سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز

برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز

9 ساعت پیش
حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد

حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد

9 ساعت پیش
حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟

حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟

9 ساعت پیش
بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»

بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»

9 ساعت پیش
قتل کارگردان و بازیگر مطرح هالیوود و همسرش در منزل/ پسر این زوج مظنون به قتل است

قتل کارگردان و بازیگر مطرح هالیوود و همسرش در منزل/ پسر این زوج مظنون به قتل است

9 ساعت پیش
برنامه نمایش‌های ویژه آخرین روز سینماحقیقت ۱۹

برنامه نمایش‌های ویژه آخرین روز سینماحقیقت ۱۹

9 ساعت پیش
مسعود کیمیایی از بیمارستان مرخص شد

مسعود کیمیایی از بیمارستان مرخص شد

9 ساعت پیش
موزه لوور پاریس در آستانه تعطیلی/ کارکنان اعتصاب کردند

موزه لوور پاریس در آستانه تعطیلی/ کارکنان اعتصاب کردند

9 ساعت پیش
پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» اصغر فرهادی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» اصغر فرهادی

10 ساعت پیش
سمپاش در شمار پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ انیمیشن ایران

سمپاش در شمار پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ انیمیشن ایران

10 ساعت پیش

Home » چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

زمان انتشار: 24 آوریل 2024 ساعت 12:40

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 787917

زمان مطالعه: 11 دقیقه

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

به گزارش خبرگزاری recive،محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد و پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود.

پیکر اسلامی ندوشن ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به ایران بازگشت و بعد از تشییع در دانشگاه تهران، یزد و نیشابور در خانه ابدی‌اش آرام گرفت.

این نویسنده و پژوهشگر دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. او سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن در اردیبهشت که با نام سعدی گره خورده و در هفته بزرگداشت این شاعر قرار داریم، بخش‌هایی از جستار او را درباره سعدی که در کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» (چاپ سوم – ۱۳۸۰) منتشر شده است می‌خوانیم. اسلامی ندوشن در این کتاب سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی می‌داند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد می‌کند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» می‌خواند که در دوره‌هایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.

اسلامی ندوشن در این کتاب نوشته است:

ز خلق، گوی لطافت تو برده‌ای امروز

به خوبرویی و سعدی به خوب‌گفتاری

سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دست‌اندازهای زمین و آسمان می‌اندازد، و یا در دست‌اندازهایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان می‌کند و در واقع می‌خواهد ما را آرام به راه راست بیاورد. نزدیک هفتصد سال سعدی در ایران معلم اول بوده. به عنوان «مصلح اجتماعی» می‌توان گفت که درس‌دهنده به همه خانواده‌ها بوده. اگر درسش را گوش نکرده‌اند، موضوع دیگری است. او درس خود را داده، مردم هم خوانده‌اند و تکرار کرده‌اند، از مکتب‌خانه‌ها تا بالاترین مجامع ایران. چه شد که طی این هفتصد سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بوده است؟ و چه شد که طی این پنجاه سال اخیر آن‌طور که می‌بایست، به مقام سعدی توجه نشد؟ کسان دیگری به عللی بیشتر در متن توجه بودند، بیشتر کتاب درباره‌شان نوشته شد، بیشتر بحث و حرف درباره آنها صورت گرفت، مثل حافظ و مولوی و فردوسی. از این چهار بزرگ، از سعدی کمتر حرفش زده شد. برای این موضوع چند علت هست:

یکی اینکه از زمانی که بیشتر سیاسی شدیم، یعنی از شهریور ۲۰ که ایران در اشغال قرار گرفت، قشری از جامعه ایران یکدفعه سیاسی شد، گروه‌های مختلف، مرام‌ها و حزب‌های مختلف و زیر و بم‌های مختلف پیش آمد و کسانی که خود را «پیشرو» می‌دانستند، سعدی خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آمد؛ زیرا او را چنان که باید قاطع نمی‌دیدند که یک جهت را در پیش بگیرد؛ مثلا تکلیف با مولانا روشن‌تر است، یا فردوسی، یا حتی حافظ. سعدی چون همه‌جانبه است، همه مسائل بشری را مطرح کرده، هیچ جهتی را به تنهایی نگرفته و قصدش واقعا تربیت ساده اجتماعی برای جامعه بوده، باب طبع کسانی که بیشتر یک‌جهتی فکر می‌کردند، نبوده. سیاستْ قاطع است. یک حزب می‌گوید این باید بشود و آن نباید بشود، یک مرام نیز همین‌گونه فکر می‌کند. فکر یک‌جهتی باعث می‌شود که انسان‌ها پیشوایان فکری خود را آسان‌تر در جهت معینی انتخاب کنند، تا آنها کمک کنند به نظریه‌ای که آن حزب یا آن دسته و گروه به آن دلبسته است. این است که سعدی چنان که باید، باب طبع چپ‌روها و کسانی که اندیشه تند را دنبال می‌کردند و خواه ناخواه روی نظریاتشان تعصب داشتند، نبود. آنها هم چون تبلیغات وسیعی داشتند، در دیگران و به‌خصوص جوان‌ها اثرگذار شدند. البته پیش اهل نظر همیشه سعدی، سعدی بوده؛ اما نزد کسانی که با سیاست تند سروکار داشته‌اند، کمی نادیده گرفته شده و حتی کسانی سبکسرانه این جسارت را به خود دادند که لطیف‌ترین سخنور زبان فارسی را «ناظم» بخوانند، نه شاعر!

علت دوم این بود که سعدی جامعه ایرانی را واگو و ترجمانی می‌کند؛ یعنی آینه‌ای است در برابر ما. بدیهی است که او به این بسنده نمی‌کند. «مایی» که او می‌خواهد، آن است که بهتر از آنچه هست باشد، عیب‌هایش تا حد امکان کاهش گیرد. البته او اینقدر واقع‌بین هست که بداند بشر بی‌عیب نمی‌شود. کمال وجود ندارد و هر انسانی یک مقدار در معرض لغزش است؛ اما تا حد ممکن می‌خواهد جامعه را اصلاح کند؛ بنابراین آینه وجودی جامعه ایرانی است. عیب‌ها و حسن‌هایش، هر دو را می‌گوید و ما البته در این پنجاه‌ساله که دگرگونی سیاسی می‌خواسته‌ایم، این را خیلی خوش نداشته‌ایم. گذشتگان ما قدر این سخن‌ها را می‌دانستند و برایشان مسأله‌ای نبود. ما که در معرض فرهنگ غرب و چپ قرر گرفته بودیم و عوارض بعدی‌اش را هم به نوعی دیدیم، خوش نداشتیم که قیافه خودمان را در آینه سعدی نظاره کنیم! گرایش بر آن بود که اندیشه‌های حزبی و سیاسی جامعه را پیش ببرد، تا اینکه یک فرد اخلاقی بخواهد آن را اصلاح کند.

سومین نکته این است که اصلاح‌کردن فردی خود، قدری مشکل‌تر است تا دنباله‌روی از یک مرام و یک روش. این یکی آسان‌تر است؛ زیرا افراد جمع می‌شوند، دنبال هم راه می‌افتند، چند شعار را مدنظر قرار می‌دهند و امید دارند که فکر خود را بر کرسی بنشانند، در حالی که اصلاح فردی و اخلاقی کار آسانی نیست. انسان باید قدری تحمل محرومیت بکند، تحمل انضباط بکند، برای خود مقداری حفاظ اخلاقی قرار دهد تا بتواند انسان بهتری بشود، و چون این کار آسان نبوده، مردم آن‌طور که باید به طرف سعدی نرفتند.

۲۲۰۵۷

حتما بخوانید : خبرنگار خاص و معروف اولین فیلمش را بازی می کند /من تابعیت ایتالیایی ندارم !

مجله خبری recive.ir

برچسب ها
موسیقی موسیقی سنتی سعدی شیرازی حافظ شیرازی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز
    برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد
    حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟
    حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»
    بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 472
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10445
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1647
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25663
  • اردبیل 1346
  • اصفهان 1667
  • اقتصادی 10800
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10863
  • تبلیغات 35
  • تهران 972
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1590
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1747
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2133
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 789
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1179
  • سمنان 3542
  • سیاسی 12386
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6470
  • فارس 1145
  • فرهنگ و هنر 11497
  • قزوین 1610
  • قم 426
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1526
  • کرمان 2059
  • کرمانشاه 1502
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1601
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1509
  • یزد 716

جدیدترین مقالات

  • اسرائیل جنایتکارترین حکومت جهان است / قدردانی از نقش بسیج و تبریک به ناوگروه ۸۶ ارتش
    اسرائیل جنایتکارترین حکومت جهان است / قدردانی از نقش بسیج و تبریک به ناوگروه ۸۶ ارتش 4 ساعت پیش
  • برنامه های STEM، پلی به سوی آینده‌ای نوآورانه و پایدار در آموزش مدارس
    برنامه های STEM، پلی به سوی آینده‌ای نوآورانه و پایدار در آموزش مدارس 4 ساعت پیش
  • برگزاری طرح همیار گاز با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از دانش آموزان و والدین در کانون فرهنگی و هنری فجر سنندج
    برگزاری طرح همیار گاز با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از دانش آموزان و والدین در کانون فرهنگی و هنری فجر سنندج 4 ساعت پیش
  • دهمین رویداد گردشگری کردستان رسمیت یافت/ ثبت جشنواره گلاب‌گیری بانه در تقویم ملی کشور
    دهمین رویداد گردشگری کردستان رسمیت یافت/ ثبت جشنواره گلاب‌گیری بانه در تقویم ملی کشور 4 ساعت پیش
  • اعتراف سارق کابل در سنندج به ۲۰ فقره سرقت
    اعتراف سارق کابل در سنندج به ۲۰ فقره سرقت 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور