همدان

ریالی از اعتبار اجلاس همدان ۲۰۱۸ به علیصدر پرداخت نشد/ میراث فرهنگی همدان نگاه جامع گردشگری ندارد

خبرگزاری فارس ـ همدان: با شیوع کرونا بسیاری از اولویت‌ها مثل سفر و گردشگری، نه تنها رویه رشد و پیشرفت خود را نیز از دست داد که کم‌کم به اغما رفت.

غار شگفت‌انگیز علیصدر نیز به عنوان پیشانی گردشگری در استان همدان و کشور که حتی جهان، سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بود، با شیوع کرونا به فراخور وضعیت کرونایی بارها تعطیل شد و بازگشایی تا اینکه شهریور امسال با مصوبه ستاد کرونا به مدت ۶ ماه بسته شد تا به امید خدا نوروز ۱۴۰۱ با قدرت به عرصه گردشگری بازگردد.

اما تعطیلی‌های پی در پی و سپس تعطیلی طولانی‌مدت کنونی، درآمدزایی این شرکت گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد بسیاری از نیروهای شرکت زیرپوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

بر همین اساس خبرگزاری فارس در سالروز برگزاری اجلاس بین‌المللی ۲۰۱۸ که با مکاتبات و پیگیری‌های شرکت علیصدر، همدان میزبانی آن را عهده‌دار شد، طی نشستی موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار داد و علی‌محمد عنایتی‌اکمل مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز پاسخگوی سوالات شد.

فارس: آقای عنایتی! شرکت علیصدر عضو سازمان جهانی گردشگری است و سال ۹۷ میزبان اجلاس سازمان هم بود، بفرمایید چرا امسال در اجلاس این سازمان شرکت نکرد؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که شرکت همچنان عضو سازمان بوده و هر سال هم هزینه‌ای هم بابت حق عضویت پرداخت می‌کنیم که در این دوره نیز پرداخت شده است، در اجلاس امسال نیز دعوت شدیم ولی به لحاظ شرایط کرونایی امکان حضور نبود.

اما ناگفته‌هایی هست که باید گفت؛ در سالگرد برگزاری بزرگترین رویداد بین‌المللی در استان «اجلاس ۲۰۱۸» هستیم، سال ۹۷ در شرایط سخت بین‌المللی این رویداد بزرگ را برگزار کردیم، مدیران و کارکنان علیصدر در آن ایام خیلی زحمت کشیدند ولی الان کسی به داد آنها نمی‌رسد.

در ایامی که تحریم‌ها کل جامعه را فرا گرفته بود و ترامپ به واسطه ۱۳ آبان تهدیدها را اضافه کرد تا نتوانیم از اجلاس بهره بگیریم اما شرکت سیاحتی علیصدر با توان نیروهای متخصص و کاربلد و کارگران توانمند خود توانست به خوبی این اجلاس را پیش ببرد.

با برگزاری این اجلاس، ایران در نهادهای بین‌المللی به عنوان یکی از کشورهای امن گردشگری معرفی شد آن هم در شرایطی که آمریکا تمام سعی خود را می‌کرد ایران‌هراسی را شدت بخشد و کشور را به انزوا ببرد، اما شرکت سیاحتی علیصدر به سهم خود با برگزاری این اجلاس، کار بزرگی انجام داد، هرچند میراث فرهنگی این وسط فقط از شرایطی که ایجاد شده بود به نفع خود بهره‌برداری کرد و به قول معروف فقط «پز» این کار را داد، از اعتباراتی هم که قول داده بودند یک ریال نصیب علیصدر نشد، در آن ایام قول دادند ۱۲ میلیارد تومان به شرکت علیصدر پرداخت شود که آن رقم به استان رسید اما نمی‌دانیم چه شد و علیصدر ریالی از آن ندید که ندید!

با وحود هزینه برای گردشگری که معتقدیم این هزینه عین سرمایه‌گذاری است، الان از سوی برخی دوستان متهم هستیم که چرا علیصدر این هزینه‌ها را کرده است! آن هم از سوی افرادی که آنها باید سردمدار این اتفاق می‌بودند و در این حوزه تلاش می‌کردند.

در حالی که شرکت علیصدر مستاجر و میراث فرهنگی مالک است، دوستان میراث فرهنگی طی دو سال شیوع کرونا یکبار نیامدند بگویند اینجا چه خبر است؟ در چه حالی هستیم؟ چه می‌کنیم؟ کمکی لازم هست؟ متأسفانه با شرایطی مواجه شدیم که چیزی جز گلایه باقی نمی‌ماند!

فارس: بفرمایید در حال حاضر علیصدر چه میزان بدهی دارد؟

 بدهی علیصدر ۲۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که ۱۰ میلیارد تومان آن داخلی و ۱۷ میلیارد تومان دولتی است که بازپرداخت این بدهی در شرایطی که کار عمرانی نداشته باشیم، طی چهار سال قابل پرداخت است.

 فارس: به نظر شما علیصدر بعد از سال‌ها فعالیت و بر و بیا در حوزه گردشگری چرا به چنین وضعیتی رسیده است؟ به جز کرونا عامل دیگری را دخیل می‌دانید؟

طبیعتا کرونا عامل اصلی این وضعیت بود، اما نکته اینجاست که در استان نگاه جامع گردشگری از سوی اغلب مسوولان وجود ندارد، کشور ما کمترین درآمد را در صادرات نفتی داشت و گردشگری می‌‌توانست کمک حال ارزآوری به کشور باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا دردی هم به دردهایمان اضافه شد.

در این برهه از زمان لطمه بزرگی به صنعت گردشگری دنیا مخصوصا ایران وارد شد؛ کرونا بر پیکره شرکت علیصدر آسیب زیادی وارد کرد؛ چه روزهایی که شرکت حامی مجموعه‌هایی بود ولی الان متاسفانه آسیب سختی دیده است.

در ابتدای ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر که ایجاد شد، دستور بسته شدن علیصدر صادر شد، ما هم تابع قانون بودیم و در این زمینه دستور ستاد کرونا را اجرایی کردیم.

البته این نکته را باید بارها گوشزد کرد که همدان با وجود سابقه قوی در حوزه تاریخی، در گردشگری جزیره‌ای کار می‌کند، بنده به میراث فرهنگی نقد دارم؛ چرا اصفهان باید بتواند در این وضعیت کرونایی کشور مدال افتخار گردشگری سلامت را بگیرد، اما همدان نه؟ مشخص است که آنها برای گردشگری خود برنامه و هدف دارند اما در همدان خبری از این موضوعات نیست.

در سال‌های قبل نیز خیلی از مسافران مستقیم برای بازدید از غار می‌آمدند و برمی‌گشتند بدون اینکه سری به همدان بزنند، چرا میراث فرهنگی تمهیداتی برای این مسافران نیاندیشید که آنها را به سمت همدان هدایت کند و بخش گردشگری استان نیز رونق یابد و همه تاسیسات گردشگری از حضور مسافران بهره‌مند شوند؟

 علیصدر مجموعه‌ای است که افتخار و پیشانی استان است، وقتی علیصدر آسیب دید، بالطبع بقیه بخش‌های گردشگری هم از بین رفت، البته با این وضعیت همه به این نکته اساسی رسیدند که علیصدر عامل رونق گردشگری استان است.

سال ۹۸ با تبلیغ گسترده‌ای که داشتیم ۱۸ روز علیصدر بسیار شلوغ بود و همه گردشگری استان از آن متاثر می‌شد، بنابراین روزی که به استان خدمات ارایه می‌دادیم انتظار حمایت در چنین روزهایی را نیز داشتیم زیرا علیصدر اکنون به شدت به پول نیاز دارد.

فارس: در ایامی که غار تعطیل شد علیصدر در چه وضعیتی قرار داشت؟

 شرکت علیصدر خود درآمدی است و اعتبار دولتی ندارد بنابراین با تعطیلی غار نیز طبیعی است که وضع درآمدی نیز دچار مشکل شد، البته با حمایت استانداری و تامین اجتماعی، تعدادی از پرسنل را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی کردیم.

علیصدر چندین بار تعطیل و مجدد بازگشایی شد اما با توجه به اعمال محدودیت‌های سفر، مسافر چندانی هم نداشتیم و همین بازگشایی و تعداد مسافر کم و هزینه‌های نگهداری غار و ارائه خدماتی که با هزینه‌ها همخوانی نداشت، باعث تحمیل هزینه‌های بیشتری می‌شد.

هزینه روزانه غار ۵۰ میلیون تومان بود و درآمد ۱۰ میلیون تومان، این وضعیت نه تنها شرکت را یاری نمی‌کرد بلکه هزینه‌هایی را نیز تحمیل می‌کرد در نتیجه بعد از سه ماه و اوج‌گیری کرونا، مصوبه ستاد کرونای استان با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت، دستور بر بسته شدن غار داده شد.

بر این اساس شهریورماه طبق مصوبه کرونا که اعلام شد غار تعطیل شود‌، با توجه به بدهی‌ به تامین اجتماعی، بانک و حقوق کارکنان این بار کل همکاران با بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند.

۲۳۰ نفر از همکاران به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند اما بدهی که به بانک‌ها وجود دارد، برای شرکت همچنان سخت است و حل این مشکل این نیازمند همکاری استانداری است.

فارس: با وضعیتی که به آن اشاره کردید چه برنامه‌ای برای بازگشایی علیصدر در نوروز ۱۴۰۱ دارید؟

برای سال جدید با قدرت ورود می‌کنیم تا گردشگری جان بگیرد و بتوانیم نوروز شلوغی داشته باشیم، در نوروز ۱۴۰۱ در صورت برداشته شدن محدودیت‌های سفر تبلیغات گسترده‌ای خواهیم داشت تا علیصدر باز هم استان را شلوغ کند و گردشگران از فضای زیبای همدان بهره ببرند.

بلیت اینترنتی راه‌اندازی می‌شود تا مسافر بتواند از طریق سایت بلیت خریداری و رزرو کند و این مسئله بر اینکه در راستای پروتکل‌های بهداشتی و ممانعت از شلوغی در خرید بلیت، در سهولت بازدید مسافران از غار نیز تاثیرگذار است.

ما طبق برنامه‌ریزی خودمان، زمان بازگشایی غاز را ایام نوروز تعریف کرده‌ایم اما از ابتدای بهمن ماه مقدمات بازگشایی انجام می‌شود تا آماده عید نوروز شویم، قرار است در اکثر استان‌ها برنامه تبلیغی داشته باشیم، امید است با توجه به واکسیناسیون عمومی و فروکش کردن تب کرونا دیگر حرفی از تعطیلی تاسیسات گردشگری نشود.

فارس: بفرمایید سرمایه‌گذاری در غار به کجا رسید؟ آیا شرکت با سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده است؟

اراضی علیصدر اکثرا موقوفه است و قبلا هم طرح مطالعاتی ایجاد شده بود ولی الان هم در حال کار مطالعاتی است که این کار به ما کمک می‌کند سرمایه‌گذار جذب کنیم، با اتمام کار مطالعاتی، آماده پذیرش سرمایه‌گذار هستیم و قطعا برنامه علیصدر بر این است که مسافر را در علیصدر نگه دارد.

یکی از ضعف‌های علیصدر این است که مکانی برای مسافر ندارد و طرحی نیست که مسافر چند روزی در علیصدر ماندگار شود. هتلی در حال حاضر کنار این عار ساخته می‌شود و علیصدر در آینده می‌تواند مسافر را حداقل دو روز نگه دارد.

فارس: سوال دیگر اینکه در ایام تعطیلات غار آیا برنامه‌ای برای مسیریابی جدید یا پاکسازی و تجهیز آن دارید؟

 مسیریابی جدید نداریم زیرا اعتبار آن نیز تامین نیست اما برای پاکسازی تیمی داخل غار در حال پاکسازی و سم‌زدایی است، ساختار فضای سبز محوطه غار، زیرساخت‌ها و اماکنی که مشکل تاسیساتی داشتند، در حال انجام است تا برای زمان بازگشایی آماده شود.

ناگفته نماند، طبق نظرات غارشناسان استراحت کنونی غار به سلامت آن و بازگشت طراوات و شادابی آن خیلی کمک می‌کند، طی سال‌های گذشته نیز دنبال فرصتی برای استراحت غار بودیم اما هیچ وقت این موقعیت دست نمی‌داد که اکنون با شرایط کرونا این مهم فراهم شده است.

فارس: سپاسگزارم از حضور و پاسخگویی شما، اگر مطلب تکمیلی هست بفرمایید.

من هم از فرصتی که در اختیار گذاشتید سپاسگزارم، در اینجا از استاندار درخواست دارم توجه جدی به حوزه گردشگری داشته باشند، هرچند صحبت‌های ایشان در این زمینه نور امید را در دل فعالان گردشگری زنده کرده و امیدوارم شاهد رونق این بخش باشیم.

اگر علیصدر نباشد گردشگری استان آسیب می‌بیند، همین نگاه ویژه‌ای را از سوی استاندار و مسئولان مرتبط می‌طلبد.

به دنبال ایجاد کارگروه گردشگری هستیم که با حضور اهالی رسانه و متویان گردشگری از نظرات آنها برای رشد این بخش بهره ببریم و بار دیگر روزهای خوبی را برای استان رقم بزنیم.

انتهای پیام/89003/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا