قزوین

افتتاح مخزن ۴۰۰هزار مترمکعبی و کانال ۵.۷کیلومتری انتقال آب در روستای آقابابا استان قزوین

افتتاح مخزن ۴۰۰هزار مترمکعبی و کانال ۵.۷کیلومتری انتقال آب در روستای آقابابا استان قزوین

به گزارش خبرگزاری recive از قزوین؛ سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاح پروژه مخزن ۴۰۰هزار مترمکعبی و کانال ۵.۷کیلومتری انتقال آب کشاورزی روستای آقابابا از توابع شهرستان قزوین که با حضور فرمانده سپاه صاحب الامر استان قزوین، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین و جمعی از مدیران و مسئولین اجرایی و نظامی استان برگزار شد، اظهار کرد: دشت حاصل‌خیز قزوین یکی از بهترین دشت‌های کشور جهت تامین و تولید مواد غذایی استراتژیک است که از این ظرفیت باید به مناسب‌ترین شکل ممکن استفاده کرد.
او افزود: این مخزن به طور سنتی قادر به آبیاری ۱۰۰هکتار از اراضی کشاورزی است، البته اگر کشاورزی منطقه به سمت استفاده از شیوه‌ها و مکانیزم‌های نوین آبیاری حرکت کند، این مخزن توان آبیاری ۴۰۰هکتار از اراضی پایین دست را دارد که این موضوع لزوم و اهمیت حرکت به سمت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را بیش از پیش آشکار می‌کند.
سردار رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر استان نیز در این مراسم بیان کرد: این پروژه یکی از طرح‌های مهم آب‌رسانی روستایی محسوب می‌شود که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۳میلیارد ریال توسط سازمان بسیج سازندگی استان با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اجرا شده است.
یداله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اهداف اجرای این پروژه تصریح کرد: این پروژه با هدف تامین آب کشاورزی برای حدود ۱۰۰هکتار در حالت سنتی و ۴۰۰هکتار در صورت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری طراحی و اجرا شده است.
او اضافه کرد: رونق کشاورزی، تامین و امنیت غذایی منطقه، در کنار جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها از دیگر اهداف این پروژه است.
او ادامه داد: منابع مالی این پروژه از محل تملک دارایی‌های استان و اعتبارات پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه تامین شده و زمان اجرای پروژه نیز حدود ۶۰ماه بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در پایان در خصوص مشخصات فنی پروژه نیز گفت: طول کانال آبیاری از محل بند خاکی تا مخزن ۵.۷کیلومتر و دبی جریان در کانال نیز ۵۰۰لیتر در ثانیه است. همچنین مخزن این پروژه نیز خاکی با پوشش ژئوتکسال و ژئوممبران با ظرفیت ۴۰۰هزار مترمکعب است.

۴۸

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا