فرهنگ و هنر

نکوداشت شاعری که فردوسی ترکمن‌هاست

نکوداشت شاعری که فردوسی ترکمن‌هاست

به گزارش خبرگزاری recive، همایش نکوداشت سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ترکمن، با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و نخبگان فرهنگی و مهمانان خارجی در دانشگاه تهران برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به جایگاه این شاعر و عارف ترکمن در فرهنگ اقوام ایرانی، گفت: «نقش مختومقلی فراغی در شعر و ادبیات ترکمن به مثابه نقش فردوسی در ادبیات فارسی و دانته در ادبیات ایتالیا است و اشعار وی سرشار از مضامین هویت ملی و وحدت دینی است.»

حسینی، مختومقلی فراغی را افتخار ایران و اسلام توصیف کرد و گفت: «عشق، ارادت و علاقه‌ این شاعر فرهیخته به ائمه اطهار (ع) کاملا در اشعارش ملموس است.

در ادامه، غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی، محتوای اخلاقی اشعار مختومقلی را با اشعار سعدی مقایسه کرد و ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مفاخر ملی، ابراز داشت: «ملتی که مفاخر خود را نشناسد، مفاخر بیگانه به آن تحمیل خواهند شد.»

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از نخبگان فرهنگی اقوام مختلف و با محوریت خانه فرهنگ ترکمن در دانشگاه تهران برگزار شد، به سه تن از نویسندگان مختومقلی‌پژوه، تندیس نشان ملی مختومقلی فراغی و به خانواده‌ شهید سلامت دکتر غیادی، نشان ایل اوقلی (فرزند ایل) به خاطر بیش از دو دهه خدمات اجتماعی به قوم ترکمن اهدا شد.

در بخشی از این برنامه، گروه موسیقی مقامچه لَر، شعر معروف مختومقلی در مدح ائمه اطهار را به زبان ترکمنی اجرا کرد.

در این مراسم، مهمانانی چون سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سعید محمد، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، سفیر افغانستان، معاون سفیر ترکمنستان و فعالان فرهنگی کشور حضور داشتند.

مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ترکمن، نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری فرهنگ سه قرن اخیر ترکمن‌ها داشته و علاوه بر اشعار ملی و حماسی، سروده‌هایی در حوزه‌ دینی، در مدح ائمه اطهار نیز سروده است.

۵۷۵۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا