به گزارش خبرگزاری recive، شرکت دولتی شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC)، از اولین پرواز موفقیتآمیز پهپاد سنگین و چندمنظوره خود به نام جِتانک (Jetank) در استان شانشی خبر داد. رسانههای دولتی چین از این پهپاد به عنوان «حامل پهپاد هوابُرد» (Airborne UAV Carrier) یاد کردهاند که نشاندهنده ابعاد استراتژیک این پروژه است.
بر اساس مشخصات رسمی منتشر شده، جتانک با طول ۱۶.۳۵ متر و دهانه بال ۲۵ متر، دارای حداکثر وزن برخاست ۱۶ تُن است؛ رقمی که آن را از نظر ظرفیت حمل بار با جنگندههای سرنشیندار یا بمبافکنهای جنگنده قابل قیاس میکند. این پهپاد توانایی حمل ۶ تُن محموله را دارد و با برد ۷,۰۰۰ کیلومتر و استقامت پروازی ۱۲ ساعته، در کلاس بزرگترین پهپادهای عملیاتی جهان قرار میگیرد.
قابلیت «کندوی ایزومر»؛ کلید حملات دستهجمعی پهپادها
مهمترین ویژگی جتانک که تحلیلگران دفاعی را به خود مشغول کرده، قابلیت رهاسازی دستههای بزرگ پهپاد (Drone Swarms) در میانه پرواز است. این قابلیت توسط یک محفظه داخلی با طراحی «کندوی ایزومر» (isomerism-hive) تأمین میشود که قادر به جای دادن صدها پهپاد کوچک و مهمات پرسه زن است.
تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گزارش داده است که جتانک علاوه بر ظرفیتهای حمل موشکهای هوا به هوا، ضد کشتی، و بمبهای هدایتشونده ۱,۰۰۰ کیلوگرمی (توسط هشت نقطه سخت زیر بال)، با ماژولهایی برای جنگ الکترونیک و ترابری نیز قابل پیکربندی است و این انعطافپذیری، آن را به یک پهپاد چندنقشی (Multi-role) تبدیل میکند.
توسعه زیرساخت اقتصاد کمارتفاع و اهداف استراتژیک چین
AVIC جتانک را به عنوان یک پهپاد عمومی با طراحی ماژولار معرفی کرده که در راستای ابتکار دولتی «اقتصاد کمارتفاع» (Low-Altitude Economy) چین توسعه یافته است. در بُعد غیرنظامی، جتانک برای خدماترسانی هوایی، امدادرسانی در بلایا، اکتشاف معادن و اجرای قوانین دریایی مورد استفاده قرار میگیرد.
وانگ یانان، سردبیر مجله Aerospace Knowledge پکن، جتانک را به دلیل ظرفیت حمل بار بزرگ و توانایی رهاسازی دستههای پهپادی، یک «حامل پهپاد در سطح جهانی» توصیف کرده است. پرواز موفقیتآمیز این پلتفرم، نشانه واضحی از عزم چین برای مدرنسازی هر دو بخش نظامی و غیرنظامی خود از طریق فناوریهای هوانوردی خودمختار و سنگین است.
منبع: interestingengineering
۲۲۷۲۲۷













