سیاسی

احساس بی‌نیازی از مردم، علت سقوط شاه شد / او حق مشارکت در تعیین سرنوشت را از مردم سلب کرد

احساس بی‌نیازی از مردم، علت سقوط شاه شد / او حق مشارکت در تعیین سرنوشت را از مردم سلب کرد

فروزان آصف نخعی: نظام پهلوی، چرا سقوط کرد؟ این نظریه که می گوید یکی از رهبران اصلی انقلاب ۵۷، عملکرد غلط نظام سیاسی وقت بوده تا چه اندازه مقرون به صحت است؟
دکتر محمدعلی اکبری، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، با شرکت در «کافه خبر»خبرگزاری «recive» در باره تبیین علل و چگونگی رخداد انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ و سقوط نظام پهلوی، گفت: « شاه متحیر و غافلگیر شده بود. او در جلسه شورای امنیت می گوید چرا مردم بامن بد هستند. به زبان دیگر می گوید که چگونه من این همه را ناراضی کرده ام. حتی یک نفر در جلسه می گوید بلشویک ها موثرند، شاه می گوید خیر مسئله از این موضوعات بسیار بزرگتر است.»
اکبری در توضیح انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ که محصول فرآیندهای متنوع و پیچیده در لایه های مختلف اجتماعی بود گفت: « این موضوع را اگر بخواهیم در سطح حکومت نگاه کنیم، شاه بیت سقوط در آن جایی رقم خورد که حکومت نسبت به جامعه احساس بی نیازی کرد.»
وی در باره یکی دیگر از علل سقوط حکومت پهلوی گفت: «شاه گمان می کرد یک جامعه سازمان یافته مخل سلطنت او برنامه هایش است و چنین جامعه ای نمی تواند یارو یاورش باشد. لذا همه شبکه های واسط و نمایندگی را بی اعتبار کرد و از بین برد و از این طریق خود و حاکمیت اش را از نیروهای مشروعیت بخش جامعه جدا کرد.»
این عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفت: «او به پاره ای از تصمیم ها تن داد که درک درستی از آن ها نداشت. شاه درک نکرد که کودتای ۲۸ مرداد تنها یک واقعه نیست. از این رو کودتای ۲۸ مرداد سبب شد او نتواند تا لحظه مرگ اش بحران مشروعیت اش را با نیروهای ملی ، نخبگان و مردم حل کند.»
او اشتباه بزرگ دیگر حکومت پهلوی دوم را این دانست که « طبقات اجتماعی درست کرد، اما حق مشارکت از آنان را برای تعیین سرنوشت خود سلب کرد.»

مشروح گفت و گو با دکتر محمد علی اکبری به زودی منتشر می شود.

بیشتر بخوانید:

حکایت خانه ای که هم بازرگان و شریعتی را پذیرفت، هم هاشمی و موتلفه را / هاشمی گفت: این جلسات،«خصومت» را بیشتر می‌کند

«تفاوت اعتراضات سال جاری با شرایط انقلاب در سال ۵۷»

ترور، قتل تا خانه نشینی، شهادت و عضویت در نهادهای امنیتی/اعضای «کمیته استقبال از امام» در بهشت زهرا کجا هستند؟

۲۱۶۲۱۶

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا