گلستان

تولید روزانه ۱۲ تن پسماندهای عفونی و پزشکی در گلستان/ تولید روزانه ۵۰ تن کود کمپوست در گلستان

 به گزارش خبرگزاری recive از گرگان، محسن سمیعی عصر یکشنبه در نشست تخصصی تعامل دانشگاه و مدیریت شهری با موضوع مدیریت پسماند اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند استان به عنوان یک سازمان پایلوت کشوری به صورت متمرکز در حال مدیریت پسماندهای خانگی، پزشکی و صنعتی استان گلستان است و تنها استانی است که به‌صورت متمرکز این کار را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: به طور میانگین در استان گلستان ۸۱۰ تن زباله خانگی تولید می‌شود که ۱۰۰ درصد شهرداری‌های استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند و تمامی پسماندهای شهری در سه سایت استان مدیریت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان افزود: همچنین حدود ۸۵ درصد از پسماندهای روستایی نیز توسط دهیاری‌ها به این سایت‌ها منتقل می‌شوند و پسماند درصد کمی از روستاها به علت شرایط جغرافیایی، کوهستانی بودن و مسافت زیاد، به این سایت‌ها تحویل داده نمی‌شد، لیکن باتوجه به اقدامات انجام شده و با هماهنگی اداره کل‌ امور روستایی و شوراهای استانداری و اداره کل محیط زیست استان، ساز و کارهایی برای انتقال و مدیریت ۱۰۰ درصدی پسماندهای روستایی اندیشیده شده است.

* بخشی از پسماندهای صنعتی خطرزا به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود/ سایت آزادشهر به عنوان بزرگترین مرکز «لندفیل بهداشتی» در شمال کشور است

سمیعی گفت: به طور میانگین روزانه ۱۰ الی ۱۲ تن پسماندهای عفونی و پزشکی و  ۱۰۰ تن پسماند صنعتی تولید می‌شود که باتوجه به نبود برخی زیرساخت‌ها برای مدیریت پسماند صنعتی، در حال حاضر بخشی از پسماندهای صنعتی خطرزا به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت پسماند در استان افتاده است و از مدیریت سنتی پسماندها فاصله گرفته و اکنون به مدیریت بهداشتی و علمی رسیده‌ایم‌، به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر بهترین تصویه خانه شیرآبه پسماند کشور، در سایت غربی استان واقع در آق‌قلا وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان افزود: طی سال‌های گذشته مرکز «لندفیل» بهداشتی در دو سایت غربی و شرقی احداث شد که «لندفیل» احداث شده در سایت آزادشهر به عنوان بزرگترین مرکز «لندفیل بهداشتی» در شمال کشور است.

* تمامی پسماندهای استان گلستان به‌صورت علمی و بهداشتی مدیریت می‌شوند

سمیعی گفت: در کنار فراهم سازی زیرساخت‌ها برای مدیریت علمی و بهداشتی پسماندها، با تلاش نیروهای این سازمان در سال‌های گذشته موفق به تولید کود کمپوست شدیم به‌طوری که اکنون روزانه ۵۰ تن کود کمپوست در استان تولید می‌شود، در تلاش هستیم تا با تبدیل کود کمپوست به کود «گرانوله» به استانداردهای لازم برسیم و بتوانیم بخشی از کود مورد نیاز جامعه کشاورزی را با کمترین قیمت تامین کنیم.

وی با اشاره به یکی از مزیت‌های مدیریت متمرکز پسماند در استان تصریح کرد: در زمان شیوع کرونا هیچگونه دغدغه مدیریت پسماندهای عفونی و پزشکی در استان وجود نداشت و تمامی پسماندهای عفونی و پزشکی توسط این سازمان جمع‌آوری به وسیله دستگاه‌های اتوکلاو، بی‌خطرسازی شدند.

انتهای پیام/۲۳۰۷/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا