فرهنگ و هنر

نظر علامه امینی درباره علت ترور شخصیتی پیامبر(ص)

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، کتاب سلسله موضوعات الغدیر تألیف حجت‌الاسلام محمدحسن شفیعی شاهرودی در مجموعه عربی در ۲۷ موضوع و ۲۹ مجلد و مجموعه فارسی سلسله موضوعات الغدیر در ۲۷ موضوع و ۳۱ مجلد و همچنین زبان اردو چاپ شده است. در واقع سلسله موضوعات الغدیر از مجموعه ۱۱ جلدی الغدیر علامه امینی اقتباس شده است که برخی از این موضوعات آن شامل نبی اعظم (ص) در سه مجلد، ثقل اکبر، ثقل اصغر، سرقت‌های حدیثی و همچنین علی (ع) و خلفا است. این سر فصل‌ها و چینش مطالب به شکل انتخابی بوده‌ است. به مناسبت سالروز رحلت جانسوز حضرت محمد مصطفی (ص) با حجت‌الاسلام محمدحسن شفیعی شاهرودی مؤلف سلسله موضوعات الغدیر درباره مظلومیت پیامبر (ص) گفت‌وگو کردیم. 

پیامبر (ص) از اهل بیت (ع) نیز مظلوم‌تر است

وی با تأکید بر اینکه ما شیعیان درباره ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ص) ﮐﻤﺘﺮ ﺷﻨﯿﺪه‌اﯾﻢ، گفت: در واقع ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﺖ اﻫﻞ ﺑﯿﺖ (ع) هم تحت شعاع ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﺖ رﺳﻮل (ص) است. در صورتی که پیامبر(ص) در ﻃﻮل ۲۳ سال دوران نبوتش بیش‌ترین سفارش‌ها را درباره اهل بیتش (ع) بیان کرده است. این در حالی که مطابق با منابع اهل سنت، هزاران روایت با عبارت‌های مختلف درباره سفارش مردم به ولایت و محبت اهل بیت (ع) به ویژه امام علی (ع) با موضوعات مختلف مطرح شده است.

شفیعی شاهرودی بیان داشت: در عبرت‌های غدیر به این موضوع پرداخته‌ام که حب دنیا، ریاست‌طلبی و طمع حکومت باعث شد که آن همه سفارش‌های پیامبر (ص) درباره ولایت امام علی (ع) نادیده گرفته شود. چون آن‌ها می‌دانستند اگر کسی مانند علی (ع) زمام جامعه را بر عهده بگیرد، به منافعشان نخواهند رسید.

راهی که خدا نشان داده است؛ دستیابی به کمال با یک شرط

وی با اشاره به فضیلت‌های پیامبر (ص) افزود: روایت‌های مختلفی در ﮐﺘﺎب‌ﻫﺎی ﺷﯿﻌﻪ و ﺳﻨﯽ درﺑﺎره ﻓﻀﯿﻠﺖ رﺳﻮل ﺧﺪا (ص) ذکر شده است. به طور مثال در روایتی آمده است که خدا می‌فرماید: اﮔﺮ رﺳﻮل ﺧﺪا ﻧﺒﻮد، اﺻﻼً ﺑﻬﺸﺖ و ﺟﻬﻨﻢ را ﺧﻠﻖ نمی‌کردم. ﻣﻌﻨﺎی این روایت این است که ﻣﺮدم اﮔﺮ ﺑﺨﻮاهند ﺑﻪ ﮐﻤﺎل ﺑﺮﺳﻨﺪ و از ﻋﺬاب ﺟﻬﻨﻢ ﻧﺠﺎت ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻨﺪ، ﺗﻨﻬﺎ راه آن نبوت و ولایت رﺳﻮل ﺧﺪا و اطاعت او است.

مؤلف سلسله موضوعات الغدیر درباره مقام شفاعت پیامبر (ص) بیان داشت: ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺣﺎﮐﻢ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮری در ﮐﺘﺎب «المستدرک علی الصحیحین» ﺟﻠﺪ ۲ ﺻﻔﺤﻪ ۶۶۳ در روایتی نقل می‌کند ﮐﻪ رﺳﻮل ﺧﺪا (ص) ﺑﻪ ﻋﻤﻮیشان ﺣﻀﺮت اﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﻫﻨﮕﺎم وﻓﺎت ﻓﺮﻣﻮد: اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻻاﻟﻪ‌اﻻالله را بگوید و ﻣﻄﯿﻊ رﺳﻮل ﺧﺪا باشد، ﻣﺸﻤﻮل ﺷﻔﺎﻋﺖ او واﻗﻊ می‌شود. معنای این روایت این است که اگر انسان در طول حیاتش توحیدی زندگی کند و تا لحظه مرگ از یاد خدا غافل نباشد، مشمول شفاعت رسول خدا (ص) واقع می‌شود.

چرا دست به ترور شخصیتی پیامبر (ص) زدند؟

وی با بیان اینکه اینکه یکی از مصادیق مظلومیت پیامبر (ص) ترور شخصیتی ایشان است، ادامه داد: در ۳ حوزه به پیامبر (ص) ظلم شده است؛ یکی در باب ترور شخصیتی حضرت،‌ دیگری در ماجرای شهادت ایشان و در نهایت ظلمی که به اهل بیت (ع) ایشان روا شد. در منابع گوناگون اهل سنت وقتی نگاه کنید، متوجه می‌شوید برخی روایات و سخنان حضرت رسول (ص) جعل شده و برخی از جاعلان روایت هدفشان این بوده است تا به وسیله ترور شخصیتی، مقام حضرت (ص) را پایین بیاورند که علامه امینی در کتاب الغدیر به این مورد اشاره کرده است. 

شفیعی شاهرودی اظهار داشت: علامه امینی درباره ترور شخصیتی پیامبر(ص) چنین تحلیلی را مطرح کرده که چون خلفا را نمی‌توانستند در حد و شأن پیامبر (ص) بالا ببرند، بنابراین شأن پیامبر (ص) را پایین آوردند تا همترازی ایجاد شود! منظور این است که چون خلفا، علم رسول خدا (ص) را نداشتند و حتی گاهی ابتدایی‌ترین مسایل دین و فقه را نمی‌دانستند، برای جبران چنین نقصانی،‌ دست به ترور پیامبر اسلام (ص) زدند. با این وجود علامه امینی با اشاره به برخی عبارت‌هایی کتب اهل سنت که بار دشنامی خطاب به پیامبر (ص) دارد، خواستار پاک‌سازی کتاب‌های اهل سنت از چنین عبارت‌هایی شده بود. چون از دیدگاه علامه،‌ هیچ مسلمان آزاده‌ای چنین برداشت‌های سویی علیه پیامبرش را برنمی‌تابد.

درخواست نبی که در آخرین روز انجام نشد

وی با اشاره به اینکه در منابع اهل سنت بیان شده است که پدر و مادر پیامبر (ص) کافر بودند، گفت: ﻣﺘأﺳﻔﺎﻧﻪ همچنین معتقد هستند که ﺣﻀﺮت اﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﭘﺪر امام علی (ع) هم کافر بوده است! علامه امینی در تحلیل این برداشت، به این نتیجه رسیده است که چون والدین خلفا کافر بودند و نمی‌توانستند شأن آن‌ها را بالا ببرند،‌ بنابراین شأن والدین پیامبر (ص) و امام علی (ع) را پایین آوردند.

مؤلف سلسله موضوعات الغدیر با اشاره به فاصله زمانی عشیره الاقربین تا روزهای انتهایی رحلت  پیامبر(ص) تصریح کرد: پیامبر (ص) در زمان احتضار حدیث ثقلین را مطرح کردند و از حضار خواستند که قلم و دوات بیاورند تا بنویسند. صحیح بخاری در هفت جا حدیث قلم و دوات را مطرح می‌کند. با این اوصاف بعد از رحلت پیامبر(ص) تا مدت‌ها نقل حدیث ممنوع بوده است، به گونه‌ای که خلیفه دوم بخشنامه کرده بود نقل، کتابت و تفسیر قرآن ممنوع است و فقط کتاب خدا برای ما کافی است! زیرا اگر تفسیر قرآن انجام می‌شد، باید به جایگاه و مقام امام علی (ع) اذعان می‌کردند.

وی با اشاره به سوزاندن بسیاری از کتاب‌ها در فتوحات ایران و مصر و باقی نگذاشتن کتاب‌های حدیثی به امر خلفای اول تا سوم افزود: با این وجود در احادیثی که باقی مانده است، نشان می‌دهد پیغمبر (ص) در طول ۲۳ سال رسالت خود هزار بار درباره فضیلت‌های امام علی (ع) حدیث گفته‌اند.

انتهای پیام/


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا