۳۰ درصد از دانشآموزان همدان با افت تحصیلی مواجهند/ عدالت آموزشی جدی گرفته شود
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طیب فریادرس عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج و پویش «لبخند رضایت» با بیان اینکه اصلی ترین سرمایه هر جامعهای سرمایه انسانی است اظهار کرد: سرمایه انسانی در حوزه آموزش خصوصا آموزش ابتدایی دهها برابر منفعت دارد.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از دانشآموزان استان به دلیل کرونا دچار افت تحصیلی شدند که البته قبل از کرونا نیز وجود داشت اما به این شدت نبود گفت: ما سقف را در نظر بگیریم که ۱۰ درصد را از این میزان کم کنیم، قطعا ۲۰ درصد دانشآموزان با مشکل مواجه خواهند بود.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه عدالت آموزشی به صورت جدی باید در آموزش و پرورش مد نظر باشد افزود: هر سال شاهد افت مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی هستیم و به مناطق روستایی و محروم کمتر توجه میشود.
وی با اشاره به اینکه ۵۴ درصد دانشآموزان استان در مدارس دولتی تحصیل میکنند که تنها پنج درصد رتبههای برتر کنکور از این مدارس است گفت: در قانون اساسی آموزش و پرورش باید رایگان باشد چراکه متناسب با نگاه رهبری آموزش یک سرمایه است.
فریادرس با بیان اینکه تفکر برونسپاری آموزش در دولت قبل باعث شده امروز شاهد کمبود معلم و بکارگیری معاونین و نیروهای خدماتی به عنوان معلم در آموزش و پرورش باشیم عنوان کرد: نگاه اقتصادی به فضای آموزش و پرورش باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه وظیفه بسیج تنها اقدامات جهادی نیست که البته ورود کردهایم گفت: راهاندازی پایگاه تخصصی پیگیری محصول مشکلات موجود از جمله اقدامات بوده است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه در حال حاضر دولت انقلابی و مردمی روی کار آمده که امیدواریم نگاه انقلابی آن تسری یابد و در بدنه آموزش و پرورش هم دیده شود افزود: متاسفانه تاکنون وزیر آموزش و پرورش انتخاب نشده که امیدوارم سریعتر این اتفاق رخ دهد.
وی با اشاره به اینکه قبل از ایام کرونا چند گروه جهادی در حوزه آموزش و پرورش داشتیم که امروز به ۳۵ گروه جهادی افزایش یافته است گفت: این گروههای جهادی۷.۳ میلیارد تومان کمک مومنانه جمعآوری و در مناطق محروم توزیع کردند.
فریادرس با اشاره به اینکه در حوزه فضای آموزشی ۱۳ هزار نفرساعت کار آموزشی توسط این گروههای جهادی انجام شده است افزود: پیگیری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه است.
متاسفانه حداقل توجه به برخی مناطق استان نمیشود
یکی از دبیران جهادی در رزن نیز با بیان اینکه از آغاز اپیدمی کرونا هفت مرحله پویش کمک مومنانه در شهرستان رزن برگزار شده است اظهار کرد: در جهاد آموزشی، استقبال خوبی صورت گرفت و از ۷۰۰ فرهنگی در شهرستان، ۲۰ نفر برای این طرح همکاری داشتند که البته عدم همکاریهای مسوولان نیز نیز باعث بروز مشکلاتی شد.
رضا بختیاری با بیان اینکه باید دانشآموزان مناطق محروم را با اهدای جوایزی تشویق به تحصیل کرد اما مسوولان آموزش و پرورش توجهی به این موضوع ندارند گفت: متاسفانه حداقل توجهی به برخی مناطق استان نمیشود و در اولیههای تشکیل مدرسه هم در مناطق روستایی مشکل داریم و متاسفانه هر روز نیز بدتر میشود.
وی با بیان اینکه طرحهای فرهنگی و عمرانی در مناطق روستایی به نسبت مرکز شهر بسیار محدود است خاطرنشان کرد: کیفیت آموزشی نیز در این مناطق مطلوب نیست.
این معلم جهادی بیان کرد: از آموزش و پرورش انتظار داریم خودروهایی را در اختیار معلمان برای رفت و آمد در مناطق محروم قرار دهند و در کنار آموزش، افزایش فهم بصیریتی در بین دانشآموزان نیز مورد توجه باشد.
مسوول کارگروه جهادی شورای اندیشهورز سازمان بسیج فرهنگیان همدان نیز با بیان اینکه پویش لبخند رضایت در ایام کرونا برگزار و بسیجیان وارد مناطق محروم شدند و اقدامات موثری انجام دادند اظهار کرد: خوشبختانه با انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش و تشکیل ۲۵ گروه جهادی محور کارها پیش رفت.
راهاندازی هسته توانمندسازی جهادگران فرهنگی
میلاد مرادی با اشاره به اینکه فرهنگیان جهادگر زکات علم خود را در مناطق محروم پرداخت کردند گفت: در زمینه آموزش و تربیت برنامههایی طراحی و ارائه شد و در قالب رفع مشکلات تحصیلی اقدامات موثری صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر دانشآموز مناطق محروم به مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان لوازم التحریر خریداری و توزیع شد عنوان کرد: بستههای معیشتی نیز بین خانوادهها توزیع شد.
این مسوول با بیان اینکه برخی گروهها مطالباتی از برخی دستگاهها نظیر مخابرات نسبت به دسترسی به اینترنت در مناطق محروم داشتند گفت: راهاندازی هسته توانمندسازی جهادگران فرهنگی را برگزار خواهیم کرد.
دیگر معلم جهادی در منطقه گلتپه با بیان اینکه پست سازمانی کمک کرد که به عنوان راهبر آموزشی شناختی از مشکلات دانشآموزان داشته باشم اظهار کرد: ایام کرونا نبود اینترنت و گوشی برای دانشآموزان بر مشکلات افزوده بود.
سید محسن سپهرپناه با بیان اینکه دشمنان مدارس را تعطیل نکردند اما دو سال مدرسهها در کشور تعطیل شد بدون اینکه زیرساختهای فضای مجازی باشد گفت: در منطقه گل تپه هیچگاه مدرسه را تعطیل نکردیم و آموزش حضوری تعطیل نشد اما تهدیدهایی از سوی مسوولان هم بود
با کمبود معلم مواجهیم
وی با تاکید به اینکه موردی از کرونا در منطقه گلتپه نبود و اصرار داشتیم در این وضعیت تحصیل حضوری باشد چراکه زمینه آموزش مجازی فراهم نبود افزود: رسانه ها تنها یک معلم را در انجام اقدامات با هزینه شخصی برجسته نکنند و دیگر معلمان جهادی را هم ببینند.
این معلم جهادی با بیان اینکه مسوولان آموزش و پرورش ما را حمایت نمیکردند، حداقل تهدید هم نمیکردند گفت: با جذب خیر ۱۱۰ عدد تبلت برای دانشآموزان منطقه تهیه کردیم که البته آموزش حضوری نیز پابرجا بود.
وی با اشاره به اینکه همکاران جهادی ما ۸۰۰ ساعت تابستان در منطقه حضور یافتند و تدریس کردند که قدردان زحمات هستیم افزود: امروز اگر مدارس باز نمیشود به خاطر کرونا نیست و به خاطر کمبود معلم است.
یکی دیگر از معلمان جهادی نیز با بیان اینکه عضو بنیاد نخبگان و سرگروه در استان و عضو هیات تهیه کتب درسی هستم اظهار کرد: در منطقه گل تپه با تشکیل پایگاه تخصصی محور مورد توجه ما بوده است.
دانشجومعلمان فرهنگی را در مناطق محل سکونت خود فعال کردهایم
محمدسعید پذیرنده با اشاره به اینکه در پایگاه تخصصی سند تحول بنیادین را مطرح را کردیم که ۶ ساحت دارد گفت: کار تحقیقاتی در منطقه گل تپه برای هوش دانشآموزان انجام دادهایم و تا بهره هوشی آنها را بالا ببریم.
وی با تاکید به اینکه گل تپه بالاترین بهره هوشی را در استان دارد اما به علت کمبود امکانات در رتبههای برتر کنکور جایگاه خوبی ندارند افزود: اقدام آماری انجام شد و متوجه کمبودهایی شدیم و درصدد رفع آنها هستیم تا نمرات دانشآموزان پایین نباشد.
این معلم جهادی خاظرنشان کرد: با برگزاری کارگاههای مختلف نمرات درسی دانشآموزان را بالا بردهایم.
فرزین افشاری دیگر معلم دانشگاه فرهنگیان نیز با بیان اینکه دانشجومعلمان فرهنگی را در مناطق محل سکونت خود فعال کردهایم اظهار کرد: ۳ هزار دانشآموز استان در مناطق محروم دسترسی به شبکه شاد نداشتند که با انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش ۸۰ نفر از معلمان را به این مناطق اعزام کردیم.
وی با اشاره به دو مرحله کمک معیشتی خصوصا خرید لوازمالتحریر در مناطق محروم استان گفت: امیدوارم هرچه زودتر وزیر آموزش و پرورش انتخاب شوند و تا زمانی که او از بدنه آموزش و پرورش نباشد، مشکلات در این حوزه خواهد بود.
زهرا رضایی نیز کارشناس علوم تربیتی در تویسرکان به توزیع بستههای معیشتی و نذورات و تهیه اقلام آموزشی برای دانشآموزان محروم تویسرکان اشاره کرد و اظهار کرد: پیگیری امور دانش آموزان با نیازهای ویژه بودیم و برگزاری کلاسهای کنکور نیز در دستور کار ما بوده است.
در آموزش و پرورش باید برنامهریزی در اولویت باشد
وی بیان کرد: باید گروههای جهادی ساختار رسمی در آموزش و پرورش بگیرند که زایشی داشته باشد.
علی نوری یکتا، دیگر دانشجو معلم جهادی در اسدآباد نیز با بیان اینکه جلسه انتقاد و محاکمه از مسوولان آموزش و پرورش برگزار شود اظهار کرد: متاسفانه ۲۵۰ مدرسه استان معلم ندارند، باید اقدامات جهادی در آموزش و پرورش سازمان پیدا کند.
زهرا هرمزی؛ دیگر معلم جهادی نیز با بیان اینکه اعزام ما و آموزش یک یا دو ساعت دانشآموزان مناطق محروم مشکلات را حل نمیکند گفت: در اغلب مناطق محروم دانشآموزان دو سال از تحصیل عقب هستند و با آموزش یک یا دو ساعت مشکل حل نمیشود.
حسین زینالعابدینی یکی از نومعلمان استان نیز با بیان اینکه در آموزش و پرورش نیاز به فعالیتهای جهادی نیست بلکه باید برنامهریزی باشد گفت: در آموزش و پرورش نیاز به اقدامات هماهنگ است در حالی که اینگونه نیست و امروز هرکسی احساس تکلیف کرده، مدرسه تاسیس کرده که ۲۰ نوع مدرسه ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۴ دانش آموز دارم که حداقل نیمی از آنها با استرس مواجهند گفت: ۶ نفر از این دانشآموزان فرزند طلاقاند و چند نفر نیز به سرپرستی قبول شدند که به این دانشآموزان چطور میتوان آموزش داد، قطعا مشکلاتی وجود دارد.
این معلم جهادی با بیان اینکه کرونا فرصتی بود که ساختار آموزش و پرورش تغییر یابد خواستار توجه به این موضوع شد.
انتهای پیام/89026/