سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید!

وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید!

16 ثانیه پیش
چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

41 ثانیه پیش
برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس

برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس

1 دقیقه پیش
گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی!

گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی!

2 دقیقه پیش
ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد

ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد

2 دقیقه پیش
یک ایرانی در بین ده چهره برتر ۲۰۲۵ مجله نیچر در حوزه علم

یک ایرانی در بین ده چهره برتر ۲۰۲۵ مجله نیچر در حوزه علم

2 دقیقه پیش
ضرر ۱۴۳ میلیارد تومانی پس از خرید خودروی لوکس!

ضرر ۱۴۳ میلیارد تومانی پس از خرید خودروی لوکس!

3 دقیقه پیش
حیوانات هم فیک نیوز منتشر می‌کنند / کشف راز اطلاعات غلط در طبیعت

حیوانات هم فیک نیوز منتشر می‌کنند / کشف راز اطلاعات غلط در طبیعت

3 دقیقه پیش
هزینه هر یک ساعت پرواز «بی ۵۲» چقدر است؟

هزینه هر یک ساعت پرواز «بی ۵۲» چقدر است؟

3 دقیقه پیش
تاثیر عجیب مریخ بر آب و هوای زمین

تاثیر عجیب مریخ بر آب و هوای زمین

4 دقیقه پیش

Home » چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

زمان انتشار: 14 دسامبر 2025 ساعت 18:53

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 1135434

زمان مطالعه: 10 دقیقه

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری recive، به نقل از خودروبانک، در دهه اخیر، صنعت خودروسازی جهان به‌ویژه در سگمنت خودروهای سوپراسپرت و لوکس، شاهد یک دگردیسی عمیق در مهندسی سیستم‌های ایمنی بوده است. ترمزهای کربن‌سرامیک (Carbon-Ceramic Brakes) که زمانی تنها یک تکنولوژی فضایی و محدود به خودروهای فرمول یک و مسابقات لمانز محسوب می‌شدند، اکنون به لیست آپشن‌های استاندارد یا سفارشی خودروهای جاده‌ای راه یافته‌اند.  

مهندسی مواد و فرآیند تولید؛ کیمیای قرن بیست و یکم

برای درک تفاوت بنیادین میان یک دیسک ترمز معمولی و همتای سرامیکی آن، باید به قلب ساختار مولکولی آن‌ها نگریست. ترمزهای سرامیکی برخلاف تصور عموم که آن‌ها را شکننده می‌پندارند، محصولی از ترکیب بسیار پیشرفته فیبر کربن تقویت‌شده و مواد سرامیکی خاص، عمدتاً سیلیکون‌کربید (Silicon Carbide)، هستند. فرآیند تولید این دیسک‌ها یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌ها در صنعت قطعه‌سازی است؛ مواد اولیه باید تحت فشار بسیار بالا و در کوره‌هایی با حرارت کنترل‌شده، مراحل پخت و کریستالیزاسیون را طی کنند.

استحکام در برابر تنش‌های حرارتی

خروجی این فرآیند طولانی و پرهزینه، ساختاری است که از نظر سختی با الماس رقابت می‌کند و در عین حال وزنی بسیار کمتر از فولاد دارد. هدف نهایی مهندسان از این ترکیب، خلق ماده‌ای بوده که بتواند در برابر شوک‌های حرارتی شدید مقاومت کند. در حالی که فلزات در اثر انبساط و انقباض ناشی از گرما دچار تغییر فرم یا ترک‌های ریز می‌شوند، کامپوزیت کربن-سرامیک پایداری ساختاری خود را در سخت‌ترین شرایط حفظ می‌کند. شرکت‌های پیشرو در این حوزه نظیر Brembo و SGL Carbon، با سرمایه‌گذاری‌های کلان روی این خطوط تولید، توانسته‌اند ظرفیت پاسخگویی به تقاضای برندهایی چون فراری، لامبورگینی و پورشه را فراهم کنند.

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

تحلیل دینامیک رانندگی؛ نبرد با قوانین فیزیک

مزایای ترمزهای سرامیکی تنها به مواد سازنده محدود نمی‌شود، بلکه تأثیر مستقیم و شگرفی بر دینامیک حرکت خودرو دارند. در خودروهای پرفورمنس بالا (High-Performance)، مبارزه با دو دشمن اصلی یعنی «حرارت» و «وزن اضافی» اولویت طراحان است و ترمزهای سرامیکی دقیقاً برای پیروزی در این دو جبهه طراحی شده‌اند.

پدیده «افت عملکرد» و مدیریت حرارت

شاید مهم‌ترین ویژگی فنی این ترمزها، مقاومت حرارتی آن‌ها باشد. در رانندگی‌های تهاجمی یا حرکت در پیست، دمای دیسک‌های ترمز به سرعت بالا می‌رود. در ترمزهای فولادی سنتی، افزایش دما منجر به پدیده‌ای خطرناک به نام «Brake Fade» یا افت توان ترمزگیری می‌شود؛ جایی که ضریب اصطکاک لنت و دیسک کاهش یافته و پدال ترمز اصطلاحاً زیر پای راننده خالی می‌کند. اما دیسک‌های کربن‌سرامیک قادرند دماهای فراتر از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس را تحمل کنند بدون آنکه کوچکترین افتی در قدرت بازدارندگی آن‌ها ایجاد شود. این ویژگی به راننده اطمینان می‌دهد که حتی پس از ده‌ها بار ترمزگیری سنگین در انتهای مسیر مستقیم پیست، قدرت توقف خودرو همانند لحظه اول باقی می‌ماند.

کاهش جرم معلق و تأثیر بر هندلینگ

مزیت دوم که اغلب توسط رانندگان حرفه‌ای بیشتر ستایش می‌شود، کاهش وزن چشمگیر است. دیسک‌های سرامیکی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سبک‌تر از نمونه‌های فولادی هستند. این کاهش وزن در بخشی از خودرو اتفاق می‌افتد که مهندسان به آن «جرم معلق» (Unsprung Weight) می‌گویند؛ یعنی وزنی که توسط سیستم تعلیق پشتیبانی نمی‌شود (شامل چرخ‌ها، تایرها و ترمزها). کاهش جرم معلق باعث می‌شود سیستم تعلیق سریع‌تر و دقیق‌تر به ناهمواری‌های جاده واکنش نشان دهد که نتیجه آن بهبود فرمان‌پذیری، چسبندگی بهتر تایر به سطح جاده و شتاب‌گیری سریع‌تر است. در سوپرکارها که برای کاهش هر گرم وزن تلاش می‌شود، این اختلاف وزن یک برتری استراتژیک محسوب می‌شود.

چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟

معادلات اقتصادی و محدودیت‌های میدانی

با تمام این تفاسیر، چرا تمام خودروها به این تکنولوژی مجهز نمی‌شوند؟ پاسخ در محدودیت‌های اقتصادی و برخی ویژگی‌های خاص عملکردی نهفته است. تکنولوژی کربن‌سرامیک همچنان گران‌قیمت باقی مانده و استفاده از آن در خودروهای شهری و اقتصادی توجیه منطقی ندارد.

چالش‌های هزینه و کاربری روزمره

هزینه تولید و قیمت نهایی یک ست ترمز سرامیکی می‌تواند چندین برابر سیستم‌های فولادی باشد. علاوه بر این، یک نکته فنی ظریف وجود دارد: این ترمزها برای عملکرد بهینه نیاز به گرم شدن دارند. در دماهای بسیار پایین یا شروع حرکت در هوای سرد، ممکن است قدرت ترمزگیری اولیه (Initial Bite) کمی ضعیف‌تر از حد انتظار باشد تا زمانی که دیسک‌ها به دمای کاری برسند. این ویژگی برای رانندگی در ترافیک شهری با سرعت‌های پایین، چندان ایده‌آل نیست. البته عمر طولانی این قطعات که گاهی به بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر (۱۰۰ هزار مایل) می‌رسد و مقاومت کامل در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، تا حدودی هزینه‌های اولیه را در درازمدت برای مالکان خودروهای لوکس جبران می‌کند. همچنین عدم تولید گرد لنت سیاه، یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها نزد مالکان خودروهای گران‌قیمت است که به تمیزی رینگ‌های خود اهمیت می‌دهند.

جدول مقایسه فنی: فولاد در برابر سرامیک

در ادامه، مقایسه دقیقی از ویژگی‌های فنی و اقتصادی این دو تکنولوژی ارائه شده است که تفاوت‌های بنیادین آن‌ها را نشان می‌دهد.

ویژگی دیسک فولادی دیسک سرامیکی
وزن قطعه بالا (سنگین) بسیار کم (۵۰ تا ۷۰٪ سبک‌تر)
مقاومت حرارتی متوسط (خطر افت عملکرد) بسیار بالا (بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد)
مقاومت به خوردگی پایین (زنگ‌زدگی رایج است) بسیار بالا (ضد زنگ کامل)
طول عمر کوتاه‌تر (نیاز به تعویض دوره‌ای) طولانی (گاهی ۳ تا ۴ برابر فولاد)
هزینه نهایی پایین و مقرون‌به‌صرفه بسیار گران (لوکس و اسپرت)

۳۲۲

حتما بخوانید : حیوانات هم فیک نیوز منتشر می‌کنند / کشف راز اطلاعات غلط در طبیعت
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید!
    وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید!
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    16 ثانیه پیش
  • برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس
    برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    1 دقیقه پیش
  • گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی!
    گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی!
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    2 دقیقه پیش
  • ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد
    ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    2 دقیقه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 472
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10424
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1637
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25619
  • اردبیل 1342
  • اصفهان 1665
  • اقتصادی 10770
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10830
  • تبلیغات 35
  • تهران 969
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1583
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1746
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2124
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 787
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1169
  • سمنان 3536
  • سیاسی 12359
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6448
  • فارس 1140
  • فرهنگ و هنر 11440
  • قزوین 1602
  • قم 423
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1523
  • کرمان 2049
  • کرمانشاه 1500
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1593
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1509
  • یزد 716

جدیدترین مقالات

  • وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید!
    وقتی تعویض نمایشگر گران‌تر از خرید آیفون در می‌آید! 4 ساعت پیش
  • چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟
    چرا برخی خودروها از ترمزهای سرامیکی استفاده می‌کنند؟ 4 ساعت پیش
  • برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس
    برابوس با این خودرو به ایران می‌آید /عکس 4 ساعت پیش
  • گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی!
    گران‌ترین تعویض روغن خودروها / هزینه ۳ میلیاردی برای بوگاتی! 4 ساعت پیش
  • ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد
    ببینید | روایت آشنا از یک پشت‌پرده: «فیلترینگ» استراتژی حذف رقیب شد / روحانی هنوز هزینه رفع فیلترینگ تلگرام را می‌دهد 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور