اخبار ورزشی

از ایرانجوان تا لیگ قهرمانان اروپا؛این است مهدی طارمی

از ایرانجوان تا لیگ قهرمانان اروپا؛این است مهدی طارمی

ایمان گودرزی:مهدی طارمی؛بازیکنی که آنقدر ناشناس بود که وقتی برای عقد قرارداد وارد ساختمان باشگاه پرسپولیس شد و قراردادش را امضا کرد کسی او را نمی‌شناخت.بازیکنی که این روزها توجه تمامی رسانه های خارجی را به خودش جلب کرده. ستاره این روزهای پورتو مسیر پیچیده و پر حاشیه ای را طی کرده تا از بوشهر تا قلب پرتغال به محبوبیت وصف نشدنی برسد. از شروع کار تا رسیدن به اوج موفقیت این استعداد بوشهری را با هم مرور خواهیم کرد:

کشف طارمی
ناصر ابراهیمی: من او را کشف کردم اما فکر نمی کردم به پورتو برود!
ناصر ابراهیمی از مربیان فوتبال ایران که سال ها در پرسپولیس و تیم ملی حضور داشت کاشف اصلی مهدی طارمی به حساب می ­آید. او به واسطه دوستی نزدیکی که با پدر مهدی داشت با دو پسر او یعنی مهدی و مجتبی آشنا شد و مهدی را به تیم ملی جوانان معرفی کرد.خودش می گوید:«من همان روزها فکر می‌کردم او بهترین بازیکن ایران خواهد شد اما تصور نمی‌کردم به پورتو برود. دلیل کشف بازیکن با کیفیتی چون مهدی طارمی این است که من در کشف او فقط به استعدادیابی فکر کردم و یک لحظه هم به دلالی و منافع شخصی فکر نکرده بودم. به ویژگی‌های فوتبالی طارمی توجه کردم و به وضعیت مالی خانواده او بی‌توجه بودم.»

از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس
بدون تردید علی دایی عامل اصلی دیده شدن مهدی طارمی است. ابتدای لیگ چهاردهم دایی، مهدی طارمی را از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس آورد و خیلی زود از او در ترکیب تیمش استفاده کرد. طارمی هفته سوم همان فصل گل سه امتیازی پرسپولیس به ذوب‌آهن را زد تا نشان بدهد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ادامه مسیر او هم که کاملا مشخص است.

درخشش در پرسپولیس و کلید خوردن اولین حاشیه
مهدی طارمی در اولین فصل حضورش ۲۳ بازی فرصت حضور در ترکیب سرخپوشان را به دست آورد که ۸ گل در مجموع به نام او ثبت شد. با این حال خیلی‌ها اولین خاطره جدی از بازی او را در جدال دربی مقابل استقلال به خاطر می‌آورند؛ جایی که توانست با حضورش خط دفاعی استقلال را با چالش بزرگی مواجه کند و زمینه پیروزی تیمش را فراهم کرد.

مهدی طارمی در آن فصل ۱۵ بازی حضور در لیگ برتر را تجربه کرد که عمده آن مربوط به نیم فصل دوم بود. او در این تعداد بازی توانست ۷ گل به نام خود کند و ۳ پاس گل نیز ثبت کرد. مهاجم شماره ۱۷ سرخپوشان در آن مقطع دو ضربه اش نیز با بدشانسی به تیرک دروازه حریفان خورد و ۲پنالتی نیز برای سرخپوشان گرفت. طارمی در ۸ دیدار سرخپوشان در لیگ قهرمانان نیز به میدان رفت و توانست یک گل از روی نقطه پنالتی و در جدال برابر النصر به نام خود کند. ضربه‌ای چیپ که باعث شد جایگاه ویژه‌ای در نزد هواداران کسب کند.

طارمی فصل بعد را با دوری از ترکیب پرسپولیس به واسطه اخراج در آخرین بازی فصل سرخپوشان در لیگ قهرمانان و مقابل پدیده آغاز کرد. مهاجم شناخته‌شده این فصل سرخپوشان که در آن زمان با انتخابی انتقادانگیز از سوی سازمان لیگ به عنوان برترین مهاجم دست یافته بود ۲۷ بازی برای سرخپوشان  در لیگ برتر انجام داد که در نهایت ۱۶ گل به نام او ثبت شد تا برای اولین بار موفق شود عنوان آقای گلی را از نام خود کند. طارمی در آن فصل علیرغم تمام فرصت‌سوزی‌هایش که در کنار اشتباهات مدافعان و دروازه‌بان این تیم به عنوان عوامل از دست رفتن قهرمانی عنوان شده بود، توانست با ۱۶ گل زده، ۳ پاس گل، ۸ پنالتی کسب شده و ۶ بار برخورد ضربه به تیرک دروازه حریفان یک آمار خارق العاده از خود به جا بگذارد. با این حال از دست دادن دو ضربه پنالتی و در کنار فرصت‌سوزی‌هایش باعث شد تا نگاه‌ها نسبت به او همچنان منفی باشد.

شوک نیمه شب؛طارمی به ریز اسپورت ترکیه پیوست!
طارمی در فصل نقل و انتقالات ۹۵–۹۶ فوتبال ایران در حالی که با تیم پرسپولیس تهران به توافق رسیده بود به ناگهان با سفر به ترکیه با تیم ریزه اسپور ترکیه پیوست.اما پس از حدود سه هفته از تصمیم خود نسبت به حضور در ترکیه منصرف شد و مجدداً به پرسپولیس تهران بازگشت و بار دیگر پیراهن شماره ۹ را که قرار بود بر تن وحید امیری باشد تحویل گرفت. نیمکت نشینی در ابتدای فصل و فرصت‌های کوتاه در نهایت باعث شد تا او مقابل صبای قم پایش به گلزنی باز شود. گلی که سرآغاز یورش دوباره او به عنوان آقای گلی بود. طارمی فصل شانزدهم با پیراهن پرسپولیس ۱۸ گل زد تا کسب مجدد آقای گلی‌اش مسجل شود. او در آن فصل هم با بدشانسی برخورد توپ‌هایش به تیرک دروازه همراه بود و ۷ بار ضربه اش به تیرک دروازه حریفان برخورد کرد که جالب‌ترین آنها به دیدار برابر فولاد بازمی‌گردد که ضربه آکروباتیک او با برخورد به تیرک راهی اوت شد. طارمی ۳ پنالتی هم برای تیمش گرفت که هر سه بار خودش مامور نواختن آن شد و یک بار آن را از دست داد. آمار فوق العاده او در لیگ قهرمانان آسیا نیز پوئن مثبتی برای او به همراه داشت و توانست در ۵ دیدار اخیر ۳ بار در نقش گلزن ظاهر شود و در جدال آقای گلی در این تورنمنت نیز حاضر باشد.

طارمی در ۸۶ دیداری که برای سرخپوشان به میدان رفت ۱۷ بار کارت زرد داوران را روبروی خود دید و یک بار نیز در آسیا و برابر الهلال طعم اخراج را چشید.

محرومیت ۴ ماهه
مهدی طارمی پس از ماجرای ریزه اسپور ترکیه، دچار محرومیت چهارماهه شد و باشگاه پرسپولیس نیز به همین دلیل مبلغی جریمه و از نقل و انتقالات محروم شد. یک برنامه تلویزیونی در سوم مهرماه سال ۹۶ اسناد عکس‌ها و مدارکی را مبنی بر گرفتن یک میلیارد و صدو پنجاه میلیون تومان پول از حسین هدایتی برای دادن به باشگاه ریزه اسپور توسط طارمی را رونمایی کرد که او مبلغ مذکور را صرف خرید یک دستگاه خودرو پورشه کرده‌ بود!

پایان محرومیت و پیوستن به الغرافه
مهدی طارمی در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۶ عضو باشگاه الغرافه قطر شد. طارمی که پس از هفته هفتم لیگ برتر فصل قبلش با خبر محرومیت چهار ماهه به دلیل جدایی غیر قانونی از ریزه اسپور ترکیه و بازگشت به پرسپولیس مواجه شده بود، از یکم مهرماه آن سال اجازه حضور در میادین را پیدا نکرد و این محرومیت تا یکم بهمن‌ماه سال ۹۶ ادامه داشت و نتوانست برای الغرافه به میدان برود.

طارمی در اولین فصل حضورش در لیگ ستارگان قطر عملکرد قابل قبولی از خود برجای گذاشت. او با زدن ۵ گل در لیگ ستارگان و ۶ گل در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا جایگاه خود را در این باشگاه قطری محکم تر کرد. ستاره ایرانی الغرافه در هر ۱۲ بازی این فصل لیگ ستارگان قطر به میدان رفت که آمار او ۵ گل زده، چهار پاس گل و گرفتن چهار پنالتی بود.

حواشی خارج از زمین: سحر قریشی!
اگرچه طارمی خیلی زود در فوتبال ایران و اروپا رشد کرد، اما حواشی هم مانند فوتبال همراه او رشد می­ کردند. آبان ۱۳۹۶ خبر ازدواج مهدی طارمی و سحر قریشی، بازیگر سینما منتشر شد، اما هرگز از سوی طرفین تایید نشد تا اینکه چند روز بعد عکس دونفره و آتیله‌ای این دو حاشیه های دیگری را برای شان رقم زد.بعد از گذشت چند صباحی از گرم شدن رابطه آن‌ها زمزمه اقدام خواستگاری و ازدواج دائمی سحر قریشی و مهدی طارمی در رسانه‌ها پیچید. در حالی که این رابطه سر و صدای زیادی به پا کرده بود، نهایتا این دوستی و رفت و آمدها به نتیجه نرسید، اما طارمی هزینه زیادی برای این رابطه پرداخت کرد.

از الغرافه به ریوه آ
مهدی طارمی در سال ۲۰۱۹ و پس از یک فصل حضور در الغرافه به باشگاه فوتبال ریو آوه پرتغال پیوست. طارمی توانست در دومین بازی اش برای این تیم و در اولین حضورش به عنوان بازیکن فیکس، سه گل به ثمر برساند و عنوان بهترین بازیکن زمین و همچنین نمره ۱۰ از ۱۰ از نگاه هواسکورد را کسب نماید.

 این بازیکن از گل زدن خسته نمی­‌شود!
مهدی طارمی پس از فصل فوق‌العاده در ریو آوه و رسیدن به کفش طلای لیگ برتر پرتغال با قراردادی ۴ ساله به پورتو پیوست. مهدی که فصل ۱۹/۲۰ با ریوه آ آقای گل لیگ پرتغال شده بود در فصل ۲۰/۲۱ نیز موفق شد با ۲۰ گل زده و ۱۶ پاس گل در ۳۹ بازی فصل را به پایان ببرد که آماری بسیار درخشان به حساب می‌آید. درخشش های مهدی طارمی در لباس پورتو مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت.

باشگاه پورتو  با پایان سال ۲۰۲۱ میلادی برای او نوشت “طارمی سال را عالی تمام کرد و در سال ۲۰۲۱ از گلزنی خسته نشد.”
طارمی در سال ۲۰۲۱ ، ۵۵ بازی برای پورتو انجام داد و توانست آمار خیره کننده ۲۷ گل و ۲۱ پاس گل را به ثبت رساند.آمار او باعث شد تا سایت پورتو به تمجید از او بپردازد و به ذکر دقیق آمار گلزنی او در هر ماه بپردازد.
ستاره کشورمان فقط در ۲ ماه گلزنی نکرد و در یک ماه نیز نتوانست پاس گلی به دیگر بازیکنان پورتو بدهد. نکته قابل تامل میزان بازی مهدی طارمی در تیم پورتو است. او همیشه جزو بازیکنان اصلی کونسیسائو بوده و حالا نقشی مهم در ترکیب تیم به خود گرفته است. پورتو امیدوار است در فصل با کنار اسپورتینگ و بنفیکا بتواند قهرمان پرتغال نام گیرد.
نامزد دریافت جایزه پوشکاش
طارمی چند ماه پیش در دیدار برابر چلسی در لیگ قهرمانان گلی به ثمر رساند که توجه همه را به خود جلب کرد و این گل یکی از سه گل نامزد دریافت جایزه پوشکاش یا زیباترین گل سال اروپا در سال ۲۰۲۱ شد که در نهایت موفق به کسب این عنوان نشد.

خط خوردن از تیم ملی
در حالی که طارمی در فوتبال اروپا روزهای آرام و موفقی را پشت سر می‌گذاشت، یک اظهارنظر از دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی سبب شد طارمی بار دیگر وارد حاشیه شود. سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌ای بازیکنان ایرانی را تاکتیک‌ناپذیر خوانده بود. طارمی در توییتی به کنایه پاسخ سرمربی را داده و نوشته بود که بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر هستند و مشکل جای دیگری است. همان نوشته توییتری باعث شد تا دراگان اسکوچیچ، نام مهاجم سرشناس تیم ملی را از فهرست بازیکنان دعوت‌شده برای دو بازی لبنان و سوریه در مقدماتی جام جهانی خط بزند. 

بازگشت به تیم ملی
پس از فراز و نشیب های زیاد و وساطت پیشکسوتان  با تماسی که طارمی با اسکوچیچ گرفت مسئله میان سرمربی و مهاجم تیم ملی حل شد و هر دو با مکالمه خوبی که با هم داشتند مساله را حل کردند و اسکوچیچ مانند یک معلم و پدر به طارمی گفته بود که او مانند پسرش است و به این بازیکن علاقه دارد. با بازگشت طارمی به تیم ملی و گلزنی مقابل امارات صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قطعی شد.

ادامه روند فوق العاده طارمی در پورتو
مطابق هفته‌های گذشته، طارمی باز هم نمایش درخشانی در ترکیب تیمش داشت و مقابل پاسوس ده فریرا هم گل زد هم دو پاس گل به اوانیلسون داد تا به آمار 40  گل و 34 پاس گل در 84 بازی برای پورتو رسیده شود. او در 9 بازی آخرش در لیگ پرتغال، فقط در یک بازی موفق به گلزنی یا پاس گل نشده و در سایر بازیهای پورتو، روی گلهای تیمش نقش مستقیمی داشته است.

بهترین زوج در پرتغال
طبق آمار 6 گل از 11 گل اوانیلسون در این فصل لیگ برتر پرتغال روی پاسهای طارمی به دست آمده و دو مهاجم پورتو بهترین آمار را از این حیث در لیگ پرتغال دارند.
تاثیرگذارترین بازیکن
طارمی با 13 گل زده چهارمین گلزن برتر لیگ پرتغال است و 7 گل تا صدر جدول فاصله دارد. در بحث پاس گل، اما ماجرا فرق می‌کند و طارمی با دو پاس گلی که در بازی دیشب داد، تعداد پاسهای گلش در این فصل را به عدد 11 رساند و فقط 4 پاس گل با رافا سیلوا فاصله دارد. در مجموع گل و پاس گل هم ، طارمی بهترین بازیکن لیگ پرتغال محسوب می‌شود.
بازی بدون باخت
طارمی نقش مهمی در رسیدن سرجیو کونسیسائو به یک آمار فوق‌العاده داشته. پورتو در 53 بازی آخرش در لیگ پرتغال شکست نخورده تا کونسیسائو به آمار بابی رابسون فقید در این تیم برسد. رابسون بین سالهای 1994 تا 1996 سرمربی پورتو بود.

251254

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا