وقوع نشانههای الهی در زمان میلاد پیامبر اسلام(ص)
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی در محفل سخنرانی دوشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه در رابطه با شخصیت پیامبر(ص) اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ مورد امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه به عظمت پیامبر(ص) اشاره کردهاند.
وی با بیان اینکه رسم خطبههای امیرالمؤمنین اینگونه بوده که با شهادتین سخنرانی خود را آغاز میکردند و شهادت به رسالت پیامبر(ص) را همراه با بیان اوصاف ایشان انجام میدادند، گفت: یک مورد هم پیدا نمیکنیم که امیرالمؤمنین(ع) نام پیامبر(ص) را برده باشند و توصیفی از عظمت ایشان بیان نکرده باشند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه ابراز کرد: خداوند خاتمالنبیین را به رسالت مبعوث کرد تا وعدهای که داده بود تحقق پیدا کند و نبوت به کمال برسد در حالیکه خداوند از پیامبران قبل درباره تبعیت از پیامبر خاتم پیمان گرفته بود و علائم پیامبر معروف و مشهور بود.
وی با بیان اینکه اوصاف پیامبر(ص) در کتابهای آسمانی قبل هم آمده بود، گفت: قرآن میفرماید پیروان پیامبران قبل، پیامبر اسلام(ص) را مانند فرزندان خود میشناختند و علامه تستری در شرح نهج البلاغه خود مینویسد وقتی این آیه نازل شد اگر غیر از این بود اهل کتاب باید اعتراض میکردند اما با وجود آن همه منافقی که در صدر اسلام وجود داشت هیچ کسی به این آیه قرآن اعتراض نکرد.
حسینی قمی افزود: از دیگر اوصاف پیامبر(ص) که امیرالمؤمنین(ع) در خطبه اول نهج البلاغه ذکر کردهاند میلاد با کرامت ایشان است که شارحان نهجالبلاغه گفتهاند شاید منظور کرامت و عظمت والدین پیامبر(ص) است و یا حوادثی که همزمان با ولادت پیامبر(ص) روی داده است.
وی ادامه داد: همزمان با میلاد پیامبر(ص) حوادثی در عالم پیش آمد از جمله دریاچه ساوه که معبود برخی از افراد بود خشک شد، آتشکده فارس خاموش شد و طاق کسری فرو ریخت و به طور کلی در چیزهایی که نشانه فاصله گرفتن مردم از عبودیت خداوند بود تزلزل ایجاد شد.
استاد حوزه علمیه افزود: امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند مردم در هنگام ولادت پیامبر(ص) متفرق بودند و هواپرستیها رواج داشت و عدهای خدا را به خلقش تشبیه میکردند و نام او را بر بتها میگذاشتند و معتقد به غیر خدا بودند و خداوند به وسیله پیامبر(ص) آنها را هدایت کرد و از جهالت آنها را نجات داد.
وی گفت: در تاریخ است که وقتی پیامبر خاتم(ص) مردم را به یگانه پرستی دعوت میکردند یکی از دلایلی که مردم دعوت ایشان را نمیپذیرفتند این بود که میگفتند ما ۳۶۰ خدا داریم و به خاطر یک خدا چطور این همه خدا را کنار بگذاریم.
حسینی قمی با بیان اینکه پیامبر(ص) در حالی از دنیا رفتند که واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات را برای امت بیان کردند، گفت: ما هزاران حدیث در آداب زندگی کردن داریم و حتی جزئیات سبک زندگی بیان شده است و در بحث بهداشت شخصی دهها روایت داریم که از موی سر تا ناخن پا را چطور نظافت کنیم و آیا میشود پیامبری که مدل مسواک زدن و ناخن گرفتن را برای امت بیان کرده است، مدل اداره حکومت بعد از خودش را بیان نکرده باشد؟
وی اظهار کرد: طولانیترین خطبهای که امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با بیان اوصاف پیامبر(ص) داشتهاند خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه است که مفصلترین خطبه راجع به شخصیت پیامبر(ص) است و حضرت ابتدای در رابطه با زندگی زاهدانه پیامبر(ص) سخن میگویند زیرا خداوند با پیامبران شرط کرده است که در دنیا زاهدانه زندگی کنند و آنها نیز این شرط را پذیرفتند و به آن عمل کردند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حضرت بعد از اینکه مثالهایی از زندگی زاهدانه حضرت موسی(ع)، داوود(ع) و عیسی(ع) بیان کردند فرمودند که پیامبر(ص) روی زمین غذا میخوردند، مانند بندهها روی زمین مینشستند، کفش و لباس خود را وصله میکردند، سوار مرکب بدون جحاز میشدند و یک نفر را هم پشت سر خود سوار میکردند.
وی با بیان اینکه افرادی که خود را پیرو پیامبر(ص) میدانند باید از ایشان الگو بگیرند، ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴۵ نهجالبلاغه به استاندار خود فرمودند که من به قدری لباسم را وصله کردم که دیگر خجالت میکشم آن را برای وصله کردن نزد خیاط ببرم و اینگونه زاهدانه زندگی میکردند.
انتهای پیام/۷۸۰۲۳