح ملی، اثرات مثبت این جشنواره را در سفره قالیبافان و حوزه کسب و کار تجار ببینیم.

کشف استعدادهای قالیبافی و افراد خلاق به ویژه جوانان در حوزه فرش

وی با تاکید بر روند کشف استعدادهای قالیبافی و افراد خلاق به ویژه جوانان در حوزه فرش اظهار کرد: مدل سازی جشنواره ترویج برندسازی در حوزه فرش دستبافت است که یکی از این برندها با نام «فروزان» هم اکنون در نمایشگاه میلان حضور یافته است.

رافع با بیان اینکه دانش بنیان کردن در زنجیره ارزش فرش دستبافت ضروری است، تاکید کرد: ما هنوز در حوزه فرش ابریشمی مشکلاتی داریم و برای دانش بنیان کردن این محصولات نیاز به مواردی ماند اصلاح نژاد گونه تولیدکننده نخ، نحوه چیدن نخ فرش و موارد مشابه وجود دارد و این جشنواره ها بهانه ای است تا در بخش فرعی نشست های آموزشی برای بالابردن زنجیره ارزش فرش دستبافت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با برگزاری جشنوار علاوه بر افزایش میزان تولید و اشتغال ، حداقل ۱۰ شرکت داش بنیان در سطح کشور فعال می شود و مدل سازی نوین در زمینه ارزش افزوده فرش دستبافت مدنظر است.

توجه به نوآوری و طراحی

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: از بحث های مدلسازی جشنواره طرح نقش و بافت است که درسطح جهانی بدون رقیب هستیم اما اگر به روز نشویم و از تکنولوژی روز دنیا استفاه نکنیم نمی توانیم سهم خود در جایگاه جهانی را حفظ کنیم و در این راستا توجه به طراحی و نوآری بسیار مهم است.

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا