سمنان

«استادشاگردی» طرحی که امکان مهارت‌آموزی را در محیط کار واقعی فراهم می‌کند

«استادشاگردی» طرحی که امکان مهارت‌آموزی را در محیط کار واقعی فراهم می‌کند

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان ،مهارت‌آموزی یکی از نیازهای جامعه امروز برای کاهش میزان بیکاری در جامعه است و این مهم در فنی و حرفه‌ای استان سمنان و در محیط کار واقعی (استادشاگردی) به جد پیگیری می‌شود.

فارغ‌التحصیلان اگر در زمان فارغ شدن از تحصیل دارای یک مهارت باشند الزاماً منتظر کار پشت میزی نخواهند بود و بلافاصله برای خود و با مهارتی که دارند شغلی مهیا می‌کنند و امروز مهارت‌آموزی یکی از نیازهای جامعه برای خروج از بیکاری است.

مهارت‌آموزی رسالتی که سازمان فنی و حرفه‌ای به خوبی از عهده آن برآمده و بر اساس نیاز بازار مهارت‌های لازم را به کارجویان داده و آن‌ها را برای بازار آماده می‌کند. چیزی که مدیرکل فنی و حرفه‌ای از آن به‌عنوان مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی (استادشاگردی) نام برد.

سید حسین شاهچراغ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 1400 تعداد واحدهای پذیرنده 124 و تعداد آموزش‌گیرندگان 364 نفر، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی پادگان 475 نفر و زندان 161 نفر بود و امسال نیز تعداد واحدهای پذیرنده 55 و تعداد آموزش‌گیرندگان 105 نفر، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی پادگان نیز 125 نفر و زندان 4 نفر بود.

وی از اجرای 10 طرح اقدام مشترک در زمینه توانمندسازی و اشتغال که عمدتاً مربوط به اقشار آسیب‌پذیر بوده خبر داد و گفت: این مهم با مشارکت دستگاه‌هایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی، بنیاد علوی، مؤسسات خیریه بود و در این طرح‌ها 502 نفر در سال 1400 شاغل شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان درباره حرفه‌های جدید و تنوع حرفه در این اداره کل نیز گفت: حدود 5 درصد از حرفه‌های آموزش داده شده در یک سال گذشته حرفه‌هایی بوده‌اند که تا کنون در استان آموزش داده نشده‌اند و میزان تنوع حرفه نسبت به تعداد دوره‌های آموزشی برگزار شده نیز 30 درصد است.

شاهچراغ گفت: بیشترین تنوع حرفه در گروه آموزشی فناوری اطلاعات (43 حرفه) و پس از آن در گروه صنایع خودرو (37 حرفه)، مکانیک (30 حرفه) است.

وی تصریح کرد: گروه‌های آموزشی صنایع پوشاک، خدمات تغذیه‌ای، تأسیسات، برق و امور مالی و بازرگانی نیز هر کدام در قالب 24 حرفه آموزشی در استان آموزش داده شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: در مجموع 137 حرفه در خوشه خدمات، 217 حرفه در خوشه صنعت، 67 حرفه در خوشه فرهنگ و هنر و 50 حرفه در خوشه کشاورزی آموزش داده شده است.

شاهچراغ با اقدامان انجامش ده در حوزه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: تدوین 2 سند حرفه تحت عنوان منشی‌های امور اداری و کارکنان امور دفتری توسط استان در سال 1400 و تدوین 2 سند حرفه در حرفه‌های تعمیرکاران و سرویس‌کاران تجهیزات الکترونیکی و کارکنان کتابخانه نیز در دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته تعداد 3 مورد بازنگری استاندارد و 13 مورد تدوین استاندارد توسط مربیان و صاحب‌نظران استان صورت پذیرفته است که همگی مبتنی بر نیازهای آموزشی شناسایی شده توسط استان است و در سامانه ملی استاندارد مهارت بارگذاری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان از وجود 42 مرکز جوار کارگاهی و 18 مرکز مهارتی فعال در این خبر داد.

شاهچراغ با بیان اینکه صدور مجوز آموزشگاه آزاد تسهیل شد خاطرنشان کرد: در استان سمنان بعد از تسهیل 46 موافقت‌نامه جدید صادر شده که از این تعداد نیز 11 مورد پروانه تأسیس صادر شد.

وی با بیان اینکه مهارت باید منجر به اشتغال شود در سمنان رصد اشتغال 50 درصد است، گفت: این میزان جذب نیرو بعد از مهارت آموزی حکایت از اهمیت روند و نقش گسترش آن در تعادل میان تقاضای بازار کار و نیروی آماده بکار خواهد داشت.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا