یزد

تخریب موریانه‌ای تهدیدی روبه رشد در بافت تاریخی یزد

محسن عباسی هرفته، رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که تخریب موریانه‌ای، تهدید جدید و جدی برای بافت تاریخی است، اظهار کرد: مرمت های غلط امروز بلای جان بافت تاریخی شده اند.

وی با بیان این‌که مرمتهای غلط اصالت بنا، شواهد تاریخی، عملکرد اقلیمی و حس خوب این فضاها را که از مزیتهای جدی ابنیه تاریخی یزد است از بین می برد، افزود: در مقایسه با تخریب آشکار می توان به آن ها تخریب پنهان لقب داد.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با بیان این‌که این تخلفات آشکار نیست و حتی ظاهری جذاب و با رنگ و لعاب دارد، تصریح کرد: سرمایه گذاران اگر نگاه بلند مدت داشته باشند باید به اصول معماری و مرمت یزد پایبند باشند در حالیکه با تداوم روند نامبارک کنونی، شاید کمتر از 10 سال دیگر، خانه اصیل در بافت تاریخی کمیاب شود و بناهای فاخر امروز به ساختمان هایی سیمانی، بدلی و خالی از هویت اصیل با ظاهر کاهگل مالی شده تبدیل شوند.

عباسی با بیان این‌که در بافت تعداد کارگاه‌های مرمتی زیاد شده گفت: متاسفانه نظارت بر کارگاه‌ها ضعیف است و نظام مشخص و کارامدی برای این امر وجود ندارد نتیجه آنکه به اسم مرمت آسیب های جبران ناپذیری به بناهای تاریخی می رسانند.

وی تصریح کرد: عمده مشکل در کارگاه‌های مرمتی، با برخی سرمایه گذاران هست که برای رسیدن به منفعت بیشتر یا اعمال سلیقه خود با مداخلات غیر اصولی بنا را تبدیل به ساختمانی من در آوردی و جعلی می کنند. امروز این کارگاه ها و ساخت و سازهای غیر اصولی داخل آن ها، بلای جان بافت تاریخی شده است و از درون و با اسم زیبای مرمت شاهد نابود کردن بافت هستیم.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با تاکید براینکه قبلا، تخریب عمدی، تهدید بافت تاریخی بود، گفت: اکنون این تخریب‌ها با افزایش ارزش اقتصادی بناهای تاریخی و به تبع آن روند سوداگری در بافت به مرمت‌های غلط تبدیل شده و تهدید جدی بافت امروز همین موضوع است.

وی  خاطر نشان کرد: این مرمت های اشتباه، خانه‌های تاریخی را از اصالت، هویت و حس خوب دور می‌کند و صرفا ظاهری بزک شده، بدون روح و فاقد کیفیت و سرزندگی از آن ها باقی خواهد گذاشت.

عباسی هرفته در پایان گفت: متاسفانه اکثر این تخلفات با علم به تخلف بودن و به واسطه عدم باور به اصول معماری یزد و اهمیت آن‌ها و نداشتن دانش کافی مجریان و سرمایه گذاران و بدون تیم طراح و ناظر ذیصلاح پشت درهای بسته اتفاق می افتد.

انتهای پیام/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا