به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، علیرضا حاجیان زاده معاون وزیر آموزشوپرورش صبح امروز در نشست شورای اداری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، با اشاره به برنامههای پژوهشی و دانشمحور بهعنوان رکن اصلی و اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: استانداردسازیها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیشدبستانیها مهمترین وظیفه سازمان است که در اساسنامه از آن با عنوان نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، یاد شده به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.
وی گفت: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوهنامهها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دورهها و کارگاههای تبادل تجربیات و توانمندسازی نیروهای انسانی، طراحی و ابلاغ میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: تعیین شاخصها برای احراز صلاحیتها و شایستگیهای مربیان و کارکنان و بهطورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک و سایر طرحهای در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل میدهند که با بهکارگیری نیروهای متخصص و توانمند از دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستورکار قرار میگیرد تا بتوان با استفاده از آخرین روشهای تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان، جامه عمل پوشاند.
حاجیان زاده با اشاره به ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن ششسالگی تأسیس شده است.
وی با مهم و سرنوشتساز توصیف کردن دوران کودکی افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکلگیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنها است، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تأکید کرد: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب ۵۰ هزار مهدکودک و پیشدبستانی وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده دارند.
حاجیان زاده در ادامه تصریح کرد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزشوپرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزشهای مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، ازجمله مهمترین برنامههای سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل میدهند.
وی اضافه کرد: نیازها و مسائل مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی مفصل و مبسوط در قالب بخشنامههایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزشوپرورش که متولی اجرای سیاستهای سازمان هستند ابلاغ شده است.
معاون وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیتهای آموزشی و تربیتی تصریح کرد: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.
حاجیان زاده ادامه داد: در زمینه اعتبارات و برنامهها توجه ویژهای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمکهای مالی و محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.
وی در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزشوپرورش بهمثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی و نیازمند توسعه همکاری دستگاههای مرتبط است.
معاون وزیر آموزشوپرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزشوپرورش، مولّد سرمایه اجتماعی، عهدهدار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای مصوب در خصوص فعالیتهای تعلیمی و تربیتی از مهدهای کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه است.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: متأسفانه برخی اختلافنظرها در دستگاههای اجرایی و عدم اقدام بهموقع نهادهای سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سالها به تأخیر انداخت.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامهریزی بهمنظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همهجانبه و متوازن آنها و درعینحال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزشوپرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل میدهند.
انتهای پیام/۶۷۰۶۲
















