سمنان

استاندار سمنان پیگیری تأمین آب را آغاز کرد/ چه خبر از انتقال آب دریای خزر؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار جدید سمنان که چند روزی است به این سمت منصوب شده و فعالیت خود را در استان سمنان آغاز کرده، پیگیری تأمین آب پایدار برای استان سمنان را به‌عنوان یکی از اهرم‌های اصلی توسعه پایدار آغاز کرده است.

هاشمی در یکی از نخستین بازدیدهای خود از دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به شرکت آب منطقه‌ای سمنان رفت و در جلسه ویژه مباحث مربوط به پروژه‌های انتقال آب استان سمنان را با حضور مدیران ذی‌ربط در این حوزه پیگیری کرد.

استان سمنان یکی از مستعدترین مناطق کشور محسوب می‌شود که از دیرباز با مشکل تأمین آب مواجه بوده و فعالان صنعتی و معدنی استان سمنان توسعه تأمین آب را یکی از محورهای اصلی توسعه این استان عنوان می‌کنند.

طرح مهم انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و استان سمنان از سال‌ها پیش مطرح‌شده اما تاکنون نافرجام مانده است و استاندار سمنان عزم خود را جزم کرده تا این طرح مهم را به سرانجام مطلوب برساند.

تأمین آب؛ مهم‌ترین مسأله امروز استان سمنان

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت تأمین منابع آبی جدید برای استان اظهار کرد: امروز بحث خشکسالی یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان، مردم، کشاورزان و صنعتگران محسوب می‌شود و اولویت اصلی کار ما در استان، تولید، توزیع و مصرف آب است.‌

استاندار سمنان با اشاره به اینکه ۱۹۸ هزار هکتار از اراضی این استان در بخش کشاورزی مورداستفاده قرار گرفته است، گفت: در کمتر از ۳۶ هزار هکتار از این اراضی طرح مصرف بهینه آب اجرا شده و باید تلاش کرد تا ضمن توسعه و تقویت مجتمع گلخانه‌ای، کشاورزان را به استفاده از محصولات کم‌آب‌بر تشویق کرد.

هاشمی عنوان کرد: مصرف بهینه و تأمین آب از یک سو مورد تأکید نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده ولی فقیه در استان است و از سوی دیگر نیاز اصلی شهرک‌های صنعتی و واحد صنعتی و تولیدی استان نیز آب است.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات جدی که باید از سوی مدیریت فضای سبز شهری موردتوجه قرار گیرد، موضوع جداسازی آب آشامیدنی از آب موردنیاز در بخش فضای سبز است.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه تأمین آب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائل امروز استان سمنان است، تصریح کرد: حفظ وضع موجود در بخش صنعت علاوه بر استقبال از سرمایه‌گذاران جدید، در دستور کار قرار دارد و لازم است تا موضوع مهم تأمین آب استان از طریق معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و سایر مسؤولان به‌صورت جدی پیگیری شود.

هاشمی با تأکید بر ضرورت اقناع‌سازی عمومی با بهره‌مندی از ظرفیت ذی‌نفوذان و مؤثران جامعه در خصوص استفاده بهینه از آب به اهمیت تشکیل جلسات هفتگی کارگروه حفاظت از منابع آب و بازدید مستمر از پروژه‌های در حال اجرا اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تشویق و ترغیب کشاورزان در مدیریت مصرف آب و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده از کشت محصولات کم‌آب‌بر و فناوری‌های نوین باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار سمنان گفت: تأمین آب در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و نیز خالی از سکنه شدن روستاها بسیار تأثیرگذار بود و آب از مواردی است که در بخش‌های صنعت، اشتغال، کشاورزی، گردشگری و اقتصاد استان به‌صورت مستقیم تأثیر خواهد گذاشت.

هاشمی با اشاره به‌ضرورت انجام اقدامات مؤثر در زمینه مقابله با تبخیر آب در استان سمنان بیان کرد: احیای قنوات از دیگر مواردی است که در زمینه مدیریت مصرف آب به‌صورت جدی، تأثیرگذار خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت آب در استان سمنان خاطرنشان کرد: دولت جهادی و انقلابی است و باید اقدامات مؤثر و کاربردی در حوزه آب تسریع شود.

انتقال آب دریای خزر؛ راهکار درازمدت رفع چالش کم‌آبی

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اظهار کرد: با کسری مخزن آب در این استان به دلیل حجم برداشت از آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متوسط باران در استان سمنان نصف میانگین کشوری است، ادامه داد: ۹۳ درصد بارش‌ها در فلات مرکزی قبل از اینکه به سطح زمین برسد، تبخیر می‌شود.‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان افزود: در برنامه سازگاری با کم‌آبی، برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تدوین شده است.

حیدریان بیان کرد: استفاده از پساب‌های شهری و صنعتی یکی از راهکارهای برون‌رفت از چالش کم‌آبی است.

وی عنوان کرد: آب منطقه‌ای استان سمنان توانسته است اقدامات خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تصریح کرد: راهکارهای برون‌رفت سازه‌ای، یکی دیگر از موارد رفع مشکل چالش کم‌آبی در این استان است.

حیدریان گفت: سد مجن و تأسیسات وابسته، آبرسانی از سیمین‌دشت به گرمسار، انتقال آب از سد کالپوش به شاهرود و سد مخزنی فینسک، ازجمله راهکارهای برون‌رفت سازه در حال اجرا در استان سمنان است.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، از راهکارهای برون‌رفت سازه‌ای درازمدت است که اقدامات در دست پیگیری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: مجوز قطعی محیط زیست در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی صادر شده و فراخوان لازم در خصوص سرمایه‌گذاری انجام‌شده و در مرحله ارزیابی کیفی است.

همه کمک کنند

به هر حال انتقال آب به استان سمنان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای توسعه استان و تأمین امنیت در مرکز کشور از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و امروز باید به‌طور جدی در دستور کار مسؤولان عالی کشور و استان سمنان قرار گیرد.

یکی از مسائل بسیار مهم در این زمینه این است که مسؤولان استان سمنان تلاش خود را برای تأمین اعتبار و اجرای هر چه سریع‌تر این طرح‌ها به کار گیرند و همه باید در این راستا به دولت کمک کنند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا