تهران

اپلیکشن‌های هشداردهنده زلزله در ایران بومی شود/گاهی پس لرزه‌ها از زلزله خطرناک‌تر است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، زلزله یکی از حوادث طبیعی است که در نقاطی از جهان با گسل‌های فعال حجم بیشتری دارد و ایران به عنوان کشور زلزله‌خیز باید برنامه‌های جامع بلند مدت برای کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری داشته باشد. 

زلزله‌های شدید روزهای اخیر در مناطق جنوب شرقی ایران، موجب یادآوری مسائلی شد که نیاز است برای افزایش ایمنی در نقاط آسیب‌پذیر درنظر گرفته شود. 

گاهی پس لرزه‌ها از زلزله خطرناک‌تر است 

مهدی زارع عضو پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به زلزله اخیر در استان هرمزگان اظهار کرد: گسل فشاری شرقی_غربی در فین استان هرمزگان در کنار گسل‌های میناب، ساحل بندرعباس و حاجی آباد موجب دو زلزله شدید و پس‌لرزه‌های بعدی‌ در مناطق جنوب شرقی کشور شده است. 

وی به میزان خطر پس‌لرزه‌ها اشاره کرد و افزود: پس از دو زلزله شدیدی که احساس شد، شاهد پس‌لرزه‌های فراوانی هستیم که نشان‌دهنده جا‌به‌جایی زیاد پوسته آن منطقه است، به نحوی که کانون زلزله به فاصله ۳۰ الی ۴۰ کیلومتری از طول و ۱۰ الی ۲۰ کیلومتری از عرض در پس‌لرزه‌ها می‌تواند تغییر کند و یا حتی تا مدت‌ها ادامه پیدا کرده و گسل‌های دیگر را فعال کند، به همین علت گاهی پس‌لرزه‌ها از خود زلزله می‌تواند خطرناک‌تر باشد. 

عضو پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این که کانون زلزله با خلیج فارس ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و شاهد سونامی نخواهیم بود، ادامه داد: کانون زلزله در دامنه کوه گنو در شمال غرب بندرعباس موجب ریزش کوه‌ها شده است و احتمال ایجاد سونامی وجود ندارد، اما پس لرزه‌ها را باید جدی گرفت. 

سامانه هشداردهنده هوشمند بومی شود 

زارع با اشاره به اقدامات ضروری در برابر زلزله گفت: ۱۱۲ سال پیش یوسف تلگراف‌چی در کرمان دستگاهی شبیه به سامانه هشداردهنده اختراع کرد، حال نیز این سیستم در برخی کشورهای خارجی مانند ژاپن، کالفرنیا، نیوزلند و یونان در قالب اپلیکیشن‌های مختلف در اختیار مردم شکل گرفته است، ولی علیرغم این که متخصصان ایرانی در خارج از کشور این تکنولوژی را ارائه کرده‌اند، اما در ایران این سامانه یکپارچه وجود ندارد. 

وی با تشریح سامانه هشداردهنده تاکید کرد: زلزله دارای دو موج اولیه و ثانویه است که موج اولیه آن خیلی کوتاه است و می‌تواند سیستم هشدار دهنده را فعال کند تا در موج دوم شاهد آمادگی سراسری باشیم، البته برحسب فاصله با اکنون زلزله زمان میان هشدار و موج دوم متغیر است؛ به عنوان مثال فردی که در ۵۰ کیلومتری کانون زلزله است موج دوم را بعد از ۷ الی ۸ ثانیه پس از هشدار احساس می‌کند. 

مقررات ملی زلزله در بحث مقاوم‌سازی‌ساختمان و رفع بافت فرسوده اجرایی شود 

وی در پایان لزوم اجرای مقررات ملی زلزله در مبحث ساختمان را مطرح کرد و افزود: آیین‌نامه ملی زلزله برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از سال ۱۳۴۳ به وسیله علی‌اکبر معین‌فر تدوین شد و تاکنون تغییرات زیادی داشته و قوانین زیادی تصویب شده است، اما همچنان در اجرا شاهد بافت فرسوده و ریزش ساختمان‌های ضعیف در زلزله‌ها هستیم. 

انتهای پیام/پ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا