سمنان

اجرای طرح‌های مرتعداری، توسط مرتعداران بادراختیار گذاشتن تسهیلات بانکی وبذر رایگان

اجرای طرح‌های مرتعداری، توسط مرتعداران بادراختیار گذاشتن تسهیلات بانکی وبذر رایگان

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان مرتضی شیرعلی اظهار داشت: در راستای این قوانین، شیوه نامه‌ای به منظور شناسایی بهره برداران ذی صلاح در مراتع تدوین و در مرداد سالجاری به استان‌های کشور از سوی ریاست سازمان ابلاغ و استان‌ها نیز موظف شدند در سطح حدود ۱۵ میلیون هکتار از اراضی مرتعی ممیزی شده، طرح مرتعداری تهیه کنند.

وی گفت: مرتع دارانی که پروانه چرای دام دارند، مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت دو سال پس از ابلاغ کتبی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به آنها، نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند و در غیر این صورت پروانه چرای دام آنها باطل و بلامعارض می‌شود.

وی در عین حال از مرتع داران خواست نگران اجرای طرح‌های مرتعداری نباشند، زیرا طرح مرتعداری یک سند است در حالی که پروانه چرای دام، تنها یک مجوز است.

شیرعلی گفت: در اجرای طرح‌های مرتعداری، تسهیلات بانکی و بذر رایگان در اختیار مرتع داران قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که پروانه چرای دام، مجوز موقت یک ساله بوده، اما طرح‌های مرتعداری سند ۳۰ ساله است که در دفاتر اسناد رسمی بین مدیرکل و مجریان طرح، عقد قرارداد صورت می‌گیرد، گفت: در طرح‌های مرتعداری می‌توان فعالیت‌های متنوعی انجام داد.

شیرعلی افزود: بخشی از این جمعیت مازاد در مراتع با تهیه طرح مرتعداری و از طریق شناسایی افراد فوت شده و کسانی که به شهرها مهاجرت کرده اند، تعدیل می‌شوند.

شیرعلی گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از اهداف اصلی تهیه طرح‌های مرتعداری است.

به گفته وی با تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری در کشور، اهداف دیگری همچون بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره برداران و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مرتعی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی مرتعی دنبال می‌شود.

ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه اظهار داشت: در طرح‌های مرتعداری، برنامه‌هایی با عنوان طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز دیده شده که در راستای ارتقای پوشش گیاهی مراتع، ارتقای معیشت مرتع داران و کاهش واگذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در طرح‌های مرتعداری به افراد خارج از طرح هستند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا