نشست نقد و بررسی آثار استاد فردین صادق ایوبی در سنندج برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نشست نقد وبررسی آثار طراحی و نقاشی استاد فردین صادق ایوبی با حضور جمعی از هنرمندان در محل سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.
این نشست به صورت پنل و با حضور دکتر فرزاد حاجیمیرزایی منتقد ، دکتر امید ورزنده رئیس بنیاد کردستان شناسی دانشگاه آزاد و از منتقدین توانمند عرصه هنر و ادبیات با رویکرد بررسی محتوایی آثار برگزار شد.
حاجیمیرزایی استاد دانشگاه و دبیر شهر خلاق موسیقی سنندج با بررسی تاریخی نقد هنری از دیدگاه فلاسفه معروف جهانی از جمله کانت، ارسطو، افلاطون و … به تبیین ماهیت نقد و نقادی از جنبه زیبایی شناسانه پرداخت.
وی نقد را به منزله تشریح ماهیت اثر عنوان کرد و گفت: ما در نقد به دنبال پیدا کردن دلایل خلق اثر توسط هنرمند و پیدا کردن زوایای پنهان آن هستیم.
امید ورزنده استاد دانشگاه و رئیس بنیاد کردستان شناسی دانشگاه آزاد نیز در این نشست در خصوص استاد فردین صادقایوبی گفت: صحبت کردن در خصوص این هنرمند هم سخت است و هم آسان، سخت از این جهت که هر چه را میگویی یادداشت میکند و با توجه به تسلطی که بر هنرهای مختلف و دانش وافری که دارند باید به دقت واژهها را انتخاب کرد و آسان است چون فردین صادق ایوبی یک بخش بسیار مهم از تاریخ معاصر هنر کردستان است و سادگی و بی آلایشی بخشی از وجود و آثارش است.
وی ادامه داد: بنده در این جلسه به دنبال نقد تکنیکی آثار نیستیم چون این در تخصص مانیست بلکه به دنبال روشن ساختن پیوند چندین هنر در این آثار و به ویژه پیوند شعر و نقاشی است.
ورزنده با بیان اینکه ما در آثار صادق ایوبی دچار این مشکل خواهیم شد آیا با یک هنرمند شاعر نقاش مواجهیم یا بایک نقاش شاعر، ادامه داد: فردین یک شاعر، یک نویسنده، یک منتقد و یک نقاش است و جدا کردن این وجوه از همدیگر اگر نگوییم غیر ممکن باید بگوییم بسیار سخت است.
استاد صادق ایوبی بخشی از تاریخ هنر کردستان است
وی افزود: صادق ایوبی بخشی از تاریخ و خاطرات و شناخت ما است و کسی که به سنندج مراجعه میکند برای شناخت لازم از فرهنگ و هنر و هویت این ملت، حتما یکی از کسانی را که باید ببیند، استاد فردین صادق ایوبی است.
ورزنده گفت: یکی از ویژگیهای بارز آثار فردین صادق ایوبی هویتی مستقل و کاملا برگرفته از فرهنگ وهویت مناطق کردی است و سبک مختص به خود و ویژه است که میتواند در میان هزاران اثر آن را شناخت.
وی به استفاده استاد صادق ایوبی از مفاهیم شاعرانه در آثار نقاشی پرداخت و گفت: در این آثار در کنار بسیاری از المان ها، امید و نگاه به زیبایی موج میزند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: صادق ایوبی در کنار نقاشی شعر میگوید و قرار است مجموعه اشعارش با عنوان ” تابلوهایم اسب سوار ندارند” توسط حوزه هنری منتشر شود.
وی با اشاره به پیوند تاریخی و کهن شعر و نقاشی گفت: از کهن که خط وجود نداشت انسانها احساسات درونی خود را با شکلهای حکاکی شده بر دیواره غارها به یادگار گذاشتهاند و یا یک شاعر یک تابلوی نقاشی را برای ما در کلام آورده است.
ورزنده با خواندن تعدادی از اشعار صادق ایوبی تصریح کرد: تمامی این اشعار را میتوان در تابلوهای صادق ایوبی دید و تمامی نقاشی هایش را در این اشعار تصور کرد، وقتی خصوصیات تاریخی و فرهنگی یک ملت از تفکر تهی شد، از آن چیزی جز تظاهر فرهنگی نمیماند.
نسبت انسان با هنر در گذشته بلاواسطه؛ قلبی بود
استاد فردین صادق ایوبی با قدردانی از برگزاری این نشست با بیان جملهای از ابوسعید ابو الخیر در پاسخ به حقیقت در سخنانی گفت: این انسان وارسته در پاسخ به این سؤال گفته است” روزگاری مردمی بودند به ظاهر پریشان و در حقیقت جمع و امروز مردمی هستند در ظاهر جمع و به معنی پریشان”.
وی در خصوص عنوان نمایشگاه “وقت مشوش” گفت: این نمایشگاه حاصل دو سال فعالیت در تنهایی ایجاد شده از دوران کرونا است.
وی ادامه داد: کرونا شرایطی را ایجاد کرد که دنیا که در یک دوران یأس فلسفی زندگی می کرد و افق های دید بشر که در اصل در تنگنا گرفتار بود، گرفتارتر کرد.
وی ادامه داد: تاریخ حضور انسان است برای حقیقت، و حقیقت تجلی ذات ادوار وجود در ادوار تاریخ است و هنر آیینه تمام نمای این تجلی است.
وی گفت: وقتی خصوصیات تاریخی و فرهنگی یک ملت تفکر در آن نماند، آن چیزی که میماند تظاهر فرهنگی است.
وی ادامه داد شاید تصورش سخت باشد اگر روزی مارکس معتقد بود ” دین افیون تودههاست” هنر این دوره تاریخی بدلیل کم رنگ شدن ماهیت تفکر در آن صد برابر از افیون بدتر شده است.
این نقاش و شاعر کردستانی ادامه داد: امروز متأسفیم برای تبیین ماهیت هنر و اینکه هنر چیست باید از فلسفه و مفاهیم زیبایی شناسانه کمک بگیریم در حالیکه زمانی نسبت انسان با هنر یک نسبت بلاواسطه قلبی بود و اصولا خود هنر حاصل رابطه بلاواسطه بشر با عالم ، آدم و مبداٌ عالم بود.
وی بر تأمل در ماهیت هنر تأکید کردو گفت: برخورد و مواجهه ما با غرب از طریق ترجمه بوده است نه تجربه و بکارگیری مفاهیم غربی از این طریق نمی تواند ما را کمک کند بلکه بهره گیری از تجربه زیستی در فرهنگ و باورهای خودمان است که موفقیت بیشتری را حاصل میشود.
صادقایوبی در پایان تحکیم دوستیها و قرار گرفتن هر کس در جایگاه خود را عامل پیشرفت در هنر و فرهنگ دانست.
انتهای پیام/2330/71