کردستان

اجرای طرح جهش تولید در 480 هزار هکتار از اراضی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدفرید سپری در اولین جلسه اجرایی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ امروز اظهار کرد: امسال ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی در استان کردستان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: طرح جهش تولید با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دیمزار‌های استان اجرا می‌شود.

وی در خصوص برنامه عملیاتی جهش تولید در سال زراعی 1400-1399 (هکتار) در کردستان بیان کرد: در نخستین سال اجرای این طرح ۱۸۹ هزار هکتار از دیمزار‌های استان زیرپوشش این طرح قرار گرفت که امسال افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال اول خواهد داشت.

سپری ادامه داد: از این میزان 143 هزار هکتار مربوط به گندم، 13 هزار هکتار جو، 25 هزار هکتار حبوبات، 3 هزار هکتار دانه‌های روغنی و 5 هزار هکتار نیز نباتات علوفه‌ای است.

وی به مبنای اجرای طرح جهش تولید در استان اشاره کرد و افزود: این طرح بر اساس دست آوردهای طرح ارتقای امنیت غذایی شامل کشاورزی حفاظتی اجرا می‌شود که خود بر سه اصل حفظ بقایا، تناوب (تنوع رقم و محصول) و همچنین کم خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی استوار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: در این طرح تنوع محصولات گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ، ماشک، خلر، گاودانه و نخود علوفه‌ای به‌خوبی وجود دارد.

سپری بیان کرد: همچنین در این محصولات تنوع رقم خوبی بکار برده شده که خود شامل تنوع رقم گندم 10 رقم، جو 3 رقم، نخود 4 رقم، گلرنگ 3 رقم و علوفه 5 رقم است.

وی در ادامه به حمایت‌های طرح جهش تولید در دیمزارها استان اشاره کرد و افزود: بیمه محصولات تحت پوشش با پرداخت 90 درصد از هزینه عقد قرارداد بیمه، پرداخت یارانه ادوات، خرید کودهای ریزمغذی به‌ منظور تغذیه تکمیلی و به‌صورت محلول‌پاشی، پرداخت حق انگیزه به کارشناسان فعال در طرح، به‌کارگیری کارشناساسان بخش خصوصی به ازای هر 1000 هکتار 1 نفر، پرداخت هزینه‌های مربوط به آموزش کشاورزان و اجاره خودرو ازجمله مهم‌ترین حمایت‌های انجام‌شده در اجرای این طرح است.

وی در ادامه به آمار سطوح مبارزه با علفهای هرز، آفات و بیماریها اشاره کرد و گفت: در سطح 80 هزار و 900 هکتار از اراضی استان محلول‌پاشی کود و سطح 76 هزار و 100 هکتار نیز سرک انجام‌ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: همچنین در سطح 74 هزار و 685 هکتار از اراضی استان نیز مبارزه با علف هرز نیز صورت گرفته است.

سپری در ادامه با اشاره به اینکه 40 درصد مساحت اراضی استان در دوره یک‌ساله تا پایان تیرماه سال جاری بر اساس شاخص SPEI در خشک‌سالی شدید قرارگرفته است افزود: 36 درصد اراضی نیز در خشک‌سالی متوسط و مابقی در خشک‌سالی خفیف و کم قرارگرفته است.

وی به ادوات خریداری‌شده در طرح جهش تولید در سال زراعی 1400-1399 اشاره کرد و گفت: در این مدت 5 دستگاه، 5 دستگاه موتور و 5 مورد ریک برای استان خریداری‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به سایر اقدامات انجام‌شده در این طرح اشاره کرد و افزود: برگزاری 9 جلسه کمیته اجرایی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان با حضور ریاست محترم سازمان و مدیرکل محترم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و به‌کارگیری 3 نفر کارشناس در ستاد سازمان و شهرستان‌های دیواندره و بیجار ازجمله این اقدامات است.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح همچنین 24 دستگاه خودرو به مدت 6 ماه به‌صورت قرارداد اجاره‌ای تأمین‌شده است.

سپری اجرای 93 برنامه رادیویی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز کردستان، اجرای 13 برنامه تلویزیونی در شبکه برکت توسط کارشناسان سازمان در حوزه جهش تولید اجرای کارگاه‌های آموزشی در 4 شهرستان در قالب 10 شرکت خدمات فنی و مشاوره‌ای بخش خصوصی را بخشی دیگر از اقدامات انجام‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۹


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا