فرهنگ و هنر

از شتاب رضا براهنی برای دیدارِ آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

از شتاب رضا براهنی برای دیدارِ آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

به گزارش خبرگزاری recive، نخستین هفته فروردین ۱۴۰۱ با خبری تلخ پایان یافت؛ با جمله‌ای از اکتای براهنی؛ «به تاریخ پنحم فروردین‌ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.» خالقِ رمان‌هایی درخشان چون «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز»، مولف آثاری گرانبها چون «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «طلا در مس» و سراینده اشعاری چون «اسماعیل» به دیدار آفتاب شتاب کرده بود. 

آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به اتفاقاتی که از دوشنبه اول فروردین تا امروز، جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ در عرصه فرهنگ و هنر گذشت و بهانه‌اش، رسیدن به اولین جمعه سال تازه است. 

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

مهرنوش شریعتی، بهرام بهبهانی را تنها گذاشت  

مهرنوش شریعتی، کارگردان، بازی‌دهنده و صداپیشه نمایش عروسکی متولد اول فروردین ۱۳۵۸ بود. او دوشنبه، یکم فروردین ۱۴۰۱ همزمان با سالروز تولدش و مقارن با روز جهانی نمایش عروسکی درگذشت. این هنرمند  که درگیر بیماری کرونا شده بود، بر اثر عوارض ناشی از این بیماری از دنیا رفت. او از اواخر آخرین هفته سال ۱۴۰۰ به کما رفت و سرانجام اول فروردینِ سال نو درگذشت.

بازی‌دهندگی در نمایش‌هایی چون «ترنج» کار افسانه زمانی، «خواب خورشید» به کارگردانی اکرم صانعی، «هیچ نبود» و «آخرین گل» به کارگردانی زهره بهروزی‌نیا، «کچل کفترباز» کار آزاده انصاری، «پری کوچولوی دریایی» کار مریم تیموری، «فیل در تاریکی» و «راز قصه‌ها» کار میترا کریمخانی، «ماهیخوار» به کارگردانی نیلوفر رفیعی، «ننه بینوا» به کارگردانی نازیلا نوریشاد و «امیرارسلان نامدار» کار حسین چراغی بخشی از کارنامه هنری او بود. همچنین کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک‌گردانی در فیلم سینمایی «گورداله و عمه غولی» به کارگردانی نادره ترکمانی از دیگر فعالیت‌های هنری شریعتی به شمار می‌آمد. او در تلویزیون نیز به عنوان عروسک‌گردان با مجموعه‌های «لی‌لی لی‌لی حوضک» به کارگردانی رضا فیاضی، «شبکه عروسکی آفتاب» کار هادی حسنعلی، «شاپرک‌ها» کار امین بیاتی و همچنین دو مجموعه عروسکی نوروزی ویژه گروه سنی خردسال به کارگردانی حمید علیزاده همکاری داشت. مهرنوش شریعتی سابقه اجرای نمایش عروسکی در کشورهایی چون فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان و… را هم داشت.

همسر او بهرام بهبهانی، دیگر هنرمند نمایش عروسکی بود.

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

تلویزیون، «مهمونیِ» آقای مجری را از دست داد 

کوچ ایرج طهماسب، آقای مجریِ «کلاه قرمزی» از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی، نه ضایعه‌ای برای او که ضرری برای تلویزیون بود که دوستداران و علاقه‌مندان به ایرج طهماسب و برنامه‌هایش را از دست داد. 

«مهمونی»، نام تازه‌ترین ساخته ایرج طهماسب به عنوان نویسنده، کارگردان و مجری است که نخستین قسمت آن سه‌شنبه، دوم فروردین و قسمت دومش عصر پنجشنبه، چهارم فروردین با حضور پریناز ایزدیار، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. 

«مهمونی» با حضور ۷ عروسک به نام‌های «شا/ باش»، «دی/ جی»، «قیمه‌خانم»، «کَته‌خانم»، «پشه»، «خوشگلِ بابا» (مگس) و کودکِ کاری آتش‌زبان و سه بازیگر به نام‌های سیروس، نوروز و سهیلا پخش می‌شود و با همین دو قسمت توانسته است توجه علاقه‌مندان را جلب کند. 

روزهای پخش «مهمونی» در دو هفته عید نوروز، سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها به تاریخ دوم، چهارم، نهم و یازدهم فروردین است و از هفته سوم فروردین تنها در روزهای پنجشنبه پخش خواهد شد.  

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

 پیام تماشاگران به صداوسیما: ۲۰ سال از جامعه عقبید!

«مارمولک» قصه دزدی است که برای فرار از زندان به لباس روحانیت درمی‌آید و در راه خروج از ایران، در شهری مرزی پیش‌نماز مسجد می‌شود. این فیلم پس از حدود دو دهه از زمان اکران کوتاه‌مدتش در سینما،‌ پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ از شبکه یکِ سیما پخش شد.

«مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی، براساس فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی، به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و بازی به یادماندنی پرویز پرستویی اردیبهشت ۱۳۸۲ به صورت محدود در سینما به نمایش درآمد و با استقبال گسترده و فروش فوق‌العاده روبه‌رو شد اما از اکران آن در همان هفته اول، در مشهد جلوگیری شد. با افزایش اعتراض‌ها، نمایش این فیلم پس از سه هفته در همه سینماها متوقف شد. بیش از یک دهه پس از این اتفاق،‌ سی‌دی‌های «مارمولک» در سال ۱۳۹۴ به صورت محدود عرضه و در فروردین ۱۳۹۹ به‌طور رسمی در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

پخش «مارمولک» پس از دو دهه، شاید در نظر مسئولین سازمان صداوسیما گامی رو به جلو تلقی شود اما واکنش‌های منفی گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشت، واکنش‌هایی نه به محتوا و مضمونِ «مارمولک» که به جاماندن ۲۰ ساله صداوسیما از جامعه، واکنش‌هایی از سوی کاربران فضای مجازی که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تحول در صداوسیما یعنی پخش افتخارآمیز «مارمولک»، پس از ۱۸ سال از اکران، بازپخش هزاران‌باره‌اش از ماهواره و سوژه شدن شوخی‌هایش بین مردم!» و این: «این اتفاق خیلی دیر و در زمانی رخ داده است که دیگر صداوسیما منبع اصلی خبر و سرگرمی مردم نیست.» 

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

۲۵۹۲۵۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا