یزد

افزایش نگرانی‌ها از رشد کسری مخازن آب یزد

افزایش نگرانی‌ها از رشد کسری مخازن آب یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: متاسفانه کسری مخازن آب یزد به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسیده و از همه بخش ها انتظار می رود که مدیریت مصرف را به صورت ویژه ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری recive از یزد محمدمهدی جوادیان زاده” این مقدار کسری مخزن در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را نشان دهنده کاهش میزان تاب آوری آبخوان ها دانست و گفت:وقتی برداشت از آبخوان ها بیشتر از ورودی آنها(بارندگی‌ها) می باشد، مخازن دچار شیب نزولی شده و علیرغم بارندگی های خوب، برگشت پذیری سفره به شکلی که در گذشته اتفاق می افتاده نیست.

وی برداشت ۱۳۰ درصدی از منابع آب زیرزمینی بدلیل خشکسالی های مستمرو طولانی مدت را یکی از اساسی ترین آسیب ها به مخازن آبی استان دانست و گفت:این برداشت های بی رویه سفره ها را آسیب پذیرتر از قبل کرده است بطوریکه در سال آبی ۹۶-۹۷ با بارندگی ۷۰ میلیمتر، کسری مخزن ۳۱۵ میلیون متر مکعب بوده ولی در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با ۷۵ میلیمتر بارندگی، کسری مخزن به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

به گفته جوادیان زاده همه برنامه ریزی ها از طرف استان و وزارت نیرو بر مبنای تامین پایدار آب شرب می باشد تا انشاءلله با مدیریت کردن برنامه های سازگاری با کم آبی نیز تابستان پیش رو را بدون افت فشار یا قطعی آب پشت سر بگذاریم هرچند که بر صرفه جویی و مدیریت مصرف شهروندان نیز حساب ویژه ای بازکرده ایم.

مشکل کشور سوء مدیریت در حوزه آب است

نماینده بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد نیز در این رابطه اظهار کرد: ما در کشور با مشکل کمبود آب مواجه نیستیم بلکه مشکل اصلی سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی برای بهره گیری از منابع آب دریاهاست.

محمدرضا صباغیان با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در سطح کشور، بیان کرد: ما مشکل آب در سطح کشور نداریم بلکه با مشکل سوء مدیریت مواجه هستیم. متاسفانه برنامه ریزی دقیقی در حوزه آب در سطح کشور وجود ندارد. ما از شمال کشور به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی داریم. اگر مدیریت صحیحی در این حوزه اعمال شده بود امروز مانند تمام کشورهای حاسیه خلیج فارس ما نیز سرتاسر کشورمان مشکل تامین آب نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در حوزه انتقال آب نیز ضعف داریم. برنامه دولت صرفا بر این استوار است که منابع محدود موجود را هر روز سهمیه بندی کرده و دسترسی مردم را محدودتر کند. در حالی که با اجرای پروژه های انتقال آب می توان مشکل را به طور کلی مرتفع کرد.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما با اجرای پروژه های انتقال آب حتی می توانیم صادر کننده باشیم. اما متاسفانه عدم برنامه ریزی در این حوزه باعث شده تا این موضوع نیز بر روی زمین مانده و آنگاه ما نیز با مشکل مواجه شویم. امروز کشورهایی نظیر عربستان و امارات از طریق شیرین سازی آبی دریا کشاورزی خود را گسترش داده تا حدی که جزو صادرکنندگان محصولات کشاورزی شده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: می بینیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس با بهره گیری از منابع آب دریا بهترین فضای سبز و امکانات تفریحی را در آب و هوای خشک فراهم کرده اند. اگر ما نیز در این حوزه با برنامه گام برداریم دیگر با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود.

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا