سلامت

زباله‌های عفونی در قم سالم‌سازی می‌شود

به گزارش عصر پنج‌شنبه روابط عمومی شهرداری قم، مدیریت و سالم‌سازی پسماندهای پزشکی به دلیل ویژگی این قبیل زباله‌های عفونی و اثرهای خطرناکی که بر محیط‌زیست و سلامت شهروندان داشته حیاتی است و از طرفی روزانه حجم بالایی از این زباله‌ها در مراکز درمانی قم تولید می‌شود؛ تصور کنید این حجم از پسماند خطرساز به حال خود رهاشده و یا همراه زباله‌های عادی جمع‌آوری و دفع شود چه آسیب‌هایی می‌تواند به محیط‌زیست و سلامت جامعه وارد کند.

گزارش می‌افزاید: پسماندهای پزشکی یکی از انواع پسماندهای ویژه و خطرناک است که مطابق با ماده هفت قانون مدیریت پسماند، وظیفه مدیریت و دفع آن بر عهده تولید کننده است، پسماندهای تولیدی در مراکز درمانی به چهار دسته پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی و دارویی تقسیم می‌شود که رها شدن و اختلاط آن با زباله‌های عادی می‌تواند بستر مطلوبی برای بروز خطرات جبران غیرقابل جبران به زیست طبیعی، جانوی و سلامت عمومی شهروندان شود.

در ادامه یادآور شده است: با شیوع مرگبار و بی‌رحمانه کووید۱۹، قدرت سرایت، پیچیدگی و نبودن درمان قطعی، موضوع دفع و سالم‌سازی زباله‌های بیمارستانی و ویژه بیش از همیشه اهمیت یافته است.

بنابر این گزارش به گفته متخصصان، پسماندهای مرتبط با کرونا جزء زباله‌های عفونی محسوب می‌شوند که باید به‌صورت کامل بی‌خطرسازی و سپس دفع شود، سالم‌سازی پسماندهای عفونی نقش کلیدی در مدیریت اپدیمی و کنترل کرونا دارد.

گزارش می‌افزاید: شهرداری قم با توجه به اهمیت سالم‌سازی کامل پسماندهای عفونی و بیمارستانی، طی چندسال گذشته با ایجاد زیرساخت‌های لازم ورود جدی به این مبحث مهم کرده و موفق شده نام خود را به عنوان نخستین کلان‌شهری که تمام زباله‌های پزشکی آن سالم‌سازی می‌شود به ثبت برساند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در همین رابطه گفت: در حال حاضر قم تنها شهری بوده که همه پسماندهای پزشکی آن بی‌خطر سازی و سپس دفن می‌شود.

سیدعبدالله میرابراهیمی با اشاره به شیوع کرونا و افزایش پسماندهای ویژه و عفونی اظهار داشت: زباله‌های ویژه و عفونی و پزشکی از طریق ناوگان جداگانه‌ای جمع‌آوری و در کلیه مراحل، پسماندها بیدارسازی و دفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این پسماندها درون بیمارستان‌ها بی‌خطر سازی می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر ۹ بیمارستان از ۱۰ مجموعه درمانی قم تجهیزات بی‌خطر سازی دارند و ناوگان جداگانه‌ای این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

سرپرست مدیریت پسماند قم عنوان کرد: بخشی از درمانگاه‌ها و مطب‌ها که تجهیزات بیدارسازی ندارند، پسماند آن‌ها نیز پس از جمع‌آوری بیدارسازی می‌شود، در حال حاضر نیز تنها شهری هستیم که همه پسماندهای پزشکی را بی‌خطر سازی و سپس دفن می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۶ تُن پسماند پزشکی در ایام اوج کرونا به‌طور روزانه جمع‌آوری می‌شود که با توجه به شرایط این میزان تغییر می‌کند، تصریح کرد: در شرایط کرونا گاهی این میزان به ۱۱ تُن نیز رسیده است.

میرابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر با برنامه‌ریزی صورت گرفته، پسماندهای بی‌خطر بیمارستان‌ها مانند بخش آشپزخانه که نگرانی بهداشتی نداشته جداگانه دفن می‌شوند و بخش‌های آزمایشگاهی و درمانی تفکیک‌شده تا مدیریت بهتری روی آن انجام شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: یک مساله مهم در این بین جداسازی پسماندهای پزشکی با زباله‌های عادی در خانه توسط شهروندان است که می‌تواند در روند سالم‌سازی زباله‌های پزشکی نقش مهمی بازی کند، شهروندان با حس مسئولیت‌پذیری خود می‌توانند در ایجاد شهری سالم و مطمئن از این حیث اثرگذاری به خصوصی داشته باشند، و البته که بی‌توجهی به دفع زباله‌های پزشکی و مخلوط کردن آن با زباله‌های عادی و خانگی دردسرساز است و بار زحمت خدمتگزاران شهری را چند برابر می‌کند و از طرفی سبب بروز خسارت و آسیب به محیط‌زیست شهری می‌شود.

در ادامه خاطر نشان شده‌ است: کارشناسان بهداشتی معتقدند، بهترین و ساده‌ترین روش برای جداسازی زباله‌های پزشکی مانند ماسک، دستکش و غیره این است که شهروندان آن را در یک کیسه و پلاستیک جداگانه بگذارند و درِ آن را محکم ببندند تا امکان تفکیک آن با سایر پسماندهای عادی فراهم شود کاری که زیاد دشوار نیست اما کمک بزرگی به سلامت جامعه می‌کند.

 سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم همچنین بیان کرد: پسماندهای پزشکی مانند سرم، سرنگ، وسایل برنده و داروها، همان پسماندهای ویژه و خطرناک هستند و شهروندان باید جداگانه آن را به غرفه‌ها تحویل دهند.

وی با اشاره به اهمیت تفکیک پسماند به‌ویژه پسماندهای ویژه و خطرناک اظهار داشت: در روزهای گذشته با شیوع پیک کرونا و به‌تبع آن افزایش استفاده از داروها و اقلام پزشکی به‌ویژه در منازل، شهروندان باید این پسماندها را از دیگر پسماندها جداسازی کنند.

سرپرست مدیریت پسماند قم با بیان اینکه شهروندان باید این زباله‌های ویژه را در کیسه‌های قرمز تحویل دهند، تصریح کرد: افرادی که در منزل بیمار دارند باید مراقب پسماندهای خطرناک و ویژه باشند و با رعایت مسائل بهداشتی این زباله‌ها را در کیسه‌های دربسته تحویل دهند.

وی با تاکید بر اینکه در سطح شهر باید این زباله‌های ویژه ازجمله ماسک از طریق مخازن پسماند منتقل‌شده و رهاسازی نشود، یادآور شد: آلودگی اقلام بهداشتی زیاد بوده و متأسفانه رهاسازی و بی خطرسازی این اقلام می‌تواند منجر به درگیری کارکنان مدیریت شهری شود./

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا