سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم

اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم

19 دقیقه پیش
۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد

۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد

19 دقیقه پیش
ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر

ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر

19 دقیقه پیش
نمایش تازه سجاد افشاریان

نمایش تازه سجاد افشاریان

20 دقیقه پیش
هارد اکسترنال به پایان راه رسید؟/ تحول بزرگ در ارسال فیلم؛ همه‌چیز اینترنتی شد

هارد اکسترنال به پایان راه رسید؟/ تحول بزرگ در ارسال فیلم؛ همه‌چیز اینترنتی شد

20 دقیقه پیش
تماشای تئاتر در تهران بدون هزینه؛ جشنواره «شهر» شروع شد

تماشای تئاتر در تهران بدون هزینه؛ جشنواره «شهر» شروع شد

20 دقیقه پیش
«مقاومت» وارد فاز جدید شد؛ انتصابات تازه اعلام شد

«مقاومت» وارد فاز جدید شد؛ انتصابات تازه اعلام شد

20 دقیقه پیش

«احمد» بالاخره اکران می‌شود

21 دقیقه پیش
داوری «ایثار» به نام‌های آشنا رسید

داوری «ایثار» به نام‌های آشنا رسید

21 دقیقه پیش
از حافظ‌خوانی تا موسیقی آیینی؛ شب یلدا با طعم نوروز

از حافظ‌خوانی تا موسیقی آیینی؛ شب یلدا با طعم نوروز

21 دقیقه پیش

Home » موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

زمان انتشار: 25 می 2022 ساعت 18:07

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 411947

زمان مطالعه: 13 دقیقه

موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

حسن احمدی‌فرد: عظیم حسن‌زاده، طبله می‌زند؛ مثل برادرش و مثل پدرش. در سنت موسیقی افغانستان، اجراها به این شکل است که خواننده ابتدا یک تک‌بیت آغازین می‌خواند و بعد از آن، غزل آواز را آغاز می‌کند. تک‌بیتی‌خوانی معمولا جزو موسیقی زمینه که هارمونیه (ارمنیه) آن را تأمین می‌کند، موسیقی دیگری ندارد. پس از پایان تک‌بیت و آغاز غزل است که طبله و سازهای دیگر، آواز را همراهی می‌کنند.

عظیم حسن‌زاده مثل همه طبله‌نوازها باید بتواند ریتم آوازی را بگیرد و طبله را با آن همراه کند؛ دو طبل کوچک که هم‌زمان با هم نواخته می‌شوند. او در این کار تبحر دارد و به‌سادگی می‌تواند صدای طبله را با ریتم آوازی هماهنگ کند. او این توانایی را یک میراث خانوادگی می‌داند.

شما خانوادگی اهل موسیقی بوده‌اید؟

ما خاندانی در کار موسیقی بوده‌ایم. ما شوقی نبوده‌ایم که صدایی بشنویم و علاقه‌مند شویم. ما هراتی هستیم. من سال ۱۳۴۳ در هرات به دنیا آمدم. پدربزرگ خدابیامرزم، پدر پدرم، کاکا حسن، رباب می‌زد. عمویی داشتم به نام استاد امیر جان؛ می‌خواند و ارمنیه می‌زد. پدرم هم طبله می‌زد. من و برادرم هم طبله می‌زنیم. یکی از برادرهایم هم آواز می‌خواند.

سازهای مطرح در موسیقی افغانستان همین‌هاست؟

در هرات همین‌هاست، به‌علاوه دوتار هراتی. در اطراف، در بدخشان و آن‌طرف‌ها ساز دایره هم هست؛ دایره با دوتار. دوتار افغانستان با دوتاری که این‌جا هست فرق می‌کند. دوتارهای ما بزرگ‌تر است و پرده‌های بیشتری دارد. ما تنبور هم داریم. شبیه دوتار است، اما با آن فرق دارد. اسمش دمبوره است.

موسیقی در دهه‌های گذشته چقدر در هرات رایج بود؟

موسیقی در هرات رواج خوبی داشت؛ آن هم نه موسیقی‌هایی که حالا هست؛ هرچه بود، موسیقی خود هرات بود. موسیقی هرات، موسیقی ریشه‌داری است؛ همان موسیقی خراسان است. ارمنیه بود، طبله بود، رباب بود، تنبور بود. خواندن‌(آهنگ‌)ها همه محلی بود. عروسی‌ها بدون خواندن نبود. گاهی حتی برای مهمانی‌ها از گروه‌های موسیقی دعوت می‌کردند.

دوتار افغانستان با دوتاری که در ایران هست فرق می‌کند. دوتارهای ما بزرگ‌تر است و پرده‌های بیشتری دارد

آن‌وقت‌ها کنسرت‌هایی هم در هرات برگزار می‌شد. گاهی استادان به‎‌نام هم می‌آمدند و آن‌جا برنامه اجرا می‌کردند. ما را از هرات به کابل دعوت می‌کردند. در کنسرت‌ها دعوت می‌کردند و آن‌جا برنامه اجرا می‌کردیم.

موسیقی در جامعه آن روز افغاستان مخالف نداشت؟

چرا. همان‌وقت‌ها هم کسانی بودند که کار موسیقی را بد می‌دانستند. نمی‌فهمیدند که این موسیقی ارزشمند است. به آن‌هایی که موسیقی می‌کردند، می‌گفتند «سازونده» (اهل ساز)، اما حالا مردم فهمیده شده‌اند و می‌دانند که هنر، شریف است؛ می‌دانند که موسیقی، هنر شریفی است.

اقتصاد موسیقی در آن سال‌ها چگونه بود؟ مرحوم پدر و پدربزرگ شما فقط در کار موسیقی بودند یا شغل دیگری هم داشتند؟

نه. کارشان همین کار موسیقی بود. درآمدشان هم بد نبود. البته زندگی‌ها هم آن‌وقت‌ها طور دیگری بود. هیچ‌کس تجملاتی نبود. همه با همان روزی‌ که برای‌شان مقدر شده بود، خوش بودند. هنرمندها هم گذاره‌شان می‌شد (زندگی‌شان می‌گذشت) مجبور بودند گذران کنند.

پس درمجموع اوضاع اقتصادی هنرمندان موسیقی بهتر از الان بود.

آن‌وقت‌ها جوری بود که مردم موسیقی را گوش می‌کشیدند(توجه می‌کردند)؛ مثل حالا نبود که مردم هزارویک سرگرمی داشته باشند. این گپ‌ها نبود. در مجلس‌ها همین خواندن‌ها بود. از سر شب که ما به مجلس می‌رفتیم، تا وقت نان خوردن (غذا خوردن)، همه شیشت ه(نشسته) بودند و خواندن گوش می‌کشیدند. در عروسی‌ها همه چُپ (ساکت) بودند و گوش می‌کشیدند. روزگاری خوبی بود اما جنگ نگذاشت. مردم ما، همه عمرشان به جنگ‌ها گذشت؛ جنگ با شوروی، جنگ داخلی و…

سازها که ایرانی و افغانستانی ندارند. ماییم که خودمان را از هم جدا کرده‌ایم. موسیقی مرز ندارد. موسیقی اتفاقا کمک می‌کند که ما به هم نزدیک بشویم. موسیقی، ملت‌ها را به هم پیوند می‌دهد

یک شب در هرات، برنامه داشتیم. سر شب بود و تازه بساط را به گَرد کرده بودیم. صدای موسیقی بلند بود. چند تا عسکر (نیروهای نظامی) که از کوچه رد می‌شدند، آمدند و نشستند. چند تایی که کار اجرا شد، بلند شدند که بروند. یکی‌شان گفت: «ما می‌رویم و چرخی می‌زنیم. تا ساعتی دیگر برمی‌گردیم. وقتی برگشتیم، برای‌مان فلان خواندن (آهنگ) را اجرا کن.» گفتیم: «به روی چشم»

نیم ساعت نشده بود که خبر آوردند در فلان سَرَک(چهارراه) انفجار شده و چند تا عسکر کشته شده‌اند. پرس‌وجو کردیم، معلوم شد همان عسکرها بودند. رفتند که بیایند…(بغض می‌کند)

موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

چطور شد که ساز طبله را انتخاب کردید؟

طبله را دوست داشتم. نمی‌دانم چرا، اما از همان اول دلم با همین ساز بود. صدای تپ‌تپ آن بیشتر از صدای هر ساز دیگری به دلم می‌نشست.

طبله‌نوازی را چطور یاد گرفتید؟ استادی هم داشتید؟

همه آن‌ها که طبله‌نوازی کرده‌اند، استاد من بوده‌اند. کارشان را شنیده‌ام و از آن‌ها یاد گرفته‌ام. غیر از این، ما خاندانی در کار موسیقی بوده‌ایم و خواه‌ناخواه کار را یاد گرفته‌ایم. بماند که در قدیم آموزش هم این رقم (این‌طوری) نبود. حالا کار آموزش هم راحت شده است. قدیم، استاد، می‌زد و شما باید یاد می‌گرفتی. توضیحی هم نمی‌داد. توضیحی نمی‌دانست که بگوید. می‌گفت این‌طوری بزن و شروع می‌کرد به نواختن؛ و شاگرد، باید همان را یاد می‌گرفت.

شما الان چطور طبله را به هنرجوها آموزش می‌دهید؟

ما می‌گوییم «تین‌تال»؛ روشی است که بر مبنای اسم صداهای هرکدام از طبل‌ها، الفاظی ساخته می‌شود. طبله دوتا طبلک دارد؛ یکی طبلک کوچک و یکی طبلک بزرگ‌تر. بدنه طبلک‌ها چدنی است. این‌ها را از هند می‌آورند. قسمت سر طبلک‌ها از پوست است. این پوست در کناره‌ها یک لایه اضافی دارد و در قسمت وسط آن یک لایه ماده مخصوص است که ما به آن سیاهی می‌گوییم. پس سری طبلک سه قسمت دارد؛ کناره، میدان و سیاهی. سری با تسمه‌هایی روی طبلک‌ها سوار شده است که با شل و سفت کردن آن ساز را «سُر»(کوک) می‌کنیم. سری طبلک، کانی یا پوره نام دارد. هرکدام از قسمت‌های مختلف سری در طبلک کوچک و بزرگ، یک صدایی دارد و اسمی. «نا» صدای برخورد با کناره طبلک زیر است. «گی» اسم صدایی است که از برخورد انگشت‌ها به قسمت سیاهی طبلک بزرگ درست می‌شود. اگر هم با کف دست بزنید روی سیاهی طبلک بزرگ، می‌شود «کی». حالا «نا گی‌ گی نا» یک ماتره(ریتم) است. (شروع می‌کند به نواختن طبله.) تین‌تال ۱۶ماتره دارد.

استاد! به‌نظرتان ما هم می‌توانیم طبله‌نوازی یاد بگیریم؟

بله. چرا نتوانید؟ آدم اگر به کاری شوق داشته باشد، حتما یاد می‌گیرد؛ خاطرتان جمع باشد. اگر شوق موسیقی در دل‌تان باشد، حتما ساز زدن را یاد می‌گیرید. سازها که ایرانی و افغانستانی ندارد. ماییم که خودمان را از هم جدا کرده‌ایم. موسیقی که مرز ندارد. موسیقی اتفاقا کمک می‌کند که ما به هم نزدیک بشویم. موسیقی، ملت‌ها را به هم پیوند می‌دهد. صدای هر سازی که به دل‌تان بنشیند، آن ساز مال شماست؛ مال فرهنگ شماست؛ و حتما می‌توانید آن را یاد بگیرید.

۵۷۵۷

مجله خبری recive.ir

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم
    اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    19 دقیقه پیش
  • ۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد
    ۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    19 دقیقه پیش
  • ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر
    ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    19 دقیقه پیش
  • نمایش تازه سجاد افشاریان
    نمایش تازه سجاد افشاریان
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    20 دقیقه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 472
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10515
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1677
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25783
  • اردبیل 1354
  • اصفهان 1669
  • اقتصادی 10888
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10970
  • تبلیغات 35
  • تهران 972
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1603
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1754
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2137
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 791
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1206
  • سمنان 3550
  • سیاسی 12474
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6541
  • فارس 1148
  • فرهنگ و هنر 11577
  • قزوین 1630
  • قم 430
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1529
  • کرمان 2071
  • کرمانشاه 1504
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1601
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1513
  • یزد 716

جدیدترین مقالات

  • اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم
    اعتراض نیکی کریمی به هوش مصنوعی: این من نیستم 4 ساعت پیش
  • ۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد
    ۲۴۳ نمایش، یک جشنواره؛ تئاتر خیابانی فجر شلوغ شد 4 ساعت پیش
  • ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر
    ناگفته‌های دخترِ محمود دولت‌آبادی در مورد پدر 4 ساعت پیش
  • نمایش تازه سجاد افشاریان
    نمایش تازه سجاد افشاریان 4 ساعت پیش
  • هارد اکسترنال به پایان راه رسید؟/ تحول بزرگ در ارسال فیلم؛ همه‌چیز اینترنتی شد
    هارد اکسترنال به پایان راه رسید؟/ تحول بزرگ در ارسال فیلم؛ همه‌چیز اینترنتی شد 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور