سمنان

آیین بزرگداشت استاد نوح سمنانی برگزار شد

آیین بزرگداشت استاد نوح سمنانی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان این آیین با پخش صدایی از مرحوم استاد نوح در حال خوانش یکی از شعرهای خود آغاز شد و با شعر ما ز بالاییم و بالا می رویم از مولانا که روشنک نوحیان فرزند استاد نوح سمنانی آن را خواند به پایان رسید.

برگزاری جایزه ادبی نصرت الله نوح در آغاز این مراسم اعلام شد که جایزه ادبی نوح سمنانی که از طنزپردازان،روزنامه‌نگاران و ادیبان شاخص ایران بودند برای نخستین بار به صورت استانی و با جایزه ۲۰ ملیون تومانی توسط انجمن فرهنگ،هنر و معماری به هدف گسترش این جشنواره در سطح ملی و بین المللی برگزار می‌شود.

دکتر امیر عزیزالدین پژوهشگر،نویسنده و مدیر موزه سمنان به عنوان نماینده انجمن فرهنگ،هنر معماری از تلاش های این انجمن در راستای تاریخ فرهنگی سمنان گفت و به برگزاری برخی برنامه های این انجمن مانند جشن ۸۰ سالگی راه آهن،جشن ۹۰ سالگی کارخانه ریسندگی سمنان ، نکوداشت استاد رحیم موسوی اشاره کرد و بیان داشت:این انجمن در نظر دارد جایزه ادبی نوح سمنانی را هر ساله با همکاری متخصصان و متولیان فرهنگ و هنر برگزار کند.

سپس استاد پرویز حقیقت از پیشکسوتان ادبی سمنان و همچنین از دوستان استاد نوح خاطراتی از وی بیان کرد و گفت: نصرت الله نوح با سمنانی‌های مقیم تهران که بیشتر در رباط کریم بودند جلساتی داشت . وی در ابتدا با همکاری محمدعلی افراشته در مجله طنز چلنگر مطرح شد و گاهی با نام‌های مستعار خروس لاری یا اسپند مطلب طنز انتقادی می‌نوشت. حقیقت بیان کرد: همگان بر حافظه بی‌نظیر او و همچنین پر کار بودن وی اشاره داشتند

حمید نظری(حکمت) از پژوهشگران و نویسندگان سمنان گفت: استاد نوح سمنانی و خسرو عندلیب از بهترین روزنامه نگاران و پژوهشگران دوران خود به شمار می‌آیند و نوح سمنانی به همراه میثاقی سنگسری از تاثیرگذارترین طنزنویسان ایران از دهه ۳۰ تا اواخر دهه ۶۰ بودند . نظری نیز بر حافظه مثال زدنی استاو نوح سمنانی تاکید کرد. فرزند ایران،سمنان،عباسیه خانم بهرامی خواهرزاده وی در ادامه این مراسم از دایی خویش به عنوان یک وطن دوست ایران نام برد و گفت: وی همیشه تاکید بر صحبت کردن با گویش سمنانی داشت و همیشه علاقه خود را به ایران، سمنان و محله عباسیه و همچنین غذاهای سنتی سمنان ابراز می‌کرد.

در ادامه استاد سهرابی از اساتید خوشنویسی سمنان شعرهایی از نوح سمنانی خواند و سپس صدای برادر نوح سمنانی به منظور تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان پخش شد.

در پایان روشنک نوحیان دختر استاد نوح از خاطرات پدرش و همچنین تاثیر و همراهی مادرش با نوح سمنانی گفت . وی خبر داد:نسخه دیجیتالی برخی مقالات و کتاب های پدرش در سایت سفینه نوح که در کالیفرنیا تاسیس شده موجود است. خانم رنوحیان با بیان اینکه پدرش فردی عاشق ایران بود بیان کرد: حافظه بی نظیر او باعث شده بود در محفل‌هایی که اساتیدی از جمله هوشنگ ابتهاج و احمد شاملو حضور داشتند از او برای یادآوری شعرها کمک بگیرند. وی در پایان با خوانش شعرهای مورد علاقه و مورد تاکید پدرش از سیاوش کسرایی و مولانا از برگزارکنندگان قدردانی کرد.

استاد منصور فرزامی راد، دکتر علی همتی و دکتر رضا صباغیان به همراه آقای ضمیری که طراحی برنامه را بر عهده داشت با تقدیم لوح سپاس از روشنک نوحیان بابت زنده نگه داشتن نام پدر و آثارش قدردانی کردند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا