سمنان

انجام پایش شبکه راه‌های فرعی و روستایی استان سمنان

انجام پایش شبکه راه‌های فرعی و روستایی استان سمنان

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان وحید صداقت عنوان نمود: پایش راه‌های فرعی و روستایی آسفالته با هدف ایجاد و استقرار نظام برنامه محور برای اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌ راه‌ها برای نخستین بار در کشور در استان سمنان انجام خواهد شد.
وی اهداف عملیاتی این برنامه شامل تقویت زیرساخت و ظرفیت مدیریتی برای اجرای فعالیت های نگهداری راه در سطح ملی، بهبود، توسعه و بکارگیری سیستم ثبت اطلاعات در سطح ملی، ارایه و پیاده سازی راهبردها و برنامه‌های نگهداری راه پایدار از طریق این پایش را در سراسر کشور برشمرد و افزود: پروژه فوق بیانگر این موضوع است که اجرای پایش وضعیت رویه راهها می‌تواند کاهش مشکلات نگهداری و ایمنی راه را به همراه داشته باشد و بقای راهها را موجب شود.
صداقت در ادامه تاکید کرد: پایش وضعیت راه ها فرآیند مناسبی برای تشخیص علائم فرسایش عادی یا خرابی آنی و دوری جستن از خرابی‌های اتفاقی است و بدون شک به ‌وسیله این پایش می‌توان عمر راه‌ها را طولانی تر کرده، از منابع انسانی کمتر استفاده کرد و نهایتا هزینه تمام ‌شده در نگهداری راه را به‌ طور محسوسی کاهش داد. به کمک پایش مذکور می‌توان وضعیت راه را زیر نظر گرفته و در صورت انحرافات پیاپی اقدام لازم برای بازدید یا تغییرات لازم در زمان مناسب را اتخاذ نمود و به این ترتیب می‌توان حجم قابل توجهی از فعالیت‌های مربوط به امور نگهداری پیشگیرانه را کاهش داد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه حیطه کار مربوط به راههای آسفالته فرعی غیرشریانی است گفت: بررسی خرابی و ناهمواری‌های سطح جاده با استفاده از دستگاه پروفیل سنج سطح رویه راه انجام می شود که این دستگاه با بهره گیری از فرآیند لیزر و یک دستگاه دوربین پیشرفته قادر است خصوصیات هندسی مسیر، شامل شیب طولی و عرضی و شعاع قوس و مختصات جغرافیایی را در خط عبور تعیین کند. گفتنی است بافت درشت سطح روسازی و شیار افتادگی دیگر پارامترهایی است که با این دستگاه اندازه‌گیری می‌شود. همچنین با استفاده از دوربینی که جلوی این دستگاه نصب شده است، می‌توان از هر ۱۰ متر روسازی راه و محیط پیرامون تصویربرداری کرد.
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان یادآور شد: نسخه جدید سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور، با ایجاد قابلیت‌های جدید مانند داشبوردهای مدیریتی، مدل‌های اضمحلال، تخصیص رویکردهای نگهداری، نقشه‌های نواری و اخذ گزارش‌های متنوع و تلفیق داده‌ها، امکان دسترسی به یک سیستم داده محور جهت تصمیم گیری‌های مدیریتی را محقق کرده است.
صداقت در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه برای نخستین بار در کشور درحال انجام است استان سمنان از جایگاه ممتازی در حوزه توسعه سیستمهای هوشمند مدیریتی مبتنی بر فناوری برای نگهداری رویه شبکه راهها و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری رویه راههای غیرشریانی برخوردار خواهد شد.

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا