اقتصادی

بدبینی بازار دلار به توافق ایران و چین؟/ معامله‌گران محتاط شدند

بدبینی بازار دلار به توافق ایران و چین؟/ معامله‌گران محتاط شدند

قیمت دلار در بازار ارز  روز گذشته بر مدار صعود قرار گرفت. دلار در بازار دیروز توانست با ۷۰ تومان افزایش بار دیگر به یک قدمی کانال ۲۸ هزار تومان برسد و قیمت این اسکناس آمریکایی بر روی ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت.  

احتیاط برجامی در بازار دلار

این روز ها اخبار شرق (توافق ۲۵ ساله ایران با چین) و غرب (مذاکرات هسته ای) در بازار ارز تهران برجسته شده است. اما نکته ای که مهم است بازار دلار بیش از هر چیزی به مذاکرات هسته ای حساسیت نشان می دهد.  

تحلیلگران معتقدند علت افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر مذاکرات وین بوده است. براساس اخباری که از مذاکرات منتشر می شود، آمریکا همچنان برای دادن تعهد به ایران مبنی بر عدم خروج از برجام مقاومت می کند و از سوی دیگر ایران نیز حاضر نیست تن به پذیرش توافق موقت بدهد.

این اتفاقات سبب شده که، برخی از خریداران احتیاطی وارد بازار ارز شده اند و در صورت عبور دلار از محدوده ۲۸ هزار ۲۰۰ تومان، قدرت نمایی بیشتری نیز از خود نشان خواهند داد. برگشت دلار به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان، زمینه ساز فشار فروشندگان خواهد شد.

توافق با چین نوسانات ارزی را کمتر می کند؟

به نظر می رسد، بازارتصور می کند که رابطه با چینی ها در دوران تحریم منجر به کاهش نوسان ارزی نشد و به همین دلیل چشم به مذاکرات هسته ای دارد که توافق قبلی آن، زمینه ساز ۲ سال آرامش موقت در معاملات دلار شد. از سال انعقاد برجام یعنی سال ۹۴ تا انتهای ۹۶، نوسان قابل توجهی در بازار ارز رخ نداد. توافق دیگری حداقل می تواند به طور موقت زمینه ساز خروج سفته بازان از بازار شود.

رابطه با چینی ها در صورتی به کاهش نوسان دلار کمک خواهد کرد که معامله گران متوجه شوند، ‌چین در شرایط تحریمی از ایران حمایت عملی صورت خواهد داد، نه اینکه این کشور خود به دلیل روابط با آمریکا، ‌همکاری عملی ناچیزی را نشان دهد.

اما معامله گران قیمت دلار ،  بازار ارز امروز  دوشنبه ۴ بهمن  ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟  

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته بر روی ۷ هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز  یکشنبه  ۱۰ تومان بالا  رفته بود. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم صعودی است.  

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

 قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۲۸ هزار و ۳۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی  شنبه شب ۱۲۰ تومان  بالا  رفته بود. در معاملات پشت خطی شنبه  شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۷ هزار ۸۸۰   تومان قراد داشت. بنابراین  معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه  ۴ بهمن  ۱۴۰۰ را  صعودی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار   ۲۷ هزار و ۴۹۰  تومان اعلام شد که نسبت به قیمت شنبه شب ۲۲۰ تومان بالا رفته بود.  

شنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی ۲۷ هزار و ۲۷۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال   افزایش قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰  گران می شود.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا