گلستان

اشتغال زایی در ۷۶۱ روستای لرستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

حامد ویسکرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، در تشریح عملکردهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان دستگاه پیش‌رو در امر محرومیت‌زدایی و توجه به رفع مشکلات اقشار نیازمند در سطح کشور و به تبع استان به طور جدی فعال است.

حضور فعال ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه‌های مختلف

وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی، اقتصادی و اشتغال‌زا و در بخش‌های اجتماعی حضور پررنگ و خوبی داشته و این فضا ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در زمینه اشتغال، این اقدامات را در دو بخش قابل ارزیابی خواند و افزود: نخست اشتغال روستایی که اهدافی همچون ممانعت از مهاجرت به شهر و فراهم کردن زمینه مهاجرت معکوس روستاییان را دنبال می‌کند.

ویسکرمی بیان داشت: در حال حاضر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در ۷۶۱ روستای استان در جهت ایجاد اشتغال فعالیت دارد، ضمن اینکه اغلب طرح‌ها در روستاهای هدف به صورت خرد و خوداشتغالی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی برای اشتغال روستایی قرض‌الحسنه و بدون سود و بازپرداخت ۵ ساله است، افزود: سقف تسهیلات بسته به نوع طرح تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز ارتقا خواهد یافت، با این وجود پایه هر طرح ۵۰ میلیون تومان بوده و گاهی با کمتر از این مقدار نیز طرح اجرایی شده است.

دامنه گسترده عناوین شغلی در حوزه اشتغال روستایی

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان دامنه عناوین شغلی در حوزه اشتغال روستایی را گسترده عنوان و تصریح کرد: در زمینه مشاغل مرتبط با کشاورزی یکی از اولویتها کشت گیاهان دارویی است، مشاغل فنی در روستاها و طرح‌هایی در زمینه پوشاک همگی از طرح‌های موردتوجه در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.

ویسکرمی در خصوص نحوه دریافت تسهیلات توسط روستاییان نیز گفت: در سطح هر شهرستان، کارگروهی متشکل از فرماندار، ستاد اجرایی، مجری بنباد برکت و دستگاه‌های اجرایی ذیربط تشکیل و موظف به شناسایی روستاهای هدف و فراهم کردن زمینه‌های توسعه روستا است.

وی ادامه داد: پس از مشخص شدن روستاهای هدف، مجری و تسهیل‌گران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در محل حاضر شده و با اهالی و افراد مرجع مانند دهیاران کارگروهی تشکیل می‌دهند که ظرفیت‌ها را شناسایی و با توجه به استعدادیابی به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کنند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان با بیان اینکه پرداخت تسهیلات شرایط سختی ندارد، اظهار داشت: برای مجموعه آنچه مهم است اینکه متقاضی در سن کار بوده و به دنبال ایجاد اشتغال باشد، در صورت تحقق این شرایط تسهیلات پرداخت خواهد شد.

ویسکرمی بیان داشت: تسهیل‌گران از زمان شناسایی ظرفیت‌ها تا انتهای پرداخت و مرحله ایجاد شغل، به مدت سه سال در کنار طرح حضور داشته و با صورت مستمر و مقطعی از پیشرفت کار به منظور تحقق شغل در روستا و همچنین ادامه حمایت‌ها و رفع موانع بازدید می‌کنند.

 ایجاد صندوق مالی در روستاها 

وی به ایجاد صندوق مالی در روستاها در راستای توسعه اشتغال روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل صندوق، ایجاد ظرفیت مالی در کنار طرح‌های ایجاد شده جهت تامین اعتبار و همچنین رفع مشکلات عمومی روستا است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان ادامه داد: در فاز دوم و پس از گذشت ۲ سال از اجرای طرح و پس از رزیابی، چنانچه طرح‌ها موفق شوند، طرح‌های خرد را در قالب شرکت‌های حقوقی اشتغال‌زا ساماندهی می‌کنیم.

ویسکرمی از پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در حوزه اشتغال روستایی خبر داد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با پرداخت این میزان تسهیلات، بالغ بر ۲۶ هزار طرح اشتغال روستایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله به تعداد روستاهای هدف افزوده خواهد شد، بیان داشت: لرستان در زمینه میزان تسهیلات پرداختی و همچنین اشتغال ایجادشده رتبه سوم کشور را پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان دارد.

با اشاره به اجرای طرح «به روستا برمی‌گردم» در جهت مهاجرت معکوس روستاییان، تصریح کرد: تمامی افرادی که از روستا مهاجرت کرده و تمایل به بازگشت دارند، می‌توانند پس از استقرار در سامانه «به روستا برمی‌گردم» ثبت‌نام کنند، بدون تردید توسط بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا