سمنان

اهتمام به اشاعه ورزش همگانی و ترویج نشاط به سبک فروسیلیس ایران

اهتمام به اشاعه ورزش همگانی و ترویج نشاط به سبک فروسیلیس ایران

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان به نرده های ورودی شرکت فروسیلیس نزدیک می‌شویم و حراست شرکت با همان گشاده رویی همیشگی به استقبال مان می آید و دعوت مان می‌کند تا ما هم به جمع نیروهای فروسیلیس که مشغول بازی های بومی محلی هستند ملحق شویم.

کارکنان فارغ از روزمرگی هر روز و ایفای نقش در واحدهای فنی، سالن تولید خط ریخته گری و غبارگیر… در یک گوشه دنج محوطه در حال زورآزمایی و رقابت دوستانه هستند.

عده ای در حال تشویق نفراتی هستند که برای تست بازی دال پلان خود را محک می‌زدند و عده ای ابزار و لوازم بازی هایی چون چوب کشی، هفت سنگ، دارت، تیراندازی با تفنگ بادی، طناب کشی و….را برانداز می‌کنند.

تجمیع این لوازم و ابزار ورزشی گویای این نکته است که بازی‌های متنوعی برای آنان تدارک دیده شد.

روی یک میز تقریبا بزرگ جوایزی را برای منتخبان رقابت ها در نظر گرفتند و نیروهای ماهر و قدرتمندی که در هر زورآزمایی و رقابت تن به تن حریف را مغلوب می‌کردند با ایما و اشاره و لبخند سکوی برتر و جوایز را به هم نشان می‌دادند که برازنده خودشان است.

مدیر شرکت فروسیلیس با حضور در بین نیروها به عنوان اسپانسر برنامه، سهیم لحظات شاد مجموعه شد. این حضور و همدلی با نیروها و تشویق آنان به منزله دغدغه مند بودن و ارزش نهادن به پرسنلی است که رونق تولید به دستان آنان گره خورده است

همچنان محوطه را صدای تشویق حضار در برگرفته است و من به اثربخشی قشر کارگر فکر می‌کنم. به اینکه نشاط کارگر محرک جامعه است و بخش مهمی از مباحث سلامت، انگیزه کار و نشاط آنان در امر ورزش نهفته است.

به این فکر می‌کنم که این صدای قهقهه، این جو مفرح و رقابت های دوستانه و همدلانه در محیط کارگری حق نیروهای اثرگذار جامعه است که نقش مهمی در صنعت، تولید، خدمات و توسعه اقتصادی دارند و حقوق شان در این بخش تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود و صدای رکود ورزش کارگری صدای حزن انگیزی است که نباید طنین انداز شود. به فکر تکالیف رها شده قانونی کارفرمایان در حوزه ورزش کارگران می افتم و به یاد تبصره 2 ماده 38 که می‌توانست فرصتی مغتنم برای ارتقای ورزش کارگری باشد اما برای همیشه معلق ماند!

از این افکار چیره شده به ذهنم گریزی به محیط اطرافم میزنم و به سراغ مرتضی بنی اسدی رئیس امور اداری شرکت فروسیلیس ایران می‌روم. از او درباره برگزاری این مسابقات و ورزشهای بومی محلی در شرکت فروسلیس ایران می پرسم. می‌گوید: این برنامه مهیج به مناسبت هفته تربیت بدنی و با هدف ارتقای روحیه پرسنل برگزار شد و نفرات حاضر در رشته هایی چون هفت سنگ، طناب کشی، دال پلان دستی، دوز و تیراندازی با تفنگ بادی به رقابت می پردازند و در نهایت هدایایی از سوی شرکت به آنها اهدا شد.

بنی اسدی به برگزاری این مسابقات به مناسبت های مختلفی چون دهه فجر، جام رمضان، هفته تربیت بدنی و… اشاره می‌کند و یادآور می‌شود :این رقابت ها در گروههای مختلف سنی و شغلی و با هدف تقویت روحیه کارکنان ، ارتقای سلامت جسمی و استفاده مفید از اوقات فراغت پرسنل در نظر گرفته شده است.

وی به حضور چند قهرمان ورزشی در شرکت فروسیلیس اشاره و تصریح می‌کند : در شرکت فروسیلیس ایران و در سطح کارکنان، قهرمان دو و میدانی کشور، مربی درجه ۱ بسکتبال و قهرمان پیاده روی داریم که برای تسهیل در امر ورزش به این افراد مرخصی تشویقی و کمک هزینه شرکت در مسابقات داده می شود.

محمود طاهری مدیر منابع انسانی شرکت فروسیلیس نیز در حاشیه برگزاری این رقابت ها از تشکیل کمیته ورزش شرکت فروسیلیس ایران از ۳ سال گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه این کمیته در طول سال و به صورت فصلی برای کارکنان مسابقه برگزار می کند، در خصوص امکانات ورزشی شرکت می‌گوید :یک سالن ورزشی ۱۲۰ متره متشکل از ۳ میز فوتبال دستی و پینگ پنگ نیز داخل شرکت احداث شده و در حال حاضر ۲۹۸ پرسنل شرکت در رده های مختلف از امکانات آن استفاده می کنند.

مدیر منابع انسانی شرکت فروسیلیس ایران تصریح می‌کند : در خارج از شرکت هم امکاناتی مانند استخر و سالن ورزشی فوتسال و والیبال برای پرسنل تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از پرسنل و ارتقای محیط های ورزشی کارکنان می گوید :مدیریت شرکت باهدف تضمین سلامتی کارکنان و پرکردن اوقات فراغت آنها به دنبال توسعه امکانات ورزشی شرکت است و در همین راستا یک دوره مسابقات فوتبال دستی با ۸۰۰ بازی در شهریور ماه برگزار شد و در آبان ماه سالجاری نیز مسابقات پینگ پنگ برگزار می شود.

طاهری با اشاره به اینکه هزینه های ورزشی پرسنل در مسابقات ورزشی مختلف توسط شرکت و توجه ویژه به امر ورزش و فراگیر کردن آن در سطح جامعه پرداخته می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه فرد نخبه ای خارج از پرسنل شرکت، به ویژه از سطح خانواده های کارگری برای شرکت در مسابقات معرفی شود و تقاضای کمک داشته باشد، شرکت در حد توان از وی حمایت می‌کند

جاوید رحیمی یکی از پرسنل شرکت فروسیلیس و مدافع حرم حضرت زینب (س) است. چفیه ای که به گردن دارد بر معنویت چهره اش می افزاید. او از دور نظارگر بازیست و همکارانش را در حین رقابت رصد میکند برای دقایقی با او همکلام میشوم. می‌گوید : سابقه 20 سال فعالیت در شرکت فروسیلیس ایران را دارد.

به امکانات ورزشی شرکت اشاره می‌کند که طی ۲-۳ سال اخیر شرایط مطلوب تری به خود گرفته و مسابقات متعددی برگزار شده است.

رحیمی محیط مفرح و شاد و ورزشی را حق همه کارگران برشمرد و اظهار می‌کند : کارکنان در محیط کار به تنوع و تحرک نیاز دارند و گذراندن اوقات فراغت با برنامه های ورزشی نقش مهمی در ایجاد فضای مطلوب و دور شدن آنات از استرسها و مشکلات روزمره را دارد.

فرهاد خراسانیان رئیس بخش تولید شرکت فروسیلیس ایران نیز با اشاره به استقبال کارکنان این شرکت از فرصت به وجود آمده برای ورزش و بازی های بومی، محلی اظهار می‌کند : اختصاص تایمی برای ورزش و سرگرمی جدای از اینکه موجب بهبودروحیه و انگیزه پرسنل در این شرایط اقتصادی و معیشتی می‌شود وفاق و همدلی کارکنان را زیاد می‌کند

وی اضافه می‌کند : امیدواریم برنامه ای در نظر گرفته شود تا به طور مداوم شاهد رونق ورزش و تنوع بازی ها بومی محلی در بین جامعه کارگری باشیم

سیستانی امکانات ورزشی شرکت را مطلوب ارزیابی می‌کند و یادآور می‌شود : فروسیلیس ایران طی 2 سال اخیر از حیث امکانات ورزشی غنی شده است 2 سالن ورزشی برای کارکنان تدارک دیده شده و امکانات ورزشی در آن مستقر شده و پرسنل از آن بهره مند می‌شوند

ایمان حسینی سرپرست بخش تعمیرات شرکت فروسیلیس ایران نیز با اشاره به ضرورت ترویج ورزش در سطح شرکت ها، بیان کرد : باید شرایطی فراهم شود تا کارگران در این محیط های شاد اینچنینی و فارغ از دغدغه های همیشگی، ساعاتی را به ورزش آن هم با رویکرد بازی و سرگرمی بپردازند

حسینی از اهتمام و توجه مدیر شرکت فروسیلیس ایران به امر ورزش قدردانی می‌کند و می‌گوید : مدیر مجموعه از روز انتصاب نسبت به سلامت کارکنان دغدغه داشت و کمیته ورزشی نیز در همین راستا تشکیل شد تا به صورت هدفمند ورزش کارگری مورد توجه قرار گیرد

غلامرضا جعفری مدیر کارخانه فروسیلیس ایران نیز با اشاره به ضرورت توجه به ورزش کارگری این اهتمام را مقدمه بهره وری بالا، سلامت کارکنان و در نهایت رونق تولید عنوان کرد

جعفری با بیان اینکه رونق ورزش و توجه به این شاخص‌ مهم در بین جامعه کارگری منجر به شکل گیری محیط سالم و مفرح می‌شود، اظهار کرد: اگر کارفرمایان ورزش و نشاط کارکنان را جدی بگیرند و هزینه هایی را مصروف این بخش کنند در واقع به کمک رونق تولید رفته اند.

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران با بیان اینکه اعتقاد ما در زمینه ورزش کارگری تعمیم و اشاعه آن است، ادامه می‌دهد : پیشرفت صنعت در گروی فعالیت نیروی کار ماهر، سالم و شاداب است و سلامت کارکنان باید با در نظر گرفتن سرانه ورزشی مناسب برای آنان و خانواده ها شان تضمین شود.

به انتهای گفت و گو با مدیر و کارکنان فروسیلیس می‌رسیم.

پرسنل فروسیلیس همچنان سرگرم بازی های بومی محلی هستند و از این برنامه استفاده کافی و وافی را می‌برند آنان طالبِ فراگیر شدن ورزش و بازی های بومی، محلی در سطح شرکت ها هستند.

به عقیده نگارنده استدلال قابل قبولی برای عدم توجه به ورزش کارگری وجود ندارد. وقتی کارکردهایی چون سلامت روان و جسم، نشاط محیط کار و در نهایت افزایش بهره‌وری اقتصادی در شاخصی چون ورزش تعریف شده است دولت و متولیان ورزش و قانونگذاران باید تدابیر موثری را معطوف این حوزه و سلامت کارگران کنند. کارگرانی که از آنان به عنوان ستون های اصلی خیمه تولید یاد شده است و معلق ماندن تبصره 2 ماده 38 قانون که طبق آن از واحدهای تولیدی خواسته شد از ظرفیت مذکور برای ارتقای ورزش کارگران بهره ببرند توجیه قابل قبولی ندارد و نکته قابل تأمل این است اگر نقص و اشکالی متوجه این طرح بود لازم بود تا نقص آن برطرف و اجرا شود چرا که قانون مصوب شده لازم الاجراست نه لازم الکتمان….

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا