منظومه فکری رهبر انقلاب؛ مسیری روشن در تبدیل مخاطب به کنشگر انقلابی
حجتالاسلام اسماعیل فخریان در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: دوره های آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب، به منظور ایجاد یک نگاه کلان و منظومه ای به انقلاب اسلامی تدوین شده است.
وی ادامه داد: این دوره می خواهد مخاطب خودش را با پدیده عظیمی به نام انقلاب اسلامی آشنا کند.
حجتالاسلام فخریان با بیان اینکه ما طبق فرمایشات امامین انقلاب، معتقدیم که انقلاب اسلامی دارای یک منظومه فکری است، افزود: این منظومه فکری منطبق بر منظومه فکری اسلام است که دارای سه بخش کلیِ مبانی، ارزشها و راهبردها است.
فخریان ضمن تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی منظومه فکری دارد و این منظومه، منطق بر منظومه فکری اسلام ناب است، افزود: منظومه فکری اسلام یا منظومه فکری انقلاب اسلامی سه بخش کلی دارد، منظومه معرفتی که اسم دیگرش مبانی است و منظومه ارزشی که اسم دیگرش جهانبینی و منظومه کنشی که اسم دیگرش راهبردها است.
وی با اشاره به ثمره فرا گرفتن مبانی، ارزشها و راهبردهای انقلاب اسلامی، گفت: مهمترین ثمره آموزش این منظومه، یعنی منظومه معرفتی، منظومه ارزشی و منظومه کنشی، این است که مخاطب تبدیل به یک کنشگر انقلابی میشود.
با گستردهتر کردن مخاطبان، میزان کنشگری در کشور بیشتر میشود
فخریان گفت: مخاطب ما عموم مردم، اعم از نخبگان و غیرنخبگان و خواص و عوام، همه اینها نیاز دارند که انقلاب اسلامی را به مثابه یک منظومه فکری درک کنند و مبانی، ارزشها و راهبردهای انقلاب اسلامی را بفهمند.
وی با بیان اینکه معرفت، آگاهی و علم مقدمه هر کنشگری و حرکتی است، افزود: معرفت ها، آگاهیها و آموزشها میتواند مقدمه خوبی برای کنشگریها باشد.
مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر انقلاب تاکید کرد: باید توجه کرد که این دورههای آموزشی به خوبی می تواند در تعمیق ولایتمداری مردم موثر باشد، چون وقتی ما انقلاب اسلامی را درک کردیم و انقلاب را به معنی واقعی و به شکل منظومه ای فهمیدیم، به این نتیجه خواهیم رسید که انقلاب مثل اسلام ناب به محوریت ولی می تواند به اهدافش برسد و ارزش هایش را محقق کند.
نظامی که مبتنی بر محوریت ولی نباشد نظام اسلامی نیست
فخریان افزود: تاثیرگذاری دوره های آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب در تعمیق ولایتمداری فوقالعاده آن است، چرا که این منظومه فکری لاجرم انسان را به تبعیت از اندیشه و نظام فکری و دغدغه ولی جامعه می رساند، اصلا کارکرد فهم منظومه فکری همین است.
وی در خصوص تولید محتوا در این دوره توضیح داد: محتواسازی که در این دوره های آموزشی انجام می شود، توسط مجموعه تبیین، با محوریت اندیشه رهبر انقلاب است، یعنی ما محتوا را از اندیشه رهبر انقلاب میگیریم و تولید میکنیم البته در برخی موارد ما از تولیدات قبلا انجام شده، استفاده میکنیم.
فخریان با اشاره به اینکه عمده مخاطبین دوره جوانان هستند، گفت: مخاطبین ما جوانان تحصیل کرده هستند و فرقی بین نخبه و غیرنخبه یا خواص و عوام نیست.
بزرگترین کنش را متعلق به کسانی میدانیم که انقلاب کردند
مدیر مجموعه تبیین فکری رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: امام با مدل خودش بزرگترین کنشگرهای تاریخ جهان را تربیت کرد یعنی مردم ایران انقلاب کردند و بزرگترین کنش در سطح جهان پس از اسلام توسط مردم ایران انجام شد و منجر به انقلاب گردید.
وی گفت: امام خمینی با آگاهی دادن، با تببین و معرفت افزایی، از مردم منفعل، مقلد، تابع، انسان های هوشمند کنشگری بسازد که ماحصل کنش مردم، انقلاب اسلامی ایران شد.
تبیین امام اگر مبتنی بر منظومه فکری نبود، تا این حد منجر به کنشگری نمی شد
فخریان با اشاره به سخنان رهبری معظم در حرم امام توضیح داد: امام (رحمة الله علیه) دارای یک منظومه فکری بود که سه خصوصیت داشت; اول مبتنی بر توحید بود، دوم جامع و سوم ناظر بر میدان عملیات و عینیت بود و صرفا ذهنی نبود.
فخریان افزود: اگر منظومه فکری انقلاب اسلامی به درستی آموزش داده شود، میتواند حرکتی را مثل حرکت انقلابی مردم قبل و بعد از انقلاب برای ایجاد و حفظ انقلاب اسلامی به وجود آورد.
وی به تشریح برگزاری کلاس ها پرداخت و گفت: در قسمت اول منظومه معرفتی را در چهار ماه آموزش می دهیم و با یک فاصله چهار ماه دوم برای آموزش دوره منظومه ارزشی و بعد از یک فاصله زمانی در چهار ماه سوم وارد آموزش منظومه کنشی میشویم.
انتهای پیام/س