کرمان

ارائه گزارش سیل جنوب کرمان به مخبر؛ تقاضا برای توجه جدی دولت به منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ستاد مدیریت بحران استان کرمان امشب با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در جیرفت پس از بازدید میدانی و هوایی از مناطق سیل‌زده استان تشکیل و گزارشی از خسارت‌ها ارائه شد.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با ارائه گزارشی اظهار داشت: در ده شهرستان بارندگی داشتیم که در سه شهرستان منوجان، قلعه‌گنج و رودبار جنوب بارندگی‌های بی‌سابقه‌ای داشتیم، به‌طوری که در منوجان تا ۲۳۰ میلی‌متر هم ثبت شد.

وی افزود: همان‌گونه که بازدید داشتید، بارندگی خیلی شدید بود، اما اتفاقاتی که طی سال گذشته افتاد حدود ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و ۲۴ کیلومتر سیل‌بند حفاظتی در مناطق حادثه‌خیز با همراهی شهرداری‌ها، ارتش و دهیاری‌ها انجام شد و خیلی از اثرات سیل را گرفت.

زینی‌وند ادامه داد: اتفاق دیگری که جلوی خسارت‌ها را گرفت؛ دو جلسه ستاد بحران تشکیل دادیم و همه پای کار آمدند و موجب شد بارندگی را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم؛ البته خسارت‌هایی به حوزه‌های مختلف وارد و بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ واحد دچار آب‌گرفتگی شد.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان کرمان اظهار کرد: چند موضوع در هلال‌احمر حائز اهمیت است؛ سرعت پاسخگویی به‌موقع در کمک به نجات مردم در مناطق سیل‌زده مهم است.

وی عنوان کرد: در ۱۵۱ روستا جمعیت هلال‌احمر استان بدون توجه به مسدودبودن مسیر به مردم باید برسد. در سه شهرستان حجم عملیات بسیار بالا بود؛ گرچه در ده شهرستان در حال امدادرسانی بودیم.

فلاح تصریح کرد: اسکان اضطراری و تامین اقلام بهداشتی و زیستی و تخلیه آب منازل و اطرف، امداد هوایی انجام شده و ادامه دارد.

وی اضافه کرد: ۲۶۲ تیم عملیاتی، امدادرسانی کردند و شهرستان‌ها برای تسریع در امدادرسانی منطقه‌بندی شدند.

طاهری مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهری در ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز و بحرانی قرار داشتند.

۵وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۶۰۰ روستا در استان داریم که یک‌هزار روستا با تانکر آبرسانی شدند، افزود: در سه شهرستان به تاسیسات آبرسانی خسارت وارد شد و در اسرع وقت برطرف شد.

مهدوی برق مدیر شرکت توزیع برق جنوب کرمان نیز توضیح داد: شبکه توزیع برق طولانی و گسترده به طول ۳۰ هزار کیلومتر داریم و در بارندگی‌های اخیر به‌دلیل مقاوم‌سازی شبکه و اطلاع‌رسانی مناسب و آمادگی کمترین خسارت‌ها را داشتیم.

وی ابراز کرد: میزان خاموشی‌ها روز اول در ۱۲۰ روستا بود که ۱۰۴ روستا همان شب برطرف شد و به علت بسته‌بودن مسیرها، ۱۶ روستا باقی ماند که پس از بازگشایی مسیرها، ۱۴ روستا دیروز برق‌دار شد و دو روستا در منوجان امروز کار انجام شد و برق‌دار شدند.

 احمدی مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان  با اشاره به اینکه از ابتدا در جنوب کرمان بیش از یک‌هزار سازه آبخوان‌داری و آبخیزداری احداث شده که در بارندگی اخیر با ۱۸۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و روان آب‌ها را داشتیم، ادامه داد: از این میزان ۵۵ میلیون متر مکعب نفوذ به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی صورت گرفت.

برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: برآورد اولیه به‌دلیل  آبگرفتگی‌های بین مزارع امکان اینکه به‌زودی بتوانیم خسارت  تعیین کنیم، نیست، ولی تاکنون ۵۷ رشته قنات، ۱۹۴ حلقه چاه، ۱۲ هزار زمین زراعی و باغی و ۴۲۰ راس دام سبک و سنگین روستایی و ۶۰۰ راس دام عشایری تلفات داشتیم که برآورد اولیه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی تأکید کرد: موضوعی که لازم است بررسی شود؛ منابع آب که از بین رفتند، فرصت نداریم مسیر بحران طی شود و باید تصمیم عاجلی گرفته شود که اگر تا یک هفته به بهره‌برداری نرسد، خسارات بعدی پشت این موضوع هست، همچنین نگرانی همه کشاورزان این بود که بخش زیادی آسیب‌دیده و در سررسید تهسیلات امهال شود.

روح‌اللهی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم با بیان اینکه گروه‌های جهادی که با ستاد همکاری داشتند در منطقه حاضر شدند، گفت: امکانات بنیاد احسان در اسرع وقت وارد منطقه شد و شست‌وشوی لوازم و فرش‌ها انجام شد، همچنین بسته‌های معیشتی در اسرع وقت در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت

وی افزود: آشپزخانه‌ای برای غذای گرم دایر کردیم و گروه‌هایی مستقر هستند و کار شستن و تمیزکردن لوازم خانه سیل‌زدگان و کار تعمیرات هم از فردا شروع می‌شود، ضمن اینکه در بحث آب هم وارد می‌شویم و کمک‌هایی به سیل‌زدگان اعطا خواهد شد.

شکراللهی نماینده‌ مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس نیز اظهار داشت: همدلی بین دوستان موجب کاهش تلفات سیل شد.

وی با اشاره به بازدید میدانی و هوایی از وضعیت منطقه که از نزدیک خسارت‌های کشاورزی و جاده‌های خسارت‌دیده بازدید شد، تصریح کرد: استدعا داریم موارد در اسرع وقت در هیات دولت مطرح شود چرا که جنوب کرمان منطقه بسیار مهمی است از نظر زیرساخت‌ها ضعیف هستیم و برای جنوب کرمان نیاز به یک اراده ملی و اعتبار ملی داریم.

شکراللهی بیان کرد: مردم این منطقه از رئیس‌جمهور انقلابی و مردمی توقع و درخواست حضور در این منطقه را دارند.

وی یادآور شد: نیاز به یک ستاد راهبردی و آمادگاه در جنوب استان است. سال‌های گذشته سیل‌های ویرانگر داشتیم. وضعیت کشاورزی مناسب نیست و محصولات کشاورزی خرید نشد و مردم خسارت دیدند.

شکراللهی متذکر شد: مردم صبور هستند و درخواست دارند دولت وام‌ها را امهال کند و وام بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده داده شود.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا