سیاسی

آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه: حق داریم درباره وقفه مذاکرات از روس‌ها توضیح بخواهیم

آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه: حق داریم درباره وقفه مذاکرات از روس‌ها توضیح بخواهیم

سخنگوی اسبق وزارت خارجه به تأکید بر اینکه توقف مذاکرات به درخواست روسیه ربطی ندارد، گفت: توقف مذاکرات به خاطر این است که آمریکا درخواست ها و خط قرمز ایران را رعایت نکرده و به زیاده خواهی های آمریکا بر می گردد.
حمیدرضا آصفی  در خصوص تأثیر درخواست های روسیه بر توقف مذاکرات وین، اظهار داشت: مسائلی که روس ها مطرح کرده اند به خاطر سابقه آمریکا است و ضمانت هایی که می خواهند، موضوع ما و روسیه نیست و موضوع آمریکا با روسیه است. روسیه از ما ضمانت نخواسته، اگرچه ممکن است اثراتش روی ما باشد، ولی مخاطب روسیه آمریکا است.
ه عنوان عضو برجام حق داریم که از روس ها بخواهیم توضیح بدهند

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: آمریکا باید مسأله اش را با روسیه حل کند. البته ما باید با روس ها صحبت کنیم و ببینیم منظور آنها چیست و موضوع را دقیق دنبال کنیم. خود روس ها هم گفته اند در چند روز آینده می گویند منظور آنها چیست. ولی ما به عنوان عضو برجام حق داریم که از روس ها بخواهیم توضیح بدهند و من می دانم مذاکرات جدی هم بین طرفین دارد انجام می شود.
وی با تأکید بر اینکه توقف مذاکرات به درخواست روسیه ربطی ندارد، گفت: توقف مذاکرات به خاطر این است که آمریکا درخواست ها و خط قرمز ایران را رعایت نکرده است؛ به زیاده خواهی های آمریکا بر می گردد و اینکه ضمانت نداده اند، آن طوری که باید رفع تحریم ها را انجام نمی دادند، بخش زیادی از تحریم ها هنوز مانده و دو کشتی ما را نیز مصادره کرده اند.

بیشتر بخوانید:
توافق نهایی از گروگان گیری پوتین جان سالم به در می برد؟ / دلایل نفع روسیه از لغو و تعلیق احیای برجام
پای پوتین در میان است؟ / دو روایت متفاوت ایرانی و اروپایی از علت وقفه ناگهانی در مذاکرات وین

آمریکا با خباثت دارد توقف مذاکرات را متوجه کشورهای دیگر می کند

آصفی ادامه داد: اگر روسیه هم این درخواست را نداشت، باز هم مذاکرات متوقف می شد؛ چون آمریکا باید موضعش در این مورد روشن کند. اما آمریکا با خباثت دارد توقف مذاکرات را متوجه کشورهای دیگر می کند. الآن توقف مذاکرات صرفا به خاطر عملکرد آمریکا است. آمریکا خواسته های ایران را برآورده کند و آن وقت موضوع روسیه در جای خودش باید صحبت شود.

اروپا از خودش استقلال رأی ندارد

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بیانیه کشورهای اروپایی مبنی بر احتمال شکست مذاکرات برجام به دلیل درخواست های روسیه، گف7ت: این کشورها عوامل آمریکا هستند، از خودشان استقلال ندارند و چیزی که آمریکا در خفا و علنی به آنها می گویند را مطرح می کنند. روشن است که اروپا در این داستان از خودش استقلال رأی ندارد.
این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: من نمی خواهم از روسیه دفاع کنم و موضوع آن باید در جای خودش بررسی شود، ولی اینها برای اینکه فشار را از روی آمریکا بردارند یک کشور دیگر را وسط می کشند. آلمان، انگلیس و فرانسه اول باید به آمریکا بگویند تو تصمیم سیاسی ات را بگیر و به قول هایی که داده ای عمل کن و بعدا باید به موضوع روسیه پرداخته شود.

217

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا