سمنان

اعلام آمادگی فروسیلیس ایران برای پالایش خروجی های این کارخانه / چراغ سبز مدیر فروسیلیس به مراکز علمی استانی و پژوهشگران بومی!

اعلام آمادگی فروسیلیس ایران برای پالایش خروجی های این کارخانه / چراغ سبز مدیر فروسیلیس به مراکز علمی استانی و پژوهشگران بومی!

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، شرکت فروسیلیس ایران، یکی از واحدهای تولیدی و صادر کننده ممتازِ مستقر در شهرک صنعتی سمنان است که فعالیت خود را در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۶۱ با هدف تولید انواع فروآلیاژ ها از قبیل فروسیلیسیم، سیلیکن متال، فرومنگنز، فروکروم و سایر مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها، واردات ماشین آلات و… آغاز کرد و در سـال ۱۳۷۶ با نـمـاد فـروس در فـهرست شرکـت های ثـبت شـده نـزد سـازمان بـورس قرار گرفت.

فروسیلیس ایران با تولید محصولات ویژه و خاص علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل کشور، نقش مهمی در عرصه صادرات دارد و آمارها حاکی از این امر است که ۲۵ تا ۳۰ درصد تولیدات اصلی و ۱۰۰ درصد ضایعات جانبی این کارخانه به کشورهایی چون فرانسه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان صادر می‌شود و فروسیلیس ایران یکی از شرکت های فعال در عرصه ارزآوری کشور است.

همچنین کارخانه فروسیلیس ایران، جزو نخستین تولیدکنندگان فروسیلیس در کشور است که فعالیت خود را با شعار توسعه همه جانبه و بکارگیری نیروهای متعهد و کارآمد از سال ۶۱ آغاز و با فعال کردن معادن کشور موجب صرفه جویی ۱۵ میلیون دلاری و خودکفایی در صنعت ذوب فولاد و ریخته گری به لحاظ مصرف فروآلیاژ و قطع وابستگی های کشور در این حوزه شد.

فروسیلیس ایران مهترین تولیدکننده فروسیلیس در خاورمیانه

اکنون فروسیلیس ایران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فروسیلیسم در خاورمیانه است که با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند؛ کسب عنوان صادرکننده برتر در سال ۹۶ و دریافت جایزه عقاب طلایی کیفیت از اروپا و نشان کیفیت BDI از اروپا، نمونه ای از افتخار آفرینی این کارخانه ارزآور در سمنان است.

فعالیت هایی که بر اساس ضوابط بورسی است

غلامرضا جعفری مدیر کارخانه فروسیلیس ایران با سابقه دو دهه فعالیت در این کارخانه، ضمن تشریح آغاز بکار رسمی این کارخانه، می گوید: کارخانه فروسیلیس ایران از سال ۷۶ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و از آنجایی که یک شرکت بورسی است معادلات این شرکت به طور کامل در چارچوب قوانین بورس است.

اعلام آمادگی فروسیلیس ایران برای پالایش خروجی های این کارخانه / چراغ سبز مدیر فروسیلیس به مراکز علمی استانی و پژوهشگران بومی!

یکهزار نفر از سهامداران فروسیلیس، شهروندان سمنانی هستند

او ادامه می‌دهد: کارخانه فروسیلیس ایران بیش از ۳۰ الی ۴۰ هزار سهامدار دارد که یک هزار نفر از سهامداران آن از بومیان و شهروندان استان سمنان هستند.

جعفری ضمن تشریح پیشینه ای کوتاه از آغاز فعالیت فروسیلس ایران که همزمان با صنایع فرو آلیاژ ازنا، کار خود را آغاز کرد، می‌گوید: بعد از ترسیم چشم انداز فولاد و طرح توسعه آن الزاماً می‌بایست صنایع جانبی فولادسازی هم رشد می کردند و همزمان با این ارتقاء، در حال حاضر بیش از ۱۲ الی ۱۳ شرکت در زمینه فروسیلیس در کشور فعال هستند که پیش بینی می‌شود طی سالهای آینده این تعداد به ۲۵ شرکت برسد.

حاشیه هایی که مانع مسکوت ماندن طرح توسعه فروسیلیس شدند

او با اشاره به ضرورت اجرای طرح توسعه در سمنان، می‌گوید: اغلب شرکت هایی که در کشور همزمان با فروسیلیس ایران آغاز به فعالیت کردند از جمله فروآلیاژ ازنا که همزمان یک کوره داشت و ظرفیت تولیدش به اندازه فروسیلس ایران بود طرح توسعه را اجرا کردند و تعداد کوره ها در ازنا به سه کوره افزایش یافت اما طرح توسعه در سمنان به علت حواشی ایجاد شده در خصوص درصد بالای آلایندگی این کارخانه، مسکوت ماند.

جعفری، حواشی های ایجاد شده و عدم بکارگیری ظرفیت رسانه ها برای تبیین قابلیت فروسیلیس و همچنین فقدان شفاف سازی در خصوص آلایندگی پائین این شرکت را از دلایل و موانع افزایش تولید و اجرای طرح توسعه شرکت فروسیلیس ایران در سمنان دانست.

سلامت شهروندان خط قرمز فروسیلیس ایران

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران با اشاره به دغدغه مندی عوامل این کارخانه نسبت به سلامت شهروندان، از سلامت شهروندان به عنوان خط قرمز مجموعه فروسیلیس ایران یاد می کند و می گوید: و فعالیت این شرکت در رصد کامل ارگان های ارزیاب و ناظر زیست محیطی بوده اما در بحث روشنگری شهروندان، غفلت هایی صورت گرفته که سعی می‌شود این تغافل ها جبران شود.

اعلام آمادگی فروسیلیس ایران برای پالایش خروجی های این کارخانه / چراغ سبز مدیر فروسیلیس به مراکز علمی استانی و پژوهشگران بومی!

فعالیت های فروسیلیس اطلاع رسانی شود

او از اهالی رسانه درخواست کرد به منظور تنویر افکار عمومی و رفع دغدغه های مردم، فعالیت این شرکت را که بر اساس ضوابط قانونی است به مردم اطلاع رسانی کنند تا ذهنیت ها و برداشت های منفی نسبت به فعالیت این صنعت در سمنان اصلاح شود.

جعفری با ا شاره به مستندات مسجل محیط های علمی چون دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه محیط زیست تهران در خصوص فعالیت فروسیلس ایران، اضافه می کند: طبق ارزیابی مراکز علمی مستقر در تهران، آلایندگی واحد فروسیلیس ایران در شهر سمنان کمتر از یک درصد برآورد شده است.

چراغ سبز مدیر کارخانه فروسیلیس ایران برای هرگونه ارزیابی فعالیت و خروجی این کارخانه

جعفری برای هر گونه ارزیابی علمی فعالیت ها و خروجی این کارخانه توسط پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی استان سمنان اعلام آمادگی می کند و یادآور می شود: مراکز و گروه ها و واحدهای ارزیاب استانی می‌توانند با استقرار در بازه زمانی ۵ الی ۶ ماهه در کارخانه، فعالیت ها را بررسی و نتیجه را به شهروندان اطلاع رسانی کنند چرا که اگر محیط های علمی سمنان به این مسأله ورود کنند نتیجه گزارش ها برای مردم باورپذیر تر خواهد بود.

او با اشاره به اینکه افکار عمومی باید در جریان ارزیابی های جامع و فعالیت این کار خانه که بر مبنای استانداردهای تعیین شده است، قرار گیرند، ادامه می‌دهد : درب شرکت فروسیلیس ایران به روی اهالی رسانه و افرادی که نسبت به فعالیت این شرکت دچار شبهه هستند باز است و توجیهات این شرکت برای پایبند بودن به ضوابط ها و رد آلایندگی هایی که این به شرکت نسبت می دهند بر مبنای داکیومنت های علمی است.

فروسیلیس ایران و اجرایی شدن ایده حذف چوب از این صنعت

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران با بیان اینکه طی این سالها و به واسطه به وجود آمدن حواشی در خصوص آلایندگی این شرکت،فرصتی برای تبیین این دستاوردها پیش نیامد، اضافه می کند: ایده حذف چوب از صنایع فروسیلیس کشور از این کارخانه استارت خورد و این در حالی بود که سالانه رقمی بالغ بر ۱۱ هزار تن چوب در این صنعت مصرف می شد اما در حال حاضر این ایده الگویی برای تمام کارخانه های فعال کشور در این صنعت شد.

رعایت سه استاندارد مهم در فروسیلیس ایران

او با بیان اینکه هیچ صنعتی بدون آلایندگی نیست و فروسیلیس ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، اظهار می‌کند: موضوع مهم مهار آلایندگی هاست و این شرکت خود را مکلف به رعایت سه استاندارد مهم در بحث کیفیت، ایمنی و بهداشت و استاندار زیست محیطی ۱۴ هزار کرده است.

جعفری ادامه می‌دهد: یکی از الزاماتی که فروسیلیس ایران از سوی نهادهای مرتبط مکلف به اجرای آن شده، اجرای پایش خود اظهاری است که طبق آن تمام شرکت های مستقر در شهرک صنعتی باید به صورت فصلی تمام آلایندگی خود را اندازه‌گیری و به محیط زیست اعلام کنند و اندازه گیری باید توسط شرکتهای معتمد محیط زیست انجام شود که در فروسیلیس ایران طی این سالها به صورت فصلی پایش خود اظهاری انجام شد و در حال حاضر پایگاه داده محیط زیست فعال و پایش آنلاین به صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد.

او تصریح می‌کند: بحث پایش آنلاین هم یک الزام زیست محیطی بوده که در آن سامانه محیط زیست به صورت ۲۴ ساعت فعالیت شرکت را رصد می کند و به محض مواجهه با هر خطایی و در صورت خروج از مدار، مراتب به نهادهای مرجع گزارش داده می‌شود.

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران بیان می کنذ: سامانه فن پایا، بستری برای رصد آنلاین فعالیت فروسیلیس ایران توسط شهروندان است که بدون یوزر و پسورد هر فردی می‌تواند فعالیت این شرکت را پایش کند.

فعال بودن ۲ فن مکنده جهت مکش غبار تولیدی کوره

جعفری درباره غبار شرکت فروسیلس ایران که یک محصول درآمدزاست و دلیلی برای رهاسازی این محصول وجود ندارد، اضافه میکند:در بخش غبارگیر ۲ فن مکنده فعال است که کار مکش غبار تولیدی کوره را انجام می‌دهند و یک هزار و ۹۲۰ فیلتر پشت فن مکنده جانمایی شده و کار غبارگیری را انجام می‌دهند وبه محض پاره گی کیسه ها تعویض می شوند.

استراتژی فروسیلیس برای تولید ۲۸ هزار تنی در سال

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت تولید سالانه فروسیلیس ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: ظرفیت تولید فروسیلیس، ۲۵ هزار تن در سال است اما فروسیلیس ایران با بهینه کردن تجهیزات و افزایش راندمان کاری، عدد تولید را به ۲۸ هزار تن رسانده است.

پرداخت سالانه بیش از ۴۵ میلیارد تومان مالیات به اداره دارایی

او با اشاره به هم افزایی مطلوب فروسیلیس ایران با ادارات دولتی، می‌گوید: فروسیلس یک شرکت‌ فعال در بورس است از این رو تمام فعالیت و معادلات این شرکت بر اساس چارچوب و قوانین بورس است و پرداخت سالانه بیش از ۴۵ میلیارد تومان گواه روشنی بر این ادعاست.

فروسیلس ایران و دریافت جایزه کیفیت BDl و اخذ جایزه عقاب طلایی کیفیت از اروپا

مدیر این کارخانه فعال در سمنان، با بیان اینکه فروسیلیس ایران جزو شرکت هایی است که قلب اروپا را نشانه گرفته است، می‌گوید: دریافت جایزه کیفیت BDl اروپا در سال ۲۰۱۳ و اخذ جایزه عقاب طلایی کیفیت از اروپا در سال ۲۰۱۰، گوشه ای از افتخارات این واحد تولیدی است.

فروسیلیس ایران و قطع وابستگی ها و خودکفایی در ذوب فولاد

او ادامه می‌دهد: فروسیلیس ایران از شرکت های سرآمد در منطقه است و این کارخانه نقش اثرگذار در خودکفایی ذوب فولاد و قطع وابستگی ها به این محصول دارد و در کنار اشتغال زایی برای ۳۰۰ نفر، موفق به دریافت تندیس نخستین جشنواره ملی تلاشگران کیفیت کشور، کسب واحد تولیدی نمونه کشوری اداره کل استاندارد در سال ۹۲ و اعطای تندیس صادر کننده نمونه سال ۸۹ … شده است.

برآوردهایی که از آلایندگی کمتر از یک درصد فروسیلیس ایران می‌گویند جعفری با اشاره به اجرای طرح توسعه این شرکت، در سنوات گذشته بیان می‌کند :دربازه ای مقرر شد یک مرجع علمی معتبر و مورد تأیید فعالیت فروسیلیس را کنترل کند و دانشگاه محیط زیست تهران به عنوان مرجع و مأمور این کار انتخاب شد و طبق تحقیقات گزارشات فصلی به محیط زیست ارائه شده و گزارش ها حاکی از این امر بود در بدترین شرایط، آلایندگی فروسیلیس کمتر از یک درصد است.

تولید محصولی به نام فروژل با هم افزایی یک شرکت دانش‌بنیان

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران در خصوص تولید محصولی به نام فروژل با هم افزایی یک شرکت دانش بنیان، می‌گوید : با غبارات حاصل از تولید فروسیلیسم ، محصولی با نام تجاری فروژل تولید می شود که از سال گذشته این محصول به کمک یک شرکت دانش بنیان آغاز شده و در این زمینه به تولید انبوه رسیده ایم و هم اکنون در بسیاری از پروژ های عمرا تولیدنی کشور در حال مصرف است.

او با بیان اینکه زمان تاسیس این شرکت با چگونگی بکارگیری این محصول آشنا نبودیم، اضافه می کند: در حال حاضر کل غبار میکروسیلیکا تبدیل به نوعی ژل یا دوغاب شده و برای استحکام بتن مورد استفاده قرار میگرد.

پیشگام بودن فروسیلیس ایران در تولید فروژل

جعفری یادآور می‌شود : فروسیلیس ایران در تولید فروژل بین فروسیلیس های کشور پیشگام بوده و ژل میکروسیلیس که با عنوان فروژل فروخته می‌شود برای نخستین بار در شرکت فروسیلیس ایران تولید شد و پس از آن تمام فرو سیلیس های کشور با توجه به رصد هایی که از این شرکت داشتند اقدام به تولید این محصول کرده اند.

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران درباره کاربرد این محصول که حاصل غبارات است، خاطر نشان می کند : این محصول استحکام بتن را افزایش می‌دهد و در محیط های مملو از رطوبت، این محصول مانع نفوذ رطوبت به داخل بتن شده و واکنش بتن و استحکام فشار بتن را تا ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا