اجتماعی

ادامه کاوش در غار «باوه یوان» کرمانشاه

ادامه کاوش در غار «باوه یوان» کرمانشاه

کیومرث اعظمی بااشاره به انجام چهارفصل کاوش در محوطه باستانی باوه یوان کرمانشاه، اظهارکرد: طی کاوش هایی که در چندسال اخیر در این محوطه صورت گرفته، لایه های باستانی با داده های فرهنگی از دوره پارینه سنگی میانی، نوین و فراپارینه سنگی بدست آمده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کشفیات در این محوطه باستانی، کشف یک دندان شیری انسان نئاندرتال با قدمت 42 هزار سال بود که بازتاب زیادی در دنیای باستان شناسی داشت.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به اینکه درکنار این محوطه باستانی، پروژه تعریض بزرگراه کرمانشاه به کامیاران درحال اجرا بود، با این کشفیات مهم باستان شناسی امکان ادامه این پروژه در همجواری محوطه باوه یوان امکانپذیر نشد.

وی تاکید کرد: براین اساس سال گذشته تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی در دستور کار قرار گرفت و به انجام رسید و در قالب یک پرونده به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده تا پروژه تعریض بزرگراه هم بدون مشکلی ادامه پیدا کند.

اعظمی خاطرنشان کرد: در نشست آتی شورای حرائم وزارت میراث فرهنگی که احتمالا اردیبهشت ماه خواهد بود، پرونده تعیین عرصه و حریم مجموعه غار و پناهگاه صخره ای باوه یوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با تعیین عرصه و حریم این مجموعه، ضوابط حفاظتی آن مشخص می شود و مانع از ورود آسیب به آن خواهد شد.

مجموعه غار و پناهگاه صخره ای باوه یوان در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

داور «عصر جدید»، مدیرعامل موزه سینما شد

زباله‌دان شدن یک بنای تاریخی صحت دارد؟

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا