لرستان

آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب در لرستان برگزار شد

آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب در لرستان برگزار شد

به گزارش recive لرستان ، به مناسبت 13 بهمن ماه (دوم فوریه) روز جهانی تالاب با شعار ” تالاب ها را ارج نهیم، مدیریت کنیم، احیاِء کنیم، دوست بداریم ” برنامه های مختلفی با حضور مدیران و کارشناسان در شهرهای استان لرستان برگزار شد.

پلدختر و تالابهای یازده گانه

در پلدختر که تالابهای 11 گانه به آن لقب شهر تالابی استان را داده است و اهمیت این روز در این شهرستان دو چندان است با حضور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، معاونین، روئسای ادارات ستادی و شهرستانی، امام جمعه شهر پلدختر و مسئولین شهرستانی و دوست داران محیط زیست برنامه هایی مانند انجام بازیهای بومی محلی ( دالپلان- طناب کشی –مچ اندازی)، اجرای سرود با لباس محلی، مسابقه بادبادکها با شعار روز جهانی تالاب، کارگاه پرنده نگری و تجلیل از فعالین زیست محیطی در حاشیه تالاب ولیعصر پلدختر برگزار گردید.

علی سالاروند سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در این مراسم گفت: تالاب ها اکوسیستم و عرصه طبیعی فوق العاده ای هستند که  حضور مجموعه ای از پرندگان آبزی و غیرآبزی ساکن در آنها  می تواند محلی برای بازدیدکنندگان طبیعت باشد.

سالاروند اظهار داشت: تالاب ها خود به خود تصفیه خانه هایی هستند که آلودگی متوسط موجود در محل را تصفیه و در خود هضم می کنند؛ محلی برای کنترل سیلاب محسوب می شوند و در راستای سد سازی و طرح های آبخیزداری نیز کاربرد دارند.

در ادامه این مراسم الشتری نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر با اشاره به کارکردهای مختلف تالابها گفت:  ارزش گذاری تالاب ها از طریق شناسایی نقاط داغ، تنوع زیستی، منابع آب شیرین ، جذب کربن و معیشت مشخص می شود که بسیار حائز اهمیت است.

الشتری نژاد اظهار داشت: بازسازی و احیا یکی از موارد مطرح در ارزش گذاری تالاب ها است که امید می رود اقدام های مثبت و موثری در راستای احیای تالاب های استان به ویژه شهرستان پلدختر انجام شود.

در پایان این مراسم از طرف دوست داران محیط زیست شهرستان پلدختر به پاس خیر مقدم به سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان لوح یادبود به همراه یک جلد کلام الله مجید به وی اهداء شد. 

 بروجرد و تالاب بیشه دالان

در شهرستان بروجرد برنامه های مختلفی جهت تنویر افکار عمومی و نشان دادن اهمیت اکوسیستم های تالابی با حضور پرسنل اداره حفاظت محیط زیست لرستان و جوامع محلی در روستاهای  اطراف تالاب بیشه دالان این شهرستان برگزار شد؛ از مهمترین این برنامه ها می توان به برگزاری مسابقات عکاسی با موضوع تالاب، دوچرخه‌سواری، برگزاری کارگاه پرنده‌نگری در اطراف تالاب بیشه دالان بروجرد، رهاسازی پرندگان تیمار شده، پاکسازی حریم تالاب، برگزاری کلاس آموزش برای جوامع محلی و بازدیدکنندگان و دانش‌آموزان، کاشت درخت به مناسبت بزرگداشت دهه فجر و روز تالاب و حضور کارشناسان  اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در برنامه رادیو بروجرد و تبیین کارکردهای مختلف تالاب ها اشاره نمود.

دلفان

در شهرستان دلفان به مناسبت گرامی داشت روز تالاب یک دوره مسابقه نقاشی به همین مناسبت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر نوراباد برگزار شد.

 رومشکان

در شهرستان رومشکان و به مناسبت روز جهانی تالاب با شعار” تالاب ها را ارج نهیم، مدیریت کنیم، احیاِء کنیم، دوست بداریم “  برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی با مباحث زیست محیطی، برگزاری مسابقه نقاشی برای دانش آموزان ابتدایی در بستر فضای مجازی و سامانه شاد از برنامه های انجام شده در این روز بود.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا